اخبار استان ها

نرخ تورم سالانه در قزوین ۴۰ درصد شد

به گزارش خبرگزاری سرمایه گستران از قزوین، امیر خلیلی‌خواه امروز _شنبه، پنجم خرداد_ در جلسه شورای گفتگوی بخش خصوصی و دولت اظهار کرد: بر اساس آخرین گزارش فائو و بانک جهانی که در مارس ۲۰۲۴ تهیه شده وضعیت تورم مواد غذایی در کشور نیز بالا بوده و امسال کمی اوضاع بهتر شده، اما نرخ تورم مواد غذایی همچنان بالاست که ۴۵ کشور جهان به مواد غذایی نیاز دارند.

وی با بیان اینکه مناقشات در آسیای غربی، غرب، شرق و خشک‌سالی به ناامنی غذایی دامن زده است، افزود: کمبود تولید و عدم دسترسی گسترده به غذا و مشکلات اقتصادی و هجوم پناهندگان در این وضعیت مؤثر بوده و در این میان قیمت غلات و گندم به دلیل رقابت سنگین تولیدکنندگان هم کاهش یافته است.

مدیرکل اقتصاد و دارایی استان قزوین تصریح کرد: به دلیل تغییرات آب و هوایی با بحران کشاورزی مواجه بوده‌ایم و آمارهای منتشر شده در دوره خرداد و اواسط شهریورماه نشان می‌دهد با پدیده «لانینا» مواجهیم و باید تولیدات کشاورزی بیشتر شود.

خلیلی‌خواه ادامه داد: کمبود تولید و عرضه مواد غذایی در ۴۵ کشور و عدم دسترسی گسترده به غذا در کشورهای آفریقایی و آسیایی از چالش‌های این سال‌هاست که چند کشور جهان نیز فقر شدید داشتند.

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به نرخ تورم استان قزوین تصریح کرد: تورم سالانه استان ۴۰ درصد و کشور ۳۸.۸ درصد است و در این راستا تورم غذایی کنترل شده و رتبه ما در جهان از رده‌های ۱۰ کشور بیشترین تورم خارج شدیم.

مدیرکل اقتصاد و دارایی استان قزوین بیان کرد: شاخص تورم در فروردین ماه از ۲۳۶ به ۲۴۵ رسیده و تورم سالانه خوراکی کشور ۳۲.۵ و غیر خوراکی ۴۴.۹ درصد است و در مجموع تورم در استان ۱.۲ درصد بالاتر از میانگین کشوری است.

منبع خبر : ایمنا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا