اخبار استان ها

آغاز واردات میوه‌های گرمسیری از مرز باشماق مریوان

به گزارش خبرگزاری سرمایه گستران از کردستان و به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان، پیمان اسکندری اظهار کرد: مرز رسمی باشماق مریوان از جایگاه ویژه‌ای در بین مرزهای رسمی کشور برخوردار است که در سال ۱۴۰۱ مقدار ۲۶۴ هزار تُن و در سال ۱۴۰۲ مقدار ۲۶۶ هزار تن محصولات کشاورزی از این مرز به کشور عراق صادر شده است و این روند با توجه به سیاست‌های جهش تولید، تولید پایدار، ایجاد اشتغال، ارزآوری، تنظیم و کنترل قیمت محصولات کشاورزی و صنایع تبدیلی در سطح بازار در کشور رو به افزایش است.

وی افزود: یک حلقه مغفول هم برای واردات محصولات گرمسیری وجود داشت که با توسعه ظرفیت‌های زیرساختی مرتفع شد و این حرکت باعث رونق بیشتر مرز باشماق و توسعه تجارت خارجی خواهد شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان خاطرنشان کرد: تأمین نیاز بازار و مصرف میوه‌های گرمسیری در داخل کشور و نزدیکی مرز باشماق به بندر لاذقیه سوریه نسبت به دیگر مرزهای ترانزیتی رسمی کشور و کاهش هزینه‌های حمل و صرفه‌جویی در زمان ما را بر آن داشت که مجوز واردات میوه‌های گرمسیری از جمله موز، آناناس، انبه و نارگیل را از این مرز رسمی از سازمان حفظ نباتات کشور اخذ کنیم.

اسکندری اضافه کرد: با ایجاد زیرساخت‌های لازم از جمله احداث ساختمان و ایجاد پست قرنطینه نباتی، بکارگیری نیروی متخصص و آموزش دیده و استقرار آزمایشگاه قرنطینه‌ای دولتی و خصوصی توسط این سازمان و اداره کل گمرک استان و با توسعه زیرساخت‌های گمرکی و پیگیری مستمر توانستیم مجوز واردات میوه‌های گرمسیری را از سازمان حفظ نباتات کشور دریافت کنیم.

وی ادامه داد: تجار می‌توانند از دوازدهم اردیبهشت سال جاری ضمن اخذ مجوزهای لازم، اقدام به واردات میوه‌های گرمسیری از مرز باشماق مریوان کنند.

منبع خبر : ایمنا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا