اخبار استان ها

لزوم ایجاد رفاه در مناطق محروم/ تجهیزات مقابله با بحران در کوهرنگ مستهلک است

به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران، توسعه یکپارچه از موضوعات اساسی در برنامه‌ریزی منطقه‌ای است که به عنوان یکی از پیش نیازهای مهم توسعه پایدار انسانی محسوب می‌شود و بر توازن شرایط زندگی و جنبه‌های گوناگون توسعه برای تمام مردم در سطح کشور تاکید می‌کند.

به منظور اتخاذ تصمیم‌های لازم برای توسعه متعادل مناطق، برنامه‌ریزان نخست باید وضع موجود مناطق مختلف را به‌لحاظ سطح توسعه بررسی و تحلیل کنند، بنابراین برای رفع محرومیت و کاهش نابرابری‌های موجود میان مناطق مختلف، تصمیم‌گیری و انجام اقدامات مناسب در استان‌های کمتر توسعه یافته و محروم ضروری به نظر می‌رسد.

هدف توسعه، بهبود زندگی و توزیع عادلانه منابع است این در حالی است که توازن‌نداشتن توسعه در میان مناطق موجب شکاف و تشدید نابرابری منطقه‌ای و فضایی و مانعی در مسیر توسعه ملی محسوب می‌شود، با اعتقاد به اینکه توسعه متوازن می‌تواند همگرایی را در جامعه «چندقومیتی» تحکیم بخشد اما با متوازن‌نبودن توسعه در کشور مشکلات ناشی از مهاجر فرستی طی سال‌های اخیر روندی افزایشی پیدا کرده است.

آگاهی از وضعیت دسترسی به خدمات، زیرساخت و دیگر امکانات اولیه در مناطق محروم نخستین اقدام متولیان است؛ در راستای برقراری عدالت برای گسترش خدمات در مناطق محروم اقدامات متعددی همچون تجهیز و راه‌اندازی بیمارستان‌های مختلف در مناطق محروم انجام شده است تا برای گسترش خدمات به پایین‌ترین سطوح جامعه و قشر محروم در راستای کرامت انسانی و رسیدگی به مناطق محروم اقدام شود.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی توجه به مناطق محروم و برنامه‌ریزی برای محرومیت‌زدایی مورد توجه تصمیم‌گیران و تصمیم‌سازان شهرهای کشور قرار گرفت اما بعضی مناطق در استان‌های محروم همچون شهرستان کوهرنگ در چهارمحال‌وبختیاری با بهره‌مند نبودن از بسیاری فاکتورهای توسعه دست و پنجه نرم می‌کند.

به‌منظور بررسی مشکلات شهرستان کوهرنگ و راهکارهای رفع آن‌ها گفت‌وگویی را با ایمان زمانپور، عضو شورای اسلامی شهرستان کوهرنگ انجام داده‌ایم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید.

در حال حاضر بخش دوآب صمصامی در شهرستان کوهرنگ با چه چالش‌هایی روبه‌رو است؟

روستای سیف‌آباد الهیاری از توابع بخش دوآب صمصامی شهرستان کوهرنگ در عصر ارتباطات با مشکل آن تن‌دهی موبایل و اینترنت دست و پنجه نرم می‌کند و این زیبنده مردم نیست که از بسیاری امکانات از جمله زیرساخت‌های لازم برای ارتباطات محروم باشند.

روستای سیف‌آباد الهیاری، حیدرآباد و دم‌تنگ سه روستای متصل به‌هم در بخش دوآب صمامی هستند که نه تنها مشکل اینترنت دارند، بلکه مدت‌ها است در طول سال قطعی مکرر شبکه‌های تلویزیون دارند؛ با توجه به اینکه تمام امور قضائی و بانکی الکترونیکی شده است و از طریق این بستر اطلاع‌رسانی انجام می‌شود، نیاز ضروری به تلفن‌همراه و اینترنت در این بخش ملموس است، بنابراین از متولیان خواستاریم مشکل هرچه سریع‌تر رفع شود و خرابی گیرنده‌های تلویزیونی نیز مورد بررسی قرار گیرد.

البته این مشکلات را با مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری چهارمحال‌وبختیاری، مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان و مخابرات منطقه استان در میان گذاشتیم تا صدای مردم این منطقه و نیازهای ضروری و طبیعی آن‌ها به گوش متولیان برسد.

رنج مردم شهرستان کوهرنگ در بارش‌های اخیر چگونه رفع می‌شود؟

مستهلک‌بودن دستگاه‌ها و تجهیزات مقابله با بحران در شهرستان کوهرنگ باید مورد توجه مسئولان قرار گیرد که در این راستا تعامل شوراهای اسلامی با دهیاران و شهرداران برای رفع مشکلات ضرورت دارد؛ شوراهای اسلامی شهرها و روستاها ضمن آشنایی با قوانین و مقررات و شرح وظایف مندرج در قانون اساسی و قانون مصوب مجلس شورای اسلامی باید با دهیاران، شهرداران و دیگر مسئولان تعامل داشته باشند و در راستای رفع مشکلات مردم گام بردارند.

مسئولان ادارات شهرستان باید از ظرفیت شوراها در سطح شهرستان برای رفع مشکلات مردم استفاده کنند، همچنین حضور شوراها در بازدیدهای میدانی مدیران استانی و کشوری از مناطق و پروژه‌های شهرستان‌ها بسیار راهگشا است، چراکه اعضای شوراهای اسلامی افرادی مطلع و آگاه به مسائل حوزه‌های مختلف هستند.

نیاز به تجهیزات و ماشین‌آلات سنگین برف‌روبی از جمله ماشین‌های برف‌خور و پرتاب برف یا بلدوزرهای بزرگ و قدرتمند با توجه به بارش‌های برف اخیر در کوهرنگ ضروری است، زیرا بازگشایی مسیرهای سه شهر و حدود ۲۲۰ روستا در این شرایط سخت و کوهستانی و گردنه‌های بی‌شمار برف‌گیر و بهمن‌خیز بسیار کار مشکلی است.

وضعیت خدمات درمانی در شهرستان کوهرنگ چگونه است؟

با توجه به گستردگی شهرستان کوهرنگ که یک‌سوم مساحت استان چهارمحال‌وبختیاری را تشکیل می‌دهد و دارای چندین روستا و سه شهر است، نیاز مبرم به چند دستگاه آمبولانس کوهستانی وجود دارد.

کوهرنگ در موقعیت صعب‌العبور قرار دارد و این خودروها کمک بزرگی برای بیماران است تا به رسیدن در یک مرکز درمانی امید داشته باشند که در شرایط نبود پزشک و تجهیزات درمانی کافی به‌ویژه برای افراد بدحال و نیاز فوری به انتقال به مراکز درمانی مجهزتر، این آمبولانس‌ها یک ضرورت و کمترین اقدام برای مردم شهرستان کوهرنگ است.

بی‌شک نبود امکانات در مناطق محروم تبعاتی دارد!

بررسی سطح رفاه، انگیزه، عدالت و امنیت مقوله‌های اصلی است که فراهم‌کردن رفاه فردی و اجتماعی برای مردم در کنار برقراری امنیت انگیزش لازم را برای ماندگاری در منطقه محروم ایجاد می‌کند اما در حال حاضر که این امر محقق نشده است، تحقق کمترین میزان از توسعه جزو حداقل‌ها است تا مردم این شهرستان برای ماندگاری در کوهرنگ و توسعه آن انگیزه بیشتری داشته باشند.

به‌طور خاص برآورد میزان خسارت‌های وارده به معابر روستاها براثر عملیات پیمانکاران اداره گاز و پرداخت به آن‌ها برای تعمیر آسفالت آسیب‌دیده و شن‌ریزی مجدد معابر را از مدیرعامل شرکت گاز استان چهارمحال‌وبختیاری مطالبه داریم.

لازم است مشکل اراضی دشت زرین، بخش مرکزی شهرستان کوهرنگ و تخصیص آب به این اراضی مرتفع شود و برای توزیع عادلانه نهاده‌های دامی در شهرستان کوهرنگ نظارت‌ها تشدید شود؛ برای رفع نواقص طرح‌های کشاورزی گَزِستان، مَوَرز و مازه‌سوخته در بخش بازفت، طرح میان‌رودان بخش مرکزی شهرستان کوهرنگ و انتقال آب طرح بیدامین بیرگان نیز باید چاره‌اندیشی شود.

منبع خبر : ایمنا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا