پیشخوانعناوین اخبارنفت،گازو پتروپالایش

رویترز: قیمت نفت در بازارهای جهانی کاهش یافت

به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران از رویترز، قیمت نفت خام برنت دریای شمال در ساعت ۹ صبح سه شنبه به وقت گرینویچ در بازار لندن نسبت به آخرین قیمت دیروز (دوشنبه) ۲۰ سنت کاهش پیدا کرد و به ۵۵ دلار و سه سنت رسید.
در بازار نایمکس نیویورک نیز هر بشکه نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۳۰ سنت کاهش نسبت به دیروز به بهای ۵۲ دلار و ۳۳ سنت معامله شد.
پس از اجرای برنامه کاهش تولید اوپک از آغاز ژانویه ۲۰۱۷، برای مدت کوتاهی با این پیش بینی که مازاد عرضه نفت در بازارها به سرعت کاهش می یابد، قیمت های نفت افزایش یافت اما بروز نشانه هایی دال بر افزایش فعالیت های حفاری در آمریکا بار دیگر قیمت های نفت را کاهش داد.
تاثیر معکوس کاهش تولید اوپک و افزایش فعالیت های حفاری در آمریکا قیمت نفت برنت را نزدیک ۵۵ دلار و قیمت نفت وست تگزاس اینترمدیت را نزدیک ۵۲ دلار و ۵۰ سنت نگه داشته است.
بانک «سرمایه گذاری جفریس آمریکا»* اعلام کرد: این بانک پیش بینی کرده بود با کاهش تولید نفت اوپک، میانگین قیمت نفت برنت در سال های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ میلادی به ترتیب ۵۷ دلار و ۷۵ سنت و ۷۱ دلار و ۷۵ سنت شود.
این بانک افزود: اوپک مطابق توافق کاهش تولید خود عمل می کند اما فعالیت های حفاری در آمریکا نیز افزایش یافته است؛ بنابراین بهای نفت به گونه ای تغییر نمی کند که پیش بینی قیمت این بانک محقق شود.
بانک آمریکایی «گلدمن ساچز»** نیز امروز پیش بینی کرد، اگر فعالیت های حفاری در امریکا به سیر صعودی خود ادامه دهد، تولید نفت این کشور در سال ۲۰۱۷ به میزان ۲۹۰ هزار بشکه در روز افزایش می یابد.
سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) سی ام نوامبر ۲۰۱۶ (دهم آذر) تصویب کرد تولید نفت این سازمان از اول ژانویه ۲۰۱۷ (دوازدهم دی ماه) به مدت ۶ ماه، روزانه چهار درصد یا یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه در روز کاهش یابد.
روسیه و ۱۰ کشور تولیدکننده غیراوپکی نفت نیز دهم دسامبر (بیستم آذر) متعهد شدند برای بالا بردن قیمت های نفت به اوپک کمک کنند و همزمان به مدت ۶ ماه تولید خود را ۵۵۸ هزار بشکه در روز کاهش دهند.
گزارش منتشر شده امور اوپک و روابط با مجامع انرژی وزارت نفت در یازدهم بهمن نشان می دهد در هفته منتهی به بیستم ژانویه (یکم بهمن) نفت سبک ایران با ۱۰ سنت کاهش قیمت، به ۵۱ دلار و ۷۹ سنت برای هر بشکه رسید.
بهای نفت خام سنگین ایران نیز در این دوره زمانی با سه سنت کاهش ۵۱ دلار و ۵۷ سنت برای هر بشکه شد.
از این رو، متوسط قیمت نفت ایران از آغاز سال ۲۰۱۷ (دوازدهم دی ماه) تاکنون ۵۱ دلار و ۸۹ سنت کلید خورد.
قیمت سبد نفتی سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) نیز در هفته مورد بررسی، به ۵۲ دلار و پنج سنت برای هر بشکه رسید که نسبت به هفته پیش از آن، تغییری نداشت.
نفت خام دبلیو.تی.آی آمریکا در هفته منتهی به یکم بهمن ماه با ۱۴ سنت کاهش، ۵۱ دلار و ۹۴ سنت برای هر بشکه معامله شد.
قیمت نفت خام شاخص برنت دریای شمال با ۱۷ سنت افزایش، ۵۴ دلار و ۲۶ سنت برای هر بشکه معامله شد.
هر بشکه نفت خام شاخص دوبی و عمان نیز با پنج و هشت سنت کاهش به ترتیب به قیمت ۵۳ دلار و ۴۲ سنت و ۵۳ دلار و ۶۶ سنت داد و ستد شد.

م:ایرنا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا