نفت،گازو پتروپالایش

ناترازی مصرف بنزین در کشور/ جزئیات اصلاح الگوی مصرف گاز

به گزارش سرمایه گستران و به نقل از خانه ملت، جواد اوجی در نشست علنی امروز _سه‌شنبه بیست‌ونهم فروردین‌ماه_ مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی گزارش کمیسیون انرژی درباره بررسی عملکرد وزارت نفت در تعرفه‌گذاری گاز مشترکان خانگی مطابق با مفاد تکلیفی بند (ک) تبصره (۱۵) قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور، اظهار کرد: به‌رغم نبود سرمایه‌گذاری کافی در دوره‌های گذشته برای توسعه صنعت گاز، با توکل به خدا توانستیم دوره سرد و طولانی زمستان سال ۱۴۰۱ را بدون قطعی گاز خانگی و بدون اهمال خاموشی برق به جهت تأمین سوخت نیروگاه‌ها پشت سر بگذاریم.

وی با اشاره به مصرف قابل توجه بنزین در کشور افزود: به دلیل افزایش قابل توجه مصرف بنزین که موجب شده کشور در این بخش نیز با ناترازی مواجه شود، به لطف الهی موفق شدیم بنزین مورد نیاز مردم را در ایام پایانی سال گذشته و با وجود افزایش بی‌سابقه مسافرت‌های بین شهری، در ایام تعطیلات نوروز تأمین کنیم، این در حالی است که در برخی روزها مصرف بنزین به بیش از ۱۴۰ میلیون لیتر در روز رسید اما هیچ جایگاهی با کمبود سوخت مواجه نشد.

وزیر نفت تصریح کرد: دشمن و عوامل استکبار جهانی برنامه‌ریزی کرده بودند که با جنگ ترکیبی و در شرایط ویژه کشور، با ایجاد چالش در تأمین گاز و بنزین زمینه گسترش نارضایتی عمومی را فراهم کنند که به لطف پروردگار و همت همکاران پرتلاشمان در صنعت نفت، این ترفند دشمنان خنثی شد.

اوجی با اشاره به بند (م) تبصره (۱) قانون بودجه سال ۱۴۰۱ تأکید کرد: به موجب این بند دولت مکلف به اصلاح الگوی مصرف گاز طبیعی کشور شده است، بنابراین دولت ملزم به اصلاح الگوی مصرف بوده است، همچنین در بند (ک) تبصره (۱۵) قانون بودجه سال ۱۴۰۱ نیز مقرر شده تعرفه‌های بخش خانگی را اصلاح کند. همان‌طورکه در گزارش کمیسیون محترم انرژی آمده وزارت نفت در اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ قبل از موعد مقرر در قانون پیش‌نویس آئین‌نامه اجرایی بندهای مذکور را به دفتر هیئت دولت ارسال کرد.

وی ادامه داد: در ادامه دولت محترم این موضوع را پس از بررسی در کمیسیون‌های تخصصی و با توجه به مصلحت‌های اقتصادی و اجتماعی کشور نهایتاً در ۱۶ آذر ۱۴۰۱ آئین‌نامه مذکور را مصوب و ابلاغ کرد، همچنین در جدول پیوست آئین‌نامه مذکور تعرفه بخش خانگی در ۱۲ پله مصرف و در پنج اقلیم آب و هوایی تعیین و ابلاغ شده است.

وزیر نفت تأکید کرد: در همین راستا شرکت ملی گاز ضمن اطلاع‌رسانی پیامکی به مشترکان پرمصرف، از ظرفیت سایر رسانه‌ها ازجمله صداوسیما و جراید جهت آگاهی مشترکان استفاده کرد.

اوجی با اشاره به اجرای بند (م) تبصره (۱) قانون بودجه سال ۱۴۰۱ ادامه داد: این بند به اصلاح الگوی مصرف گاز و تعیین پله‌های مصرف اشاره دارد، بنابراین در این بخش دو روز را مورد استفاده قرار دادیم؛ نخست، تلاش کردیم بر مبنای استانداردها و معیارهای مصرف انرژی مندرج در مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان عمل کنیم و دوم، تلاش کردیم در راستای اصلاح الگوی مصرف از بررسی توزیع فراوانی صورت‌حساب‌های مشترکان در سال ۱۴۰۰ و استخراج مصرف ۷۵ درصد مشترکان گاز را مدنظر قرار دهیم.

وی با بیان اینکه یکی از اهداف اصلاح الگوی مصرف رفع ناترازی بین تولید و مصرف گاز است، افزود: از این رو نمی‌توان صرفاً الگوی مصرف گاز را بر مبنای رفتار مصرفی جامعه قرار داد. در نهایت اصلاح الگوی مصرف گاز بر مبنای مبحث ۱۹ و در انطباق با توزیع فراوانی مصرف گاز ۷۵ درصد مشترکان و واقعیت عملکرد مشترکان گاز به هیئت دولت و وزیران پیشنهاد شد. به عبارت دیگر الگوی مصرف گاز ترکیبی از دو روش مهندسی و توزیع فراوانی صورت‌حساب‌ها در سال ۱۴۰۰ است که این مسئله مورد استخراج قرار دارد.

عضو کابینه دولت سیزدهم ادامه داد: بنا بر تکلیف قانونی که نمایندگان هم در بودجه سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ منظور کرده‌اند، باید تعیین اصلاح الگوی مصرف مد نظر قرار گیرد، از این رو دو روش استفاده از مبحث ۱۹ ساختمان و موضوع توزیع فراوانی‌ها را ملاک کار قرار دهیم.

اوجی با بیان اینکه ۵۰ درصد از مشترکان گاز در اقلیم سوم قرار دارند، گفت: از این رو ملاک تعیین الگوی مصرف گاز در سال ۱۴۰۱ را این اقلیم در نظر گرفتیم.

وی ادامه داد: ازآنجاکه زیربنای اکثر منازل مسکونی کشور کمتر از صد مترمربع است، بر همین اساس الگوی مصرف یک واحد صد متری در اقلیم سوم، ۲۹۷ مترمکعب خواهد بود و این میزان مصرف، حداکثر میزان مجاز مصرف با معیارهای مندرج در مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان است، همچنین در این مبحث تأکید شده که اگر مشترکان اقدامات اساسی در جهت استانداردسازی محل مصرف و تجهیزات گرمایشی انجام دهند، این مصرف به مراتب کاهش پیدا می‌کند.

وزیر نفت تأکید کرد: به منظور صحت‌سنجی اطلاعات محاسبه شده، اطلاعات مصرف گاز مشترکان در دی ماه و بهمن ۱۴۰۰ نیز مورد بررسی قرار گرفت و براساس مصارف بررسی شده بیشترین فراوانی مصرف مشترکان با زیربنای حداکثر صد مترمربع، حدود ۳۰۰ مترمکعب در ماه بوده است لذا ۲۹۷ مترمکعب در ماه مصرف استاندارد محاسبه شده برای اقلیم ۳ به واقعیت نزدیک بوده است و بسیاری از مشترکان این مسئله را رعایت کرده‌اند.

اوجی افزود: با استفاده از داده‌های مهندسی و توزیع فراوانی مصارف مشترکان، مقرر شد دامنه مصرف در هر پله ۲۵ مترمکعب کاهش داده شود و الگوی مصرف گاز با رعایت وضعیت جامعه و علی‌رغم محاسبه الگوی مصرف در سقف پله سه به میزان ۲۹۷ مترمکعب در ماه، ما الگوی مصرف را ۳۲۵ مترمکعب گذاشتیم و در اجرای بند (م) تبصره (۱) که اصلاح الگوی مصرف را مدنظر قرار داده بود، دامنه مصرف گاز هر پله را ۲۵ مترمکعب کاهش دادیم. طبیعتاً پله مصرف گاز مشترکان در صورت‌حساب‌های سال گذشته و سال جاری تغییر کرده است، بر این اساس امکان مقایسه صورت‌حساب‌ها در سال جاری و سال بعد میسر خواهد بود.

وی با اشاره به اختلاف در پله‌های ۱۰ و ۱۱ مصرفی ادامه داد: در این بخش این نکته ضروری است که تعرفه پله ۳، ۷۵ درصد میلیون مترمکعب مصرف گاز دارد و باید گفت تنها یک درصد مشترکان در پله ۱۱ قرار دارند، همچنین بررسی‌ها نشان می‌دهد روند رشد مصرف پله‌ای مذکور هم منطقی بوده، بنابراین تعداد مشترکان در پله ۱۱ یک درصد است.

وزیر نفت افزود: در مورد تعداد مشترکان پله‌های ۱۱ و ۱۲ که به عنوان مشترکان پرمصرف محسوب می‌شوند، تعرفه دو پله هم با هدف بازدارندگی از مصرف بی‌رویه، مستقل از ساختار پلکان‌های دیگر تعیین شده است.

اوجی خاطرنشان کرد: اعتراضات و سوالات و مباحثی که درباره صورت‌حساب مشترکان مطرح می‌شود، عمدتاً مربوط به مشترکان پله ۱۲ است که حدوداً شامل دو درصد از مشترکان گاز کشور است. در این ارتباط از اماکن سه هزار و صد مشترک گاز در سطح کشور، با مصارف غیرمتعارف بازدید به عمل آمده که نتیجه بررسی نشان می‌دهد عمده مشترکان معترض به چهار علت مواجهه با مصارف غیرمتعارف و افزایش گازبها بوده‌اند.

منبع خبر :

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا