اقتصاد کلان

مشارکت مردم در تولید، چگونه؟| محمد حسینی

– اخبار اقتصادی –

به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران، به نقل از خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، محمد حسینی کارشناس اقتصادی، مسستار دیوان محاسبات و عضو پیشین کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در خصوص الزامات تحقق شعار سال،  با اشاره به اینکه، در سال گذشته بدلیل تحولات غیر اقتصادی، اقتصاد جهانی از رشد مناسبی برخوردار نبود و اثار این موضوع بر تحولات تجارت خارجی ایران موثر بود، گفت: در سال گذشته حوزه سیاستهای پولی در داخل کشور برای مهار تورم تنظیم شده بود که منجر به عدم دسترسی مناسب بنگاه‌های تولیدی به تسهیلات ریالی شد.

وی افزود، قانون بودجه ۱۴۰۳  و قانون برنامه هفتم توسعه می‌توانست به گونه ای تنظیم شود که در راستای تحقق شعار سال موثر باشد، بر این اساس مجلس جدید میتواند نسبت به اعمال اصلاحات در این دو حوزه اقدام کند.

لزوم اصلاح سیاستهای پولی برای تحقق شعار سال

حسینی تاکید کرد، به طور کلی  بایستی حوزه سیاستهای پولی برای تحقق رشد تولید اصلاح شود. در این بین نقش رسانه ها برای انتقال صحیح مشکلات واحد‌های تولیدی به تصمیم سازان، یک بحث غیر قابل اغماض است.

به گفته عضو پیشین کمیسیون برنامه و بودجه، بایستی به سمت تولید حداکثری محصولاتی گام برداریم که مزیت نسبی برای کشور دارد. از سوی دیگر بایستی سمت و سوی هدایت  اعتبار و تسهیلات به سمت تولید واقعی باشد و موارد غیر ضرور  با این سیاست باید تعدیل گردد.

زنگ خطر رشد منفی حوزه کشاورزی در دو سال اخیر

حسینی در خاتمه با اشاره به اینکه برای افزایش مشارکت مردم در تولید، دولت باید در خدمت مردم باشد؛ گفت: در ۸ فصل اخیر شاهد رشد غیر مثبت در حوزه تولیدات کشاورزی بوده ایم و این میتواند یک زنگ خطر برای ما باشد. بر این اساس با جمع آوری سرمایه های خرد به خصوص در حوزه کشاورزی برای تولید حداکثری کالای اساسی و تحقق راهبرد حفظ امنیت غذایی میتوان به اصول مرتبط با تحقق شعار جهش تولید با مشارکت مردم مقید ماند.

 

.

 

منبع خبر : ایران اکونا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا