عناوین اخبار

التهاب مزمن را جدی بگیرید

به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران و به نقل از ساینس ،مطالعات اخیر محققان دانشگاه منچستر نشان می دهد واکنش های التهابی بدن با مصرف ترکیباتی به نام پلی فنول مرتبط است. پلی فنول یک ترکیب گیاهای است که از بدن در برابر پاتوژن های مضر (عوامل بیماری زا) محافظت می کند.

این مطالعه با تمرکز بر ارتباط بین پلی فنول و یک نشانگر التهاب به نام سیتوکین، نشان می دهد که ترشح سیتوکین بستگی به میزان مصرف میوه و سبزیجات دارد. این مطالعه نشان می دهد هرچه میزان مصرف میوه ها و سبزیجاتی مانند پیاز، انگور قرمز، زردچوبه، چای سبز و انواع توت بیشتر باشد، التهاب کمتری در بدن دیده می شود.
مواد غذایی حاوی پلی فنول بر اساس نشریه اروپایی علوم تغذیه عبارتند از :
-پونه و نعنای خشک
-پودر کاکائو
-کرفس
-شکلات سیاه
-تخم کتان
-فندق
-رزماری
-آویشن خشک
-زغال اخته
-زیتون سیاه
-آرد سویا
-سرکه
-هویج
-انگور
-گلابی
-شیرسویا
-شلیل
-سیب زمینی
-بادام
-مارچوبه
-سیب
-چای سیاه و سبز
-اسفناج
-موسیر
-پیاز
معمولا بیماری های التهابی مزمن با داروهای گلوکوکورتیکوئید که یک خانواده از هورمون های استروییدی هستند درمان می شوند که عوارض جانبی جدی دارند.
اضافه وزن، ضعف سیستم استخوانی، دیابت، افزایش فشار خون، تحریکات پوستی، آکنه، قاعدگی نامنظم، خستگی مزمن و افسردگی از شایع ترین عوارض جانبی این دارو ها محسوب می شوند.
مطالعات دیگر صورت گرفته توسط محققان مرکز تحقیقاتی کلیولند آمریکا تحقیقات نشان می دهد که سبزیجات حاوی لیکوپن و کاروتنوئیدهای دیگر باعث کاهش التهاب در بدن می شوند و در صورت مصرف منظم آنها، دیگر نیازی به استفاده از داروهای استروییدی نیست.
لیکوپن به رنگدانه های کاروتنویید قرمز رنگ موجود در سبزیجات و فرنگی جات گفته می شود. گوجه فرنگی حاوی بیشترین مقدار لیکوپن است. انواع توت ها، فلفل، هویج و اسفناج نیز حاوی کاروتنویید هستند و از بروز التهاب جلوگیری می کنند.
در ادامه تحقیقات آمده است که زردچوبه، زنجبیل و بذر کتان نیز در سرکوب التهاب بدن موثر هستند.
آرتریت روماتویید یکی از شایع ترین بیماری های مرتبط با التهاب است. میزان التهاب با افزایش سن بیشتر در بدن دیده می شود. انواع آجیل و غلات سبوس دار نیز دارای خواص ضد التهابی هستند.نتایج این تحقیقات در نشریه British Journal of Nutrition منتشر شده است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا