اقتصاد کلان

وزارت‌خارجه باید تسهیل‌گر روابط اقتصادی ما با کشور‌های منطقه باشد

صادق‌ کوشکی تحلیلگر مسائل سیاسی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان درباره عملکرد دستگاه دیپلماسی در سال گذشته بیان کرد: توقع میرفت که وزارت خارجه در مساله فلسطین فعال عمل کند که متاسفانه عملکرد خاص و ابتکار عمل خاصی در این زمینه مشاهده نشد.

این تحلیلگر مسائل سیاسی افزود: توقع از وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران بسیار بیشتر از سایر کشورها بود با این حال شاهدیم که برخی دیگر از کشورها که توقعی هم نداشتیم اما شاهد بودیم که دستگاه سیاست خارجی‌شان بسیار فعال تر از کشور ما عمل کرد .

وی درباره اقداماتی که سال جدید باید در دستور کار وزارت خارجه قرار بگیرد، نیز گفت: وزارت خارجه باید بر اساس نیاز کشور عمل کند و اتفاقی که بسیار جدی این است که تسهیل‌گر روابط اقتصادی ما با کشورهای منطقه باشد و تلاش کند تا بازار کشورهای منطقه به روی ما باز شود و صادر کنندگان ما بتوانند کالاهای خود را با حداقل مشکلات صادر کنند.

کوشکی ادامه داد: باید بتوانیم با منطقه غرب آسیا همکاری‌های جدی اقتصادی را داشته باشیم و از این طریق صادرات و تولید در کشور ما رونق بگیرد و به مرحله مشارکت در فعالیت های اقتصادی با کشورهای منطقه برسیم و این یک اولویت مهم برای ماست. اولویت بعدی هم خروج از رکود فعلی و پیگیری قدرتمندانه مساله فلسطین است.

کوشکی افزود: مطالبه رهبر انقلاب از کشورهای منطقه که دو بار هم تاکید کردند این بود که راه را برای تنفس اسرائیل مسدود کنند و این باید به صورت جدی مد نظر قرار بگیرد. وزارت خارجه باید اعلام کند که در زمینه مطالبه رهبر انقلاب چه اقداماتی ر انجام داده است. همچنین باید با رایزنی با کشورهای پیرامون رژیم غاصب قدس مانند اردن، ترکیه ، عربستان و .. که در حال تلاش برای تامین نیازهای رژیم صهیونیستی هستند مسیرها ی تنفسی رژیم صهیونیستی را مسدود کند.

این تحلیلگر مسائل سیاسی درباره تحریم کالاهای رژیم صهیونیستی در کشورمان نیز بیان کرد: تحریم کالاهای رژیم صهیونیستی یک قانون در کشورمان است که سی سال است به تصویب رسیده اما به اجرا در نیامده است؛ بخش اصلی این موضوع هم به وزارت صمت باز می‌گردد. قانون می‌گوید که هر شرکتی که به صورت مستقیم یا غیرمستقیم به نفع اسرائیل عمل می‌کند در ایران نباید اجازه فعالیت داشته باشد.

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی سیاست خارجی

منبع خبر : ایران اکونا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا