اخبار استان ها

حق برابر استخدامی از زمینه‌های عدالت‌خواهی است

روح الله عباسیان در نشست زمینه‌های استراتژیک بسط عدالت و عدالتخواهی در ایران عصر حاضر با نگاهی به سیره علوی که از سلسله نشست‌های الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت برگزار شد، اظهار کرد: از جنبه‌های عدالت خواهی وضع قوانین صحیح و نظارت بر اجرای قانون است، عدالت‌خواهان باید شکاف‌های موجود و ناتوازنی در بخش‌های مختلف جامعه را بررسی کنند تا به علت پی ببرند.
وی با بیان اینکه نهج البلاغه مملو از نکات مرتبط با عدالت است، افزود: امیرالمومنین (ع) عدالت را شریف‌تر و برتر از بخشش می‌دانند و این نشان دهنده اهمیت عدالت است.
مدیر جامعه فرهنگی عبادالرحمن بصیر گفت: امام علی (ع) می‌فرمایند در میان حقوق الهی بزرگ‌ترین حق، حق رهبر بر مردم و حق مردم بر رهبر است.
وی با بیان اینکه روش برخی مسئولان سبب ذبح عدالت‌خواهی می‌شود، تصریح کرد: طبق فرموده امام علی (ع) از گفتن حق نباید خودداری کرد. یعنی در راه عدالت خواهی نباید کوتاهی کرد. این وظیفه‌ای است که بر عهده مردم است.
عباسیان بیان کرد: در خطبه ۲۲۴ نهج البلاغه، امیرالمومنین (ع) مواردی از عدالت‌خواهی خود را گزارش می‌دهند، این موضوع را با عملکرد برخی مسئولان باید مقایسه کرد که رویکرد علوی در عملکرد آن‌ها دیده نمی‌شود.
وی با اشاره به زمینه‌های عدالت‌خواهی در جامعه گفت: عدالت‌خواهی امری حیاتی و راهبردی برای جامعه است و اگر پیگیری شود بسیاری از مشکلات حل می‌شود و به سمت پیشرفت حرکت می‌کنیم.
مدیر جامعه فرهنگی عبادالرحمن بصیر ادامه داد: یکی از مسائلی که عدالت پیرامون آن بسیار موردتوجه است بحث استخدام‌هاست. هرچند گفته می‌شود استخدام‌ها به صورت عادلانه است اما واقعیت چیز دیگری است. برخی مسئولان تحت عنوان نیروهای حجمی و شرکتی و… اطرافیان و آشنایان را استخدام کرده و سپس مدعی می‌شوند که این‌ نیروها باید امنیت شغلی پیدا کنند و در جهت رسمی شدن آن‌ها تلاش می‌کنند.
وی با بیان اینکه در مجلس شورای اسلامی به اسم عدالت خواهی قانونی مصوب می‌شود تحت عنوان ساماندهی کارکنان دولت، گفت: در این قانون آمده که افرادی که تحت عنوان نیروی حجمی مشغول به کار بودند دولت مکلف به رسمی کردن آن‌ها بدون آزمون است، در این میان افراد نخبه‌ فرصت فعالیت پیدا نمی‌کنند. در حالی که باید از طریق آزمون‌های استخدامی کارکنان دولت را گزینش می‌کردند، اما به صورت سفارشی آن‌ها را جذب کردند.
عباسیان با بیان اینکه در سی، چهل سال اخیر چندین بار اتفاق افتاده که نیروهای غیررسمی تبدیل وضعیت شدند، گفت: در بسیاری از وزارتخانه‌ها این اتفاق رخ داده است و متأسف هستیم که مجلس که باید عدالتخانه باشد چنین تصمیمی گرفته است.
وی ادامه داد: پنج، شش نفر از نمایندگان در حمایت از طرح ساماندهی کارکنان دولت صحبت کردند در حالی که یک نفر هم در مخالفت با آن صحبت نکرد.
مدیر جامعه فرهنگی عبادالرحمن بصیر با بیان اینکه وقتی نیروهای جذب شده در یک دستگاه سفارشی باشند اعتماد مردم به نظام کم می‌شود، تصریح کرد: جوانانی که بی عدالتی‌های این چنینی را مشاهده می‌کنند معترض می‌شوند.
وی خاطرنشان کرد: جوان نخبه می‌تواند با کمترین حقوق به کشور خود خدمت کند اما مسئولان این فرصت را از او دریغ کرده و از افراد سفارشی استفاده کردند که با مدارک تحصیلی بسیار پایین وارد دستگاه‌های دولتی شده‌اند.
عباسیان این بی عدالتی را عامل فرار نخبگان دانست و گفت: به دنبال استخدام‌های سفارشی و بدون ضابطه مانند استخدام‌های شهرداری‌ها و تبدیل وضعیت‌های استخدام‌های دولتی به رسمی، نخبگان واقعی فرصت شغلی مناسب پیدا نمی‌کنند، درحالی که فردی با دیپلم یا سیکل وارد یک قرارداد پیمانی شده، بعدا از طریق یک دانشگاه نه چندان معتبر مدرک لیسانس هم می‌گیرد و سپس تقاضای رسمی شدن می‌کند.
وی با بیان اینکه بهره‌مندی از حق برابر استخدامی از زمینه‌های عدالت‌خواهی است اظهار کرد: مسئولان باید پاسخگو باشند که چرا از نیروهای انقلابی استفاده نکردند و به جای آن افرادی را به کار گرفتند که حتی برخی از آن‌ها عامل نفوذ شدند.
وی با اشاره به حقوق‌ها و دستمزدهای نابرابر گفت: این موضوع نیز از جنبه‌های دیگر بی‌عدالتی است که باید اصلاح شود زیرا این روند سبب فاصله طبقاتی در جامعه می‌شود.

مدیر جامعه فرهنگی عبادالرحمن بصیر با بیان اینکه موضوع مهریه از جمله مباحث راهبردی در زمینه عدالت است، گفت: در این خصوص موارد بسیاری از کلاهبردی مشاهده شده است که سبب ایجاد مشکلات فراوان شده است. در قرآن نکات مهمی در این زمینه آمده که متأسفانه در جامعه ما مورد توجه قرار نگرفته است.

منبع خبر : تابناک

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا