بازار‌های مالی ، بورس و بانکتحلیلعناوین اخبارنفت،گازو پتروپالایش

بررسی تکنیکالی شاخص فرآورده‌های نفتی/گروه پالایشی می‌تواند صنعت پیشروی بازار شود

به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران از اقتصادنیوز ،همانطور که در شکل یک مشاهده می شود ، قیمت نفت پس از سقوطی شدید از ۱۱۰ دلار از ماه مه ۲۰۱۴ به فرود ۳۰ دلار در ژانویه ۲۰۱۶ رسید. از این سطح قیمت‌ها معادل ۴۰درصد رشد کرده و هم‌اکنون به ۴۲ دلار رسیده است. همان‌طور که در نمودار مشخص است، قیمت‌ها هنوز زیر خط روند کاهشی منحنی قرار دارد و برای رسیدن به خط میانه چنگال باید به محدوده ۴۸ دلار برسد؛ بنابراین محدوده فعلی برای قیمت نفت یک مقاومت محسوب می‌شود.
در صورت گذر نفت از این محدوده انتظار داریم قیمت‌ها وارد روند غالب صعودی شود که برای استمرار رشد قیمت‌ها در آینده مفید است. بسیاری از تحلیل‌گران حوزه انرژی معتقدند قیمت نفت در سال ۲۰۱۶ در محدوده ۴۰-۵۰ دلار خواهد بود و تا تغییرات اساسی بنیادی در حوزه عرضه و تقاضای این محصول انتظار می‌رود قیمت‌ها در محدوده ۴۸-۵۰ دلار در نوسان باشد.

در شکل دوم، روند قیمت نفت وست تگزاس در کوتاه‌مدت ترسیم‌شده است. قیمت‌ها در موج ۵ قرار دارد و به سقف موج ۳ در ۴۳ دلار رسیده است. این سطح مقاومتی جدی برای قیمت‌ها محسوب می‌شود و در صورت گذر قیمت‌ها از این سطح انتظار می‌رود تا ۴۸ دلار افزایش یابد. پس‌ از آن قیمت‌ها وارد یک دوران اصلاحی تا همین محدوده فعلی خواهد شد.

شکل سوم، شاخص گروه فرآورده‌های نفتی را نشان می‌دهد. قیمت‌ها در موج ۵ قرار دارد و رشد ۴۲درصد قیمت نفت باعث افزایش ۶۰درصد شاخص گروه شده است. در صورت گذر قیمت نفت از ۴۲ دلار انتظار می‌رود شاخص نفتی‌ها مجدداً به سقف مستحکمی که در نمودار با خط سیاه مورب نشان داده‌شده یورش ببرد.

در این صورت قیمت سهام این گروه مجدداً به سقف‌های یکی دو ماه قبل خود بازمی‌گردند. قیمت نفت را دنبال کنید؛ زیرا همبستگی بالایی بین قیمت نفت و شاخص فرآورده‌های نفتی وجود دارد؛ اما تا تغییرات اساسی در عرضه و تقاضای قیمت نفت توقع رشدی شدید در قیمت جهانی نفت و سهام این گروه مورد انتظار نیست. با گذر نفت جهانی از ۵۰ دلار و تحریک تقاضا و تثبیت حجم عرضه نفت، گروه پالایشی می‌تواند صنعت پیشروی بازار شود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا