اخبار استان ها

۴ سد جدید در استان بوشهر ساخته می‌شود

به گزارش خبرگزاری سرمایه گستران، احمد محمدی‌زاده ظهر امروز_دوشنبه بیست‌وچهارم اردیبهشت_ در جمع خبرنگاران اظهار کرد: امروز کارگاه‌های سدسازی استان بوشهر کاملاً فعال است و ۴ طرح سدسازی جدید نیز در این استان آغاز به کار خواهد کرد.

وی افزود: استان بوشهر در انتهای حوضه آبریز واقع شده است و رواناب‌های زاگرس جنوبی عمدتاً از جلگه بوشهر به دریا سرازیر می‌شوند.

استاندار بوشهر بیان کرد: در ابتدای دولت با مطالعات انجام شده، چندین سد دارای پتانسیل آب‌گیری یا بهره‌برداری در بوشهر انتخاب شده و با پیگیری و استمرار در عملیات اجرایی این پروژه‌ها به سرانجام رسید.

محمدی‌زاده به سدهای آب‌گیری شده اشاره و عنوان کرد: یکی از این سدها، سد باغان در شهرستان جم است که خوشبختانه پس بارندگی اخیر مجموع ذخایر مخزن این سد به بیش از ۶ میلیون مترمکعب رسید که انتفاع آن هم به شهرستان جم و صنایع مستقر در آن و هم به شهرستان دشتی خواهد رسید.

وی اضافه کرد: اگرچه عملیات اجرایی در سد باغان همچنان ادامه دارد اما ظرفیت خوبی برای ذخیره آب در این سد ایجاد شده است و این شرایط در سد اخند در شهرستان عسلویه نیز انجام شده است و مراحل ذخیره‌سازی آب هم‌زمان با تکمیل عملیات اجرایی در سد اخند نیز در حال انجام است.

استاندار بوشهر سدهای دالکی و دشت پلنگ را طرح‌های مهم تأمین آب استان بوشهر نامید و گفت: پس از آب‌گیری سدهای مذکور، بر تسریع عملیات اجرایی سد دالکی در شهرستان دشتستان و سد دشت پلنگ در شهرستان دشتی تمرکز شده که ۲ سد بزرگ محسوب می‌شود.

محمدی‌زاده تصریح کرد: سد دالکی در ابتدای دولت سیزدهم ۲۳ درصد پیشرفت فیزیکی داشته اما در حال حاضر این پروژه بیش از ۵۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی افزود: این پروژه به دلیل تأمین آب بخشی از نخلستان‌های شهرستان دشتستان، دارای اهمیت بالایی است و خوشبختانه با پیگیری‌های مستمر، شاهد پیشرفت قابل توجهی در عملیات اجرایی این سد هستیم.

استاندار بوشهر عنوان کرد: سد دشت پلنگ نیز با حجم مخزن ۱۵۰ میلیون مترمکعب یکی از سدهای بزرگ استان بوشهر است و یکی از طرح‌های مهم تأمین آب در استان بوشهر محسوب می‌شود، این سد با توجه به استقرار پیمانکاری توانمند و تأمین منابع مالی از طریق فاینانس خارجی، دارای سرعت پیشرفت مطلوبی است.

محمدی‌زاده اضافه کرد: با توجه به ورود ماشین‌آلات عمرانی به‌عنوان بخشی از منابع مالی این سد، علاوه بر تأمین مالی پروژه، دستگاه‌هایی که برای عمران و آبادانی کشور نیز مورد نیاز است در استان بوشهر موجود شده و در واقع ساخت سد دشت پلنگ از دو منظر به نفع کشور بوده است.

وی با اشاره به نقش مهم سد باهوش در شهرستان تنگستان بیان کرد: عملیات اجرایی سد باهوش نیز در دولت سیزدهم آغاز شد و امروز کارگاه این سد کاملاً فعال و پویا مشغول به کار است و تکمیل این سد، تأمین آب نخلستان‌های اهرم را تضمین خواهد کرد؛ سد دهرود نیز یکی از سدهایی است که در این دولت آغاز به کار کرده است و در طی سه ماه، به کارگاهی کاملاً فعال تبدیل شده است.

استاندار بوشهر به دیگر سدهای آماده به ساخت در استان اشاره کرد و گفت: پیگیری آغاز عملیات اجرایی ۴ سد دیگر نیز به طور جدی در دستورکار طرح‌های سدسازی استان بوشهر قرار دارد؛ سد دره عنبری، سد چهار روستایی، سد دره گپ و سد دره رجدون از جمله این پروژه‌ها هستند که در مراحل مختلف مطالعات قرار دارند و در تلاش هستیم تا حداقل دو پروژه از این طرح‌ها تا پیش از پایان دولت آغاز به کار کنند.

محمدی‌زاده تصریح کرد: طرح‌های سدسازی یکی از موضوعات مهم و جدی در استان بوشهر است که در تأمین آب شرب و کشاورزی و همچنین در جلوگیری از بروز آسیب‌های سیلاب و تخلیه رواناب‌ها به دریا، نقش مهمی را ایفا خواهد کرد.

منبع: فارس

منبع خبر : ایمنا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا