مسکن و عمران

ثبت بیش از ۳ میلیون تردد در خوزستان/‏افزایش ۱۰۰درصدی اعتبارات ملی – خبرگزاری مهر |

به گزارش پایگاه خبری سرمایه اگستران، محمد جولانژاد ظهر امروز شنبه در نشست خبری اظهار کرد: در سال‌جاری چهار میلیون و ۸۱۰ هزار مسافر در قالب ۷۰۰ هزار سفر از مبدا خوزستان به اقصی نقاط کشور جابه‌جا شده‌اند.

وی افزود: تعداد تناژ جابه‌جا شده از مبادی خوزستان نیز بیش از ۴۵ میلیون تن در قالب ۲ میلیون و ۳۲۸ هزار سفر بود که از این مقدار نیز ۱۳ میلیون و ۴۷۱ هزار تن از مبدا بندر امام انجام شد.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خوزستان گفت: تعداد ۲۴۶ میلیون و ۵۸۱ هزار و ۲۶۵ تردد سبک و سنگین در این استان ثبت شده که نسبت به سال گذشته افزایش ۲۹ درصدی دارد و از این میزان نیز ۳۹ میلیون و ۹۰۰ هزار و ۷۱۵ تردد مربوط به تردد سنگین با افزایش ۱۱ درصد گزارش شده است.

جولانژاد با بیان اینکه در حوزه راهداری اقدامات بسیاری خوبی در سطح محورهای خوزستان انجام شده تصریح کرد: میزان خط کشی انجام شده در سال‌جاری به میزان ۶ هزار و ۴۷۵ کیلومتر با رشد ۲۷۴ درصدی نسبت به سال گذشته بوده است؛ همچنین ۲۵.۶ کیلومتر احداث روشنایی انجام شده که نسبت به سال ۱۴۰۰ به میزان ۱۱۱ درصد رشد داشته است.

به گفته وی، نصب ۱۰ کیلومتر حفاظ میانی راه از نوع نیوجرسی با رشد ۸۷ درصدی و نصب گاردریل، حفاظ‌های میانی و کناری راه و تعمیرات آنها در سطح راه‌ها به میزان ۵۰ کیلومتر با رشد ۳۵۴ درصدی نسبت به سال قبل از دیگر اقدامات انجام شده در این حوزه است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خوزستان عنوان کرد: ۱۳۱ هزار و ۹۰۰ عدد تابلو علائم از نوع بازتاب ایمنی، علائم و تجهیزات ترافیکی در سطح راه‌های استان نصب شده است.

جولانژاد بیان کرد: انجام همه اقدامات نگهداری راه شامل لکه‌گیری، روکش، درزگیری و اجرای لایه‌های حفاظتی به میزان ۵۰۴ کیلومتر با رشد ۲۰۰ درصدی به صورت میانگین، ساخت ۱۷۰ کیلومتر راه روستایی با رشد ۸۷ درصدی، رفع ۲۲ نقطه با سابقه تصادفات قابل ملاحظه با رشد ۱۴۴ درصدی نسبت به سال گذشته از دیگر اقدامات صورت گرفته است.

وی در خصوص دوربین‌های ثبت تخلف نصب شده در محور راه‌های خوزستان گفت: ۱۰۳ دوربین ثبت تخلف فعال، ۵۸ سامانه با پیشرفت ۷۱ درصدی در سطح استان وجود دارد که پیش بینی می‌شود این تعداد تا پایان اردیبهشت ماه به بهره برداری برسند و دوربین‌های ثبت تخلف را به ۱۶۱ سامانه برساند تا تمامی محورهای شریانی با راه اندازی این تعداد تحت پوشش دوربین‌های ثبت تخلف قرار گیرند.

وی با اشاره به اینکه ۸۰ درصد ترافیک عبوری در سطح راه‌های مواصلاتی استان از محورهای شریانی است، اظهار کرد: خوزستان جزو اولین استان‌های کشور است که سامانه ثبت تخلف آن قابلیت ثبت سرعت متوسط خودرو را دارد، یعنی با وجود اینکه سرعت لحظه‌ای را ثبت می‌کند در عین حال سرعت متوسط فاصله بین ۲ دوربین را احصا می‌کند که ۳۰ درصد تخلفات احصا شده مربوط به سرعت‌های متوسط است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خوزستان تصریح کرد: با ۵۶ سامانه و دوربین نظارتی، رتبه یک کشور در این عرصه هستیم.

جولانژاد عنوان کرد: ۱۲۸ دستگاه تردد شمار و پنج سیستم توزین در حال حرکت جهت توزین خودروهای سنگین در سطح راه‌های استان وجود دارد.

ثبت بیش از ۳ میلیون تردد در ۳ روز در خوزستان

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خوزستان با اشاره به تردد در طرح نوروز که از ۲۴ اسفند ماه آغاز شده بیان کرد: از آغاز طرح تا ۲۶ اسفند ماه، سه میلیون و ۱۳۰ هزار و ۵۱۱ تردد در خوزستان ثبت شده که نسبت به همین بازه زمانی در سال گذشته ۳۸ درصد افزایش تردد ثبت شد؛ روز گذشته (۲۶ اسفندماه) یک میلیون ۵۰ هزار و ۷۹۴ تردد انجام شده که پرترددترین محورها آبادان – خرمشهر و بالعکس، شوش – اهواز و بالعکس و ماهشهر- بندر امام (ره) بوده است.

وی اضافه کرد: از ابتدای آبان ماه ۱۴۰۱ نیز طرح راهداری زمستانی در خوزستان اجرا شد که بدون هیچ مشکل خاص در بحث راهداری زمستانی و انسداد مسیرها آن را پشت سر گذاشته‌ایم؛ البته در برخی نقاط استان به ویژه در محورهای شمالی استان این طرح همچنان ادامه دارد.

جولانژاد در خصوص کمک به بحران ناشی از بارش برق در استان چهارمحال و بختیاری گفت: در این راستا نیز ۲۹ دستگاه و ماشین آلات به این استان اعزام کرده‌ایم که موفق شدیم ماموریتمان را به خوبی انجام دهیم.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خوزستان اظهار کرد: ۴۵ اکیپ راهداری در سطح راه‌های مواصلاتی استان که برای درمان و خدمات رسانی به مسافران نوروزی حضور دارند، همچنین راهدارخانه‌های خوزستان آماده پذیرایی از میهمانان و مسافران نوروزی هستند.

۵۲ مجتمع خدمات رفاهی در خوزستان وجود دارد

جولانژاد افزود: در خوزستان ۵۲ مجتمع خدمات رفاهی وجود دارد که با تهران رتبه چهارم در سطح کشور را دارا هستیم؛ همچنین ۲۸ مجتمع در حال ساخت و ۳۱ مجتمع در حال اخذ استعلام از ارگان‌های مربوطه هستند.

وی ادامه داد: در پویش سفر ایمن که به طور عمده ورودی‌های استان هستند، نقشه راه‌های استان به مسافران نوروزی تحویل داده خواهد شد و در آخرین جلسه خدمات سفر که با حضور استاندار برگزار شد، ارگان‌هایی مثل میراث فرهنگی مکلف شدند تا نقشه راه‌ها، شهرها و در واقع نقاط گردشگری استان را در اختیار مسافران نوروزی قرار دهند.

جولانژاد با اشاره به اینکه برای تأمین ایمنی و نگهداری راه‌ها با چند چالش و معضل مواجه هستیم، اظهار کرد: نبود تأمین منابع مالی، گرانی و هزینه‌های هنگفت ایمن سازی از جمله چالش‌هایمان است به طوری که برای یک متر خط کشی راه‌ها قریب به ۱۴ هزار تومان، یک عدد تابلو اخطاری و انتظامی مثل محدودیت سرعت و سرعت‌گیر قریب ۷۵۰ هزار تومان، یک کیلومتر روشنایی قریب به یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان باید هزینه کرد؛ روز گذشته پنج کیلومتر روستایی در مسیر اهواز – ملاثانی ایجاد کردیم که بیش از ۶ میلیارد تومان هزینه آن شد و به بهره برداری رساندن آن کار سختی بود.

افزایش ۱۰۰ درصدی اعتبارات ملی

وی در خصوص اعتبارات تخصیصی از محل خوزستان بیان کرد: تا ۲ هفته گذشته میزان اعتبار هفت درصد بوده و به تازگی این عدد به ۳۸ درصد رسیده که حدود ۴۶۵ میلیارد تومان اعتباراست؛ همچنین در بحث اعتبارات ملی موفق شدیم رشد چشمگیری داشته باشیم و اعتباراتمان را ۱۰۰ درصد افزایش دهیم.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خوزستان، هزینه بالای نصب نیوجرسی و کیفیت پایین مصالح برای ایمن سازی محورها را از چالش‌های دیگر خواند و عنوان کرد: با توجه به اینکه خیلی از تحریم‌ها وجود دارد و واردات اتفاق نمی‌افتد، بسیاری از مصالحی که قبلاً از خارج وارد می‌شد و دارای کیفیت مناسبی بودند هم‌اکنون وجود ندارند و سبب شده تا شاهد کاهش کیفیت یکسری از تجهیزات ایمنی باشیم.

جولانژاد با بیان اینکه سرقت تابلوها از معضلات اصلی ایمنی مسیرها در خوزستان است، تصریح کرد: در این راستا امسال از تابلوهای کامپوزیتی غیرقابل بازیافت استفاده کرده و تعدادی علائم نصب کرده‌ایم، تعدادی از این علائم سرقت شد اما از آنجایی که دیگر ارزش سرقت ندارند، بخش عمده آنها باقی مانده است؛ تبدیل تابلوهای عمودی به افقی اقدام دیگری است که در راستای پیشگیری از سرقت انجام شد.

وی گفت: محور ایذه – دهدز بزرگترین پروژه لکه‌گیری و روکش است اما از آنجایی که شدت خرابی زیاد و ترافیک بالا است و از طرفی کیفیت این راه برای مسیر فرعی بوده و اکنون راه ترانزیتی شده همین سبب شده برخی نقاط خرابی‌ها تکرار شوند.

منبع خبر : خبرگزاری مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا