اخبار استان ها

«سد قیزقلعه سی» از شاهکارهای بزرگ جمهوری اسلامی در منطقه ما است

به گزارش خبرگزاری سرمایه گستران از اردبیل، آیت الله سید حسن عاملی در خطبه‌های این هفته نماز جمعه که در محل مصلای اردبیل و با حضور پرشور و گسترده نمازگزاران و اقشار مختلف مردم برگزار گردید اظهار کرد: آقای رئیس جمهور روز یکشنبه از طریق فرودگاه پارس آباد به افتتاح سد قیزقلعه سی خواهد رفت این سد انحرافی مثل سد خداآفرین از شاهکارهای بزرگ جمهوری اسلامی در منطقه ماست و سطح عظیمی از اراضی پایین دست با این آب زیر کشت می‌رود و ثروت عظیمی تولید و به تبع آن عزت اهالی به طور کامل تأمین می‌گردد.

وی افزود: برای آوردن آب بر سر مزارع پول هنگفتی هزینه شده است از طریق آب منطقه‌ای ۳ هزار میلیارد صرف شده و اخیراً ۳/۳ هزار میلیارد نیز اضافه شده و در حال انجام است ۷۰۰ میلیارد نیز تصویب شده است یعنی کلاً آب منطقه‌ای ۷ هزار میلیارد هزینه کرده است از طرف وزارت جهاد تا الان ۱۶۷۰ هزار میلیارد هزینه شده و از صندوق نیز ۱۳۰۰ هزار میلیارد و کلاً از طرف جهاد ۳ هزار میلیارد هزینه شده است یعنی کلاً از طریق جهاد و آب ۱۰ هزار میلیارد تومان هزینه شده است اگر هر دو را به روز و با قیمت روز حساب کنیم ۳۸ هزار میلیارد تا حال هزینه شده جای شکر است که پیشرفت کار ۸۴٪ بوده و امسال افتتاح خواهد شد.

نماینده ولی فقیه در استان اردبیل اظهار داشت: من از آقای رئیس جمهور می‌خواهم هنگام حرکت از اراضی مغان به طرف سد به اراضی پایین دست سد به چشم دقت نگاه کند تا متوجه شود که اکثر این آب در اراضی استان اردبیل مورد استفاده قرار می‌گیرد و در نتیجه معقول نیست که مدیریت کانال‌ها و سد در دست دو استان باشد

آیت الله عاملی دامه داد: با احداث سد و کانال ۴۲ هزار هکتار زمین زیر کشت می‌رود ۳۸ هزار هکتار آن در استان اردبیل و ۴ یا ۵ هزار هکتار در آذربایجان شرقی است آیا معقول است مدیریت و معیشت ۳۸ هزار هکتار و مدیریت بیش از ۳۰۰ هزار نفر که از این اراضی ارتزاق می‌کنند به استان دیگر سپرده شود؟ تعدد مدیریت ضربه‌های مهمی به اهالی شمال استان می‌زند و عقل مدیریتی می‌گوید مدیریت کانال و سد، مثل کانال‌های دیگر کشور و مثل کشورهای دیگر باید در دست یک مجموعه واحد باشد.

امام جمعه اردبیل گفت: مسئولین وزارت نیرو با این اقدام کاملاً اشتباه موجب اختلاف بین دو استان شده‌اند و دود اختلاف هم به چشم کشاورز می‌رود بارها مدیریت سد، آب را به عللی که ما نمی‌دانیم به حد کافی باز نکرده و موجب از بین رفتن محصول کشاورزان شده است طبق قانون، کشاورزان با امور آب قرارداد بسته‌اند تا سر وقت به آنها آب تحویل دهد و پول نیز پرداخت شده است ولی امور آب نمی‌تواند آب را تحویل دهد و می‌گوید آذربایجان شرقی آب نمی‌دهد.

آیت الله عاملی گفت: کشاورز متضرر ناله می‌کند که خدایا ما را از این ناهماهنگی نجات بده مسئول این ناهماهنگی کیست؟ فقط و فقط وزیر نیروست که حاضر نیست در طول مدت وزارت خود حتی یک بار از نزدیک درد کشاورزان ما را درک کند من از تمام نمایندگان می‌خواهم با وحدت و درایت سریعاً این معضل را حل نمایند.

امام جمعه اردبیل در ادامه افزود: از شرکت پرشور اهالی شمال استان در انتخابات مرحله دوم تشکر می‌کنیم و همچنین از دو بزرگوار که از سر تکلیف، خود را در معرض انتخابات قرار دادند تشکر می‌کنم به نماینده منتخب تبریک و برای عزیز دیگرمان توفیق خدمت در عرصه‌های حساس دیگر را دارم از مسئولین ارشد استان می‌خواهم با حل مشکلات منطقه نمایندگان را به سنگر اصلی خودشان که قانون گذاری آرمانی و نظارت آرمانی است سوق دهند.

وی در ادامه به بخشی از مشکلات شمال و جنوب استان اشاره کرده و اظهار داشت: پخش شدن بذر نامرغوب و هزینه سنگین کشاورزان برای سموم و عدم تأثیر سموم، کمبود آب، بیمه محصولات کشاورزی، حل مشکلات سند عشایر و واگذاری زمین به دیگر حائزین شرایط عشایر در محدوده هر دو شرکت پارس و مغان تلاش برای احیای حقابه مغان و در نتیجه اعطای مجوز کشت دوم به کشاورزان و تسریع در راه سازی در شمال و جنوب استان از جمله راه کلور و درام.

وی بیان کرد: شهرستان شدن جعفرآباد دیر یا زود اعلام خواهد شد ولی چقدر شایسته بود که مسئولین استانی مقدمات کار را فراهم می‌کردند تا رئیس جمهور که به مغان می‌آید در عرض چند دقیقه با اعطا امتیاز شهرستان، اهالی را غرق در سرور و خوشحالی می‌کرد.

آیت الله عاملی در بخش دیگری از خطبه‌ها خاطر نشان کرد: از رئیس جمهور محترم می‌خواهم به وزیر آموزش و پرورش دستور دهد هرچه سریع‌تر معوقات رتبه‌بندی سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ فرهنگیان را پرداخت نماید به نظر می‌رسد وزیر آموزش و پرورش از مشکلات معیشتی معلمین عزیز اطلاع ندارد و الّا ساکت نمی‌نشست این گونه معامله با قشری که کل جامعه کنار سفره آنهاست در شأن جمهوری اسلامی نیست.

وی با بیان اینکه این هفته یک انفعال عظیم و تکان دهنده از اسرائیل در برابر لبنان دیده شد تصریح کرد: اسرائیل چراغ سبز به لبنان نشان داده که دوباره حدود مرزی را باز تعریف کنیم و اراضی اشغال شده لبنان به خود لبنان عودت داده شود این اقدام نشان می‌دهد که اسرائیل فقط لغت جنگ و قدرت را می‌فهمد و از طریق دیگر هیچ وقت زیر بار حق نمی‌رود اگر آزادی اراضی لبنانی اتفاق بیفتد قطعاً سوریه نیز مسیر حزب الله را جهت آزادی جولان و سایر اراضی اشغال شده خود طی خواهد کرد نکته جالب قضیه این است که بعضی از گروه‌های معاند و مزدور در لبنان که با حزب الله مخالف بودند با اعلان این خبر کاملاً در محاق فرو رفته‌اند و حزب الله جایگاه عظیمی را در لبنان پیدا کرده است.

عضو مجلس خبرگان رهبری با تبیین ابعاد اجتماع اخیر سران کشورهای عربی اظهار داشت: این هفته سران کشورهای عربی در منامه بحرین اجتماع و برای مشکل اصلی عالم اسلام یعنی فلسطین نسخه و راه حل نوشتند! این کنفرانس، ظهور ذلّت فوق العاده بود تا حال دولت‌های عربی این گونه ذلیل نشده بودند همه ملت‌های عربی می‌گویند ای کاش این کنفرانس برگزار نمی‌شد سر تا پا ننگ و عار و رسوایی کامل بود.

وی ادامه داد: نشست سران عرب در منامه بحرین کاملاً معلوم کرد که چرا امت به این حالت ذلت رسیده است کشورهای عربی در منامه جمع شدند و حماس و جهاد اسلامی را تروریست معرفی و طوفان‌الاقصی را محکوم کردند! مخصوصاً محمود عباس که دست نشانده اسرائیل و هم نوا با بلینکن است بدترین اهانت را به حماس کرد! هرچند ۱۲ رئیس جمهور عربی به این کنفرانس ذلت و خیانت نیامده بودند ولی همه نماینده فرستاده بودند.

امام جمعه اردبیل ادامه داد: تمام جزئیات این کنفرانس را آمریکا و اسرائیل تنظیم کرده بودند حتی بیانیه آخر آن نیز توسط اسرائیل تنظیم شده بود بحرین جزو کشورهای عربی است که با اسرائیل سازش کرده و فرش قرمز به سران اسرائیل پهن کرده است چرا این کنفرانس در زمان فعلی برگزار شد چون “الغریق یتشبث بکل حشیش” اسرائیل در حال غرق شدن است و به هر مستمسک موهوم چنگ می‌اندازد ولی از قضا اسکنجبین صفرا فزود تمام ملت‌های عرب به این کنفرانس اعتراض و مدح عظیمی از حماس، جهاد اسلامی، یمن، عراق، حزب الله و ایران کردند ایران با ایسادن در کنار مسلمانان فلسطینی تمام قلب‌های کشورهای عربی و اسلامی را تسخیر کرده است در گذشته نیز خیانت‌های دولت‌های عربی و اسلامی اسرائیل را بر مقدرات فلسطین و منطقه مسلط کرده است رئیس بنیانگذار حکومت فعلی عربستان در سال ۱۹۴۶ گفت: “وهبنا فلسطین لمساکین الیهود “! (ما فلسطین را به مساکین و بیچارگان یهود هدیه دادیم!).

منبع خبر : ایمنا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا