پیشخوانحوادث پلیسشهر و جامعهعناوین اخبار

آیا به همسر خود شک دارید؟/ نگاهی به ترفندهای کلاهبرداری در اینترنت

به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی پلیس فتا، سرهنگ سیدموسی حسینی در این باره افزود: در واقع فرد به اصطلاح هکر با مهندسی اجتماعی به طرق مختلف و بعضا با ارسال پیامک به قربانیان خود از آنان می خواهد کدی که برای آنها ارسال می شود به شماره درخواستی ‘هکر’ از طریق پیامک یا ایمیل ارسال و یا برای وی از طریق تماس تلفنی خوانده شود.
وی افزود: در ادامه قربانی پس از دریافت کد وارسال آن به شماره درخواستی کلاهبردار، در واقع اکانت تلگرام خودش هک می شود و فرد هکر با استفاده از مشخصات به دست آمده یک حساب کاربری جدید تلگرامی، با مشخصات قربانی می سازد و از این طریق به تمامی اطلاعات فردی وی در اپلیکیشن تلگرام دسترسی پیدا می کند.
رئیس پلیس فتا استان فارس از کاربران شبکه های اجتماعی خواست قبل از هر اقدامی ابتدا به اصل پیام و همچنین صحت و سقم فرستنده پیام توجه داشته باشند و در صورت مشاهده موارد مشکوک موضوع را سریعا با پلیس فتا درمیان بگذارند.
رئیس پلیس فتا فارس از کشف پرونده کلاهبرداری ۵ میلیون ریالی از طریق شبکه اجتماعی تلگرام خبر داد و گفت: یک فرد کلاهبردار از طریق هک تلگرام یکی از شهروندان، با برقراری ارتباط با دوستان وی در این شبکه، از آنان درخواست مبلغی پول به صورت قرضی می کند.
حسینی اظهارکرد: مال باختگان نیز با توجه به این که ظاهرا پیام از طرف دوست شان است، اعتماد کرده و مبلغ درخواستی را به شماره حساب وی واریز می کنند که پس از گذشت مدت زمانی متوجه می شوند پیام ها از طرف فرد سومی برایشان ارسال شده است که پس از شکایت و تشکیل پرونده در پلیس فتا فارس کارشناسان موفق به شناسایی متهم شدند.

**فعالیت فیزیکی مجموعه‌های بازاریابی شبکه‌ای غیرمجاز است
رئیس پلیس فتا گلستان گفت: فعالیت شرکت‌های بازاریابی شبکه‌ای و اینترنتی به صورت فیزیکی و برگزاری جلسات و نشست‌های حضوری غیر مجاز است.
سرهنگ حبیب‌الله رجبلی در خصوص اقدامات برخی از مجموعه‌هایی که به صورت بازاریابی شبکه‌ای و اینترنتی در استان فعالیت دارند، اظهار داشت: فعالیت فیزیکی و برگزاری مراسم‌ها و کلاس‌های حضوری این مجموعه‌ها غیرقانونی است.
وی افزود: متاسفانه این شرکت‌ها که از طریق مقررات قانونی خودشان در حال فعالیت هستند،‌در حال انجام تخلفاتی هستند که ما مستندات را جمع‌آوری کردیم و به مراجع ذی‌صلاح ارسال کردیم.
رئیس پلیس فتا گلستان خاطرنشان کرد: این شرکت‌ها هیچگونه نمایندگی در استان گلستان ندارند و متاسفانه در حال حاضر در حال اجرای جلساتی هستند که جذب هم دارند و در حال فعالیت پوششی هستند.
رجبلی با تایید اینکه یکی از این شرکت‌ها بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر عضو دارد، یادآور شد: فعالیت این شرکت‌ها (Marketing Network ) همانند شرکت‌های هرمی است و چون نمایندگی این شرکت در استان وجود ندارد و اگر مشکلی پیش بیاید، ‌پیگیری موضوع برای دریافت مطالبات بسیار سخت است.
این مقام انتظامی همچنین افزود: مکاتبه‌ای با فتا ناجا و وزارت صنعت، معدن و تجارت انجام شد و اقدامات و تذکرات شدید قانونی به آن شرکت داده شد و تا زمانی که شکایتی ارائه نشود، ما تنها می‌توانیم به مردم اطلاع رسانی کنیم که مردم دچار مشکل نشوند.
رئیس پلیس فتا گلستان بیان کرد:‌ تاکنون معترضان و منتقدان به این امر، محل جلسات این افراد را گزارش نکردند و این خود بیانگر این مطلب است که این شرکت‌ها بسیار پوشیده کار می کنند.

**دستگیری کلاهبردار تلگرامی در اصفهان
فردی که با معرفی خود به عنوان نماینده فروش یک شرکت توانسته بود در شبکه اجتماعی تلگرام از شهروندی مبلغ ۱۰۰ میلیون ریال کلاهبرداری کند در عملیات ماموران پلیس فتا استان اصفهان شناسایی و دستگیر شد.
در پی مراجعه یکی از شهروندان به پلیس فتای استان اصفهان و اعلام شکایتی مبنی بر اینکه فردی با فریب او در تلگرام مبلغ ۱۰۰ میلیون ریال از وی کلاهبرداری نموده ،بررسی موضوع در دستور کار این پلیس قرار گرفت.
فرد شاکی در اظهارات خود عنوان کرد ، در شبکه اجتماعی تلگرام با فردی آشنا شدم که خود را نماینده فروش یکی از کارخانجات تولید فولاد معرفی می کرد و من نیز به قصد خرید با وی تماس گرفتم و به عنوان پیش پرداخت مبلغ ۱۰۰ میلیون ریال به حسابش واریز کردم اما پس از چند روز از این ماجرا فرد مذکور دیگر تلفن خود را جوابگو نبود.
سرهنگ جهانگیر کریمی، معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان اصفهان در این زمینه به خبرنگار پایگاه خبری پلیس گفت: با اظهارات شاکی بلافاصله پرونده تشکیل و کارشناسان پلیس فتا با جمع آوری مدارک و اقدامات تخصصی و جستجو در فضای مجازی سرانجام توانستند هویت فرد شیاد که یک زن جوان بود را شناسایی کنند .
این مقام مسئول گفت‌: با شناسایی متهم ماموران با هماهنگی مقام قضایی وی را در یک عملیات غافلگیرانه دستگیر کردند که وی پس از مواجهه با مدارک و مستندات پلیس به انجام کلاهبرداری از این شهروند در شبکه اجتماعی تلگرام اعتراف کرد .
سرهنگ کریمی با هشدار به شهروندان برای حفظ هوشیاری بیشتر در انجام معاملات و خریدهای کلان گفت: به کسانی که قصد خرید از فضای مجازی را دارند توصیه می کنیم به هیچ عنوان سراغ شبکه های اجتماعی مجازی نروند، از سایت های قابل اطمینان و دارای نماد الکترونیک خرید استفاده کنند و تا زمانی که جنس درخواستی را مشاهده نکرده اند پولی بابت آن پرداخت نکنند.
این مقام انتظامی تاکید کرد : شهروندان باید هنگام ورود به درگاه بانکی از اصلی بودن سایت اطمینان حاصل کنند تا گرفتار سایت های جعلی و فیشینگ نشوند.

**انهدام باند قاچاق مواد افیونی با بیش از ۱۵۷ کیلو تریاک
پلیس مبارزه با مواد مخدر استان خراسان رضوی با انهدام باند قاچاق مواد افیونی بیش از ۱۵۷ کیلوگرم تریاک کشف کرد.
سرهنگ حسین مولوی نسب رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر فرماندهی انتظامی استان خراسان رضوی با اعلام این خبر گفت: با کسب خبری مبنی بر قاچاق مواد افیونی از استان های جنوبی به شهر مشهد توسط فردی سابقه دار تیمی از افسران زبده پلیس مبارزه با مواد مخدر، رسیدگی به پرونده را در دستور کار خود قرار دادند.
وی افزود: تیم رسیدگی کننده پرونده پس از چند روز تحقیقات گسترده پلیسی به اطلاعاتی در خصوص دپو محموله سنگین مواد افیونی در منزل این فرد در محدوده شهرک باهنر دست یافتند.
مولوی نسب ادامه داد: تیم عملیات ویژه پلیس مبارزه با مواد مخدر پس از هماهنگی با مقام قضائی، مخفیگاه این قاچاقچی حرفه ای را محاصره کردند و در اقدامی ضربتی وارد عمل شدند.
سرهنگ مولوی نسب، تصریح کرد: در این عملیات ضمن دستگیری سرکرده باند و دو همدستش، ۱۲۷ بسته مواد مخدر به مقدار ۱۵۷ کیلو و ۷۰۰ گرم کشف شد.
رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر خراسان رضوی، خاطر نشان کرد: متهمان پس از تشکیل پرونذه برای سیر مراحل قانونی روانه دادسرا شدند.

**دستگیری سارق داخل خودرو با ۲۲ فقره سرقت در بابلسر
فرمانده انتظامی شهرستان بابلسر استان مازندران از شناسایی و دستگیری سارق حرفه ای داخل خودرو با ۲۲ فقره سرقت خبر داد.
سرهنگ عباس فتحعلی پور گفت: در پی وقوع چندین فقره سرقت داخل خودرو در سطح شهرستان بابلسر، موضوع به طور ویژه در دستور کار ماموران انتظامی این فرماندهی قرار گرفت.
وی با بیان اینکه پس از انجام تحقیقات پلیسی ماموران فردی به نام ‘ع-ع’ را شناسایی کردند ، افزود : با هماهنگی قضائی و با همکاری دیگر عوامل انتظامی متهم را که پس از محاصره ماموران با یک دستگاه خودرو سواری پراید، قصد فرار از دست قانون را داشت، متوقف و دستگیر کردند.
فتحعلی پور خاطر نشان کرد: متهم در بازجویی های پلیسی به بزه انتسابی و ۲۲ فقره سرقت داخل خودرو اقرار کرد و پس از تشکیل پرونده برای سیر مراحل قانونی تحویل مرجع قضائی شد.

**دستگیری عامل اختلاس ۳۲ میلیاردی حین فرار از کشور
فرمانده انتظامی استان سیستان و بلوچستان از دستگیری کارمند بانکی که ۳۲ میلیارد ریال اختلاس کرده بود با همکاری پلیس خراسان رضوی خبر داد.
سردار حسین رحیمی گفت: در پی دریافت گزارشی مبنی بر اینکه یکی از کارکنان یک بانک دولتی با سوء استفاده از موقعیت شغلی، اقدام به اختلاس میلیاردی کرده است، تیمی از ماموران مجرب پلیس آگاهی تشکیل و ضمن هماهنگی با مقام قضائی دستگیری متهم را در دستور کار قرار دادند.
فرمانده انتظامی استان سیستان و بلوچستان افزود:کاراگاهان با انجام بررسی های میدانی محسوس و نامحسوس دریافتند که این فرد از سال ۱۳۸۲ به عنوان متصدی امور بانکی مشغول به کار بوده و در این مدت با سوء استفاده از موقعیت شغلی اش طی چندین مرحله مبلغ ۳۲ میلیارد ریال را به حساب های مختلف خود منتقل و بخش زیادی از آن را به دلار تبدیل کرده است.
سردار رحیمی با بیان اینکه متهم پس از اطلاع از ورود پلیس به این پرونده از زاهدان متواری شده بود، خاطر نشان کرد: کارآگاهان پلیس آگاهی با اشراف اطلاعاتی و پیگیری های به عمل آمده موفق شدند مخفیگاه متهم را در مشهد شناسایی کنند.
فرمانده انتظامی استان در خاتمه گفت: کار آگاهان پلیس استان در عملیاتی مشترک با پلیس خراسان رضوی موفق شدند متهم را به همراه مقادیر زیادی دلار حین فرار به خارج از کشور، در مشهد دستگیر کنند.

**یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال کالای قاچاق در ایست و بازرسی شهید’امامی’
فرمانده انتظامی شهرستان شهرضا استان اصفهان از کشف یک محموله لوازم آشپزخانه قاچاق به ارزش یک میلیارد و۵۰۰میلیون ریال و دستگیری یک نفر خبر داد.
سرهنگ حمید امیرخانی گفت: ماموران انتظامی ایستگاه ایست و بازرسی شهید ‘امامی’ شهرستان ‘شهرضا’ حین کنترل خودروهای عبوری به یک دستگاه کامیون که از جنوب کشور به مقصد تهران در حرکت بود، مشکوک شدند و آن را متوقف کردند.
وی ادامه داد: در بازرسی از این خودرو، تعداد زیادی لوازم آشپزخانه فاقد هر گونه مدارک معتبر گمرکی کشف شد.
سرهنگ امیرخانی، ارزش این محموله را یک میلیارد و ۵۰۰میلیون ریال دانست و اظهار داشت: در این خصوص راننده دستگیر و جهت سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی تحویل داده شد.
فرمانده انتظامی شهرستان شهرضا خاطر نشان کرد: قاچاق کالا ضربات جبران ناپذیری به اقتصاد کشور وارد می کند که در این خصوص نیروی انتظامی با قاطعیت با قاچاقچیان کالا برخورد قانونی خواهد کرد.

**بی احتیاطی راننده، ۵ عضو یک خانواده را مجروح کرد
فرمانده انتظامی شهرستان جیرفت استان کرمان از واژگونی یک دستگاه پژو ۴۰۵ و مجروحیت پنج عضو یک خانواده در محور ‘ساردوئیه’ خبر داد.
سرهنگ ماشاالله ملائی اظهار داشت: در پی دریافت خبری از طریق مرکز فوریت های پلیسی ۱۱۰ مبنی بر وقوع یک فقره واژگونی در محور ‘ساردوئیه’ بلافاصله مأموران انتظامی و پلیس راه به محل حادثه اعزام شدند.
وی گفت: مأموران با حضور در محل دریافتند که یک دستگاه پژو ۴۰۵ بر اثر عدم توجه راننده به جلو واژگون شده است که راننده و چهار نفر از سرنشینان خودرو مجروح و توسط عوامل اورژانس به بیمارستان منتقل شدند و تحت مداوا قرار گرفتند.
این مقام انتظامی، خاطرنشان کرد: کارشناس پلیس راه علت حادثه را عدم توانایی راننده در کنترل وسیله نقلیه عنوان کرد.
ملائی گفت: رانندگان باید نسبت به حرکت با سرعت مطمئنه توجه ویژه ای داشته باشد و برای جلوگیری از تصادفات، در حالت خستگی رانندگی نکنند.

**توقیف کامیون حامل ۱۱۵ رأس دام فاقد مجوز
فرمانده انتظامی بندرگز استان گلستان از توقیف کامیون حامل ۱۱۵رأس دام فاقد مجوز در ایست و بازرسی پلیس ‌راه نوکنده خبر داد.
سرهنگ علی‌اکبر خرمی گفت: ماموران یگان امداد انتظامی شهرستان بندرگز، روز گذشته حین کنترل خودرو‌های عبوری موفق به توقیف یک کامیون حامل ۱۱۵ رأس دام فاقد مجوز شدند.
وی افرود: کامیون موردنظر توقیف و احشام فاقد مجوز پس از صورتجلسه تحویل اداره دامپزشکی شهرستان شد.
این مقام انتظامی در ادامه به کشف چهار تن شیر فاقد مجوز اشاره کرد و بیان داشت: ماموران انتظامی همچنین طی یک عملیات، وانت نیسان حامل چهار تن شیر فاقد مجوز را توقیف کردند.
سرهنگ خرمی، تصریح کرد: شیر فاقد مجوز نیز پس از صورتجلسه تحویل اداره دامپزشکی شهرستان شد.

**توقیف تریلی های حامل ۴۶ تن برنج قاچاق در یزد
سرپرست پلیس آگاهی استان یزد از توقیف دو دستگاه تریلی کشنده ‘ولوو’ و کشف ۴۶ تن برنج خارجی قاچاق به ارزش سه میلیارد ریال توسط ماموران اداره مبارزه با قاچاق کالا و ارز این پلیس خبر داد.
سرهنگ علی فاتحی گفت: روز گذشته ماموران اداره مبارزه با قاچاق کالا و ارز پلیس آگاهی استان، دو دستگاه تریلی کشنده ‘ولوو’ را که در کمربندی غربی یزد در حال حرکت بودند، متوقف کردند.
وی افزود: ماموران پلیس در بازرسی از این خودروها، ۴۶ تن برنج خارجی قاچاق به ارزش سه میلیارد ریال را کشف و دو متهم را نیز در این راستا دستگیر کردند.
سرهنگ فاتحی اذعان داشت: متهمان پس از بارگیری این محموله بدون مجوز گمرکی از شرق کشور قصد انتقال به تبریز را داشتند که توسط ماموران پلیس آگاهی استان یزد دستگیر و به سازمان تعزیرات معرفی شدند.

**دستگیری سارق اینترنتی ۵۲۰ میلیونی ریالی توسط پلیس فتا شهرستان قدس
فرمانده انتظامی شهرستان قدس از دستگیری سارق اینترنتی ۵۲۰ میلیون ریالی توسط پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات این شهرستان خبر داد.
سرهنگ حجت الله کرمی زند گفت:در پی اعلام شکایت یکی از شهروندان مبنی بر برداشت غیر مجاز از حساب بانکی اش به مبلغ ۵۲۰ میلیون ریال موضوع به صورت ویژه در دستور کار پلیس فتای این شهرستان قرار گرفت.
این مقام انتظامی افزود:کارشناسان پلیس فتا با توجه به اظهارات شاکی که عنوان نمود برداشت وجه در صورتی اتفاق افتاده که کارت بانکی ام در اختیار خودم می باشد،دریافتند متهم یا از اطرافیان شاکی می باشد یا با افرادی سازمان یافته روبرو هستند که اقدام به جعل کارت های بانکی شهروندان و برداشت اینترنتی اقدام به سرقت می کنند.
سرهنگ کرمی زند خاطر نشان کرد: کارشناسان پلیس فتا با اخذ پرینت گردش مالی مالباخته دریافتند برداشت از حساب مالباخته از یکی از کارت خوان های فروشگاهی متعلق به’و-ن،ل’برداشت شده است.
وی افزود:مأموران پلیس فتا بلافاصله به فروشگاه مراجعه نمودند که مالک فروشگاه در مواجهه با پلیس اظهار داشت: فردی با در دست داشتن کارت بانکی و رمز کارت به فروشگاه مراجعه و تقاضای دریافت وجه نقد به مبلغ ۵۲۰ میلیون ریال نمود که بنده به علت نداشتن وجه مورد تقاضا مبلغ ۳۰۰ میلیون ریال را به یک شماره حساب و ۲۰۰ میلیون ریال را به شماره حساب دیگر و مبلغ ۲۰ میلیون ریال نیز وجه نقد به ایشان پرداخت نمودم.
سرهنگ کرمی زند تصریح کرد: تصاویر دوربین های مدار بسته و شماره حساب های انتقالی وجه سرقتی، چهره سارق که یکی از فرزندان مالباخته می باشد را مشخص نمود که مأموران پلیس فتا با کسب دستور قضایی و با رعایت موازین شرعی و حقوق شهروندی متهم را دستگیر و برای بررسی بیشتر به اداره پلیس فتای این شهرستان دلالت دادند.
کرمی زند اضافه کرد:متهم دربازجویی فنی و پلیسی و در مواجهه با شواهد و دلایل موجود با ناچار لب به اعتراف گشود و گفت:به علت اختلافی که با پدرم داشتم و با دانش به اینکه چه مبلغی در حساب بانکی پدرم می باشد اقدام به سرقت کارت بانکی پدر و برداشت غیر مجاز کردم .
وی ادامه داد: با اعترافات متهم پرونده مقدماتی تشکیل و متهم جهت سیر مراحل قانونی تحویل مراجع قضایی شد.
این مقام انتظامی در پایان خطاب به شهروندان تصریح کرد:شهروندان در حفظ کارت های عابر بانک خود کوشا بوده و به صورت دوره ای اقدام به تعقیر رمز کارت خود نمایند و با فعال نمودن اس ام اس بانک خود گردش مالی خود را به صورت آنی دریافت نمایند تا در صورت کسر موجودی بتوان با سرعت بیشتری سارقان را دستگیر و به سزای اعمالشان رساند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا