اخبار استان ها

تاریخ تمدن جنوب شرق ایران را در کرمان ببینید

به گزارش خبرگزاری سرمایه گستران از کرمان، آثار تاریخی در هر سرزمین نشان‌دهنده هویت و قدمت تاریخی آن دیار است، استان کرمان با پیشینه تاریخی ارزشمند، دارای گنجینه‌های نایاب و بناهای شگفت‌انگیزی است که هر یک می‌تواند سهم بسزایی در جذب گردشگر داشته باشد.

کرمان از دوره پارینه‌سنگی تا سده‌های اخیر دارای آثار تاریخی و فرهنگی بوده و گنجینه دفاع مقدس، گنجینه سکه و گنجینه صنعتی و ده‌ها اثر دیدنی را در خود جای داده است. مجموعه‌ای باارزش از تاریخ تمدن جنوب شرق ایران را می‌توان در هفته میراث فرهنگی در کرمان به تماشا نشست.

نمایش اشیای باستانی در باغ‌موزه هرندی کرمان

محمدامین شمسی، رئیس کمیسیون گردشگری و میراث فرهنگی شورای اسلامی شهر کرمان در گفتگویی در کرمان، اظهار کرد: مجموعه ارزشمندی از اشیای باستانی استان کرمان که به تازگی از موزه ملی ایران وارد کرمان شده است، در هفته میراث فرهنگی برای بازدید عموم در باغ‌موزه هرندی به نمایش درخواهد آمد.

وی با بیان اینکه بخشی از اشیای این مجموعه حاصل کاوش‌های علمی باستان‌شناسی تپه یحیی، محوطه باستانی شهداد و تپه گاوکشی در اسفندقه جیرفت است، افزود: بخشی از اشیا حاصل حفاری‌های غیرمجاز در محوطه‌های باستانی جیرفت بود که از لندن به کشور بازگشته است.

مجموعه انتقالی از موزه ملی به کرمان حاصل کاوش‌های علمی در دهه ۴۰ است

به گفته نادر علیدادی، سلیمانی رئیس اداره ثبت آثار میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان، مجموعه انتقالی از موزه ملی به استان کرمان حاصل کاوش‌های علمی در دهه ۴۰ از تپه‌ها و محوطه‌های باستانی کلیدی کشور همچون تپه یحیی، دشت صوغان شهرستان ارزوئیه در جنوب‌غربی استان و شهداد در شرق استان کرمان و حاشیه غربی لوت است.

وی افزود: آثار تپه یحیی مربوط به هزاره پنجم تا ششم پیش از میلاد و مجموعه‌ای نفیس از سنگ کلریت و سفال است و اشیای مربوط به شهداد در نتیجه کاوش‌های سال‌های پایانی دهه ۴۰ خورشیدی است که مربوط به عصر مفرغ و هزاره سوم پیش از میلاد بود و از گورستان‌های باستانی شهداد توسط مرحوم علی حاکمی کشف شده است.

این مسئول اداره کل میراث فرهنگی ادامه داد: بخشی از اشیای انتقالی مربوط به حوزه تمدنی شهداد از جنس فلز است که از لحاظ هنری و باستان‌شناسی بسیار بااهمیت و بیانگر هنر، صنعت و نبوغ فکری صنعتگران شهداد در هزاره سوم پیش از میلاد است.

منبع خبر : ایمنا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا