نفت،گازو پتروپالایش

توسعه زیست‌محیطی به موازات توسعه صنعتی

به گزارش سرمایه گستران و به نقل از شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران، جلیل سالاری در حاشیه گرامیداشت روز درختکاری و طرح کاشت نهال به یاد شهدای شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران، با اشاره به اینکه یکی از مباحث مهم در صنعت پالایش، چالش زیست‌محیطی است، اظهار کرد: در این زمینه باید روند اصلاح کیفی فرآورده‌های نفتی ادامه داشته باشد.

وی ادامه داد: به موازات اصلاح کیفی فرآورده‌های نفتی، اقدامات زیست‌محیطی دیگری نیز در صنعت پالایش با توجه به موارد قانونی برای صنعت سبز مطرح شده است.

معاون وزیر نفت با اشاره به اینکه متناسب با قانون باید ۱۰ درصد از فضای صنعتی به فضای سبز اختصاص پیدا کند، تاکید کرد: از همین رو یک ظرفیت در حوزه صنعت پالایش و پخش پیش‌بینی شده و اکنون ۱۸ درصد از فضای صنعت پالایش مربوط به فضای سبز است.

سالاری به دفع لجن و پساب به عنوان اقدامات مهم زیست‌محیطی صنعت پالایش اشاره کرد و گفت: برای بازیافت لجن‌ها از روش بیولوژیکی استفاده می‌کنیم.

وی با تاکید بر اینکه برای کاهش مصرف آب در صنعت پالایش باید از آب‌های خاکستری استفاده کنیم، افزود: با این روش پساب را دوباره وارد جرگه آب‌های صنعتی کردیم که می‌تواند در کاهش مصرف آب تأثیرگذار باشد.

معاون وزیر نفت به بهینه‌سازی مصرف سوخت، اجرای طرح کهاب و کاهش شدت مصرف انرژی در کشور به عنوان راهکارهایی برای کاهش آلودگی‌های زیست‌محیطی اشاره کرد و گفت: در بخش مجاری عرضه و حمل‌ونقل کاهش مصرف انرژی را شاهد هستیم.

سالاری به موضوع درخت و درختکاری اشاره کرد و افزود: در محیط‌های پالایشی به موازات توسعه صنعتی، توسعه زیست محیطی را نیز انجام دادیم و در جوار پالایشگاه‌ها فضای سبز ایجاد شده است.

وی با اشاره به اینکه در جوار یکی از انبارهای نفت، کارکنان آنجا پرورش خرگوش نیز انجام می‌دهند، ادامه داد: این موضوع نشان می‌دهد که محیط‌های پالایشگاهی آلوده نیست و حتی امکان ایجاد حیات وحش در حاشیه آن نیز وجود دارد.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران با بیان اینکه از آب‌های زیرزمینی نمونه برداری‌هایی انجام شده، تاکید کرد: در مجموع شرکت پالایش و پخش در حوزه محیط زیست توجه ویژه‌ای دارد.

وی تصریح کرد: مجموعه‌های محیط زیست پالایش و پخش نیز آموزش‌های متنوعی دیده و جایگاهی که در وزارت نفت دارد، جایگاه برجسته‌ای است.

سالاری با اشاره به اینکه اقدامات محیط زیستی به صورت سالانه پایش می‌شود، گفت: باید تلاش کنیم این جایگاه را ارتقا دهیم.

منبع خبر :

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا