پیشخوانشهر و جامعهعناوین اخبار

دستگیری سارقان و کیف قاپان حرفه ای در اصفهان /کاهش جرائم خشن در اصفهان /حجاب و عفاف

 

به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران و به نقل از مرکز اطلاع رسانی فرماندهی انتظامی استان اصفهان ،سرهنگ “ابوالقاسم چلمقانی”  ضمن عرض تسلیت ایام شهادت حضرت امیرالمومنین (ع) از ایجاد محدویت های ترافیکی خبر داد و اظهار داشت: پلیس راهنمایی و رانندگی اصفهان به منظور روان سازی ترافیک و کاهش حجم ترافیک اقدام به ایجاد طرح های محدودیت های ترافیکی کرده است .

وی اظهار داشت: به منظور اجرای هر چه بهتر مراسم در گلستان شهدای اصفهان از ساعت ۹ شب تا پایان مراسم در تقاطع های سجادبه سپه سالار، حضرت آیت الله رحیم ارباب ، شیخ مفید ، شیخ صدوق ،سعادت آباد، مصلی، و تمام ورودی های بزرگراه همت به سمت میدان شهید لاوی محدودیت ترافیکی ایجاد می شود و از ورود وسایل نقلیه جلوگیری می شود.

این مقام انتظامی بیان داشت: پارکینگ خدمات شهری شهرداری ناحیه ۶ جهت پارک خودروهای جانباران سرافراز و ورزشگاه سپاه پاسدارن روبروی گلستان شهداء برای پارک موتورسیکلت ها در نظر گرفته شده است .

سرهنگ چلمقانی ادامه داد: توقف هر نوع وسیله نقلیه حد فاصل میدان شهید لاوی و میدان بسیج در ضلع شمالی خیابان سجاد روبروی گلستان شهداء ممنوع است و خودروهای پارک شده توسط خودروبر ها انتقال خواهند شد.

این مقام مسئول افزود: همچنین در محل های مسجد رضوی واقع در خیابان شریف واقفی،حسینیه کمال در خیابان کمال ، حرم زینبیه ، امام زاده محسن و خیابان پاسداران و تمام مساجد و تکایا که مراسم برگزار می شود پلیس راهور حضور دارد و در صورت نیاز محدودیت های مقطعی برگزار خواهد شد.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی شهرستان اصفهان در پایان با اشاره به حضور ۱۰۰ درصدی نیروهای پلیس راهنمایی و رانندگی از شروع مراسم تا پایان مراسم و روان سازی ترافیکی از مردم خواست : با پلیس همکاری داشته باشند و حتی الامکان از آوردن خودروهای شخصی خودداری کنند.

**دستگیری سارق داخل خودرو در نجف آباد

 فرمانده انتظامی شهرستان نجف آباد از دستگیری یک سارق سابقه دار داخل خودرو و کشف بیش از ۳۰میلیون ریال اموال مسروقه توسط پلیس آگاهی این فرماندهی خبر داد.

سرهنگ “محمدرضا خدادوست”  گفت: در پی وقوع چندین مورد سرقت داخل خودرو و قطعات ماموران پلیس آگاهی این فرماندهی تحقیقات خود را برای دستگیری سارق یا سارقان احتمالی آغاز کردند.

وی افزود: ماموران پلیس آگاهی پس از انجام تحقیقات گسترده و اقدامات تخصصی موفق شدند یک سارق حرفه ای را شناسایی و دستگیر کنند.

این مقام انتظامی افزود:این سارق به سرقت ۳۰ میلیون ریال اموال از داخل خودروی شهروندان اعتراف کرد.

سرهنگ خدادوست در پایان بیان داشت: در این خصوص پرونده تشکیل و متهم جهت سیر مراحل قانونی تحویل مراجع قضائی شد .

فرمانده انتظامی شهرستان نجف آباد در پایان به شهروندان توصیه کرد:

۱-از وسایل ایمنی خودرو نظیر دزدگیر،سوئیچ مخفی،قفل فرمان و قفل پدال استفاده کنید.

۲- از گذاشتن سوئیچ روی خودرو بپرهیزید.

۳- ماشین روشن را رها نکنید.

۴- اسناد و مدارک مهم را در خودرو نگه داری نکنید.

**دستگیری کیف قاپان حرفه ای در گلپایگان

 فرمانده انتظامی شهرستان گلپایگان از دستگیری دو کیف قاپ حرفه ای و کشف ۱۵۰ میلیون ریال وجه نقد سرقتی خبر داد .

سرهنگ “حسین بساطی ” در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری پلیس گفت : در پی وقوع چندین فقره سرقت و کیف قاپی از بانوان در مسیرهای خلوت و کم تردد ، ماموران پلیس آگاهی شهرستان گلپایگان رسیدگی به موضوع را به صورت ویژه در دستور کار قرار دادند.

این مقام مسئول عنوان کرد: با انجام یکسری اقدامات تخصصی دو سارق کیف قاپ حرفه ای را حین ارتکاب جرم دستگیر کردند .

وی افزود: سارقان دستگیر شده که ۲۷ و ۳۰ ساله بودند در بازجویی های پلیس به سرقت ۱۵۰ میلیون ریال وجه نقد به صورت کیف قاپی از بانوان اعتراف کردند .

فرمانده انتظامی شهرستان گلپایگان در پایان با اشاره به تحویل سارقان به مقامات قضائی ،از همشهریان عزیز خواست : هنگام تردد در مکان های شلوغ مانند مراکز خرید ، ایستگاه ها و یا مکان های کم تردد از حمل وجوه نقد ، چک و اشیاء با ارزش دیگر خودداری و با هوشیاری و مراقبت بیشتر از وسایل همراه تردد کنید.

**توقیف ۳ میلیارد ریال اسباب بازی قاچاق درشهرضا

 فرمانده انتظامی شهرستان شهرضا از کشف یک محموله اسباب بازی قاچاق به ارزش سه میلیارد ریال و دستگیری یک قاچاقچی خبر داد.

سرهنگ “حمید امیرخانی” گفت: ماموران انتظامی ایستگاه ایست و بازرسی شهید امامی شهرستان شهرضا حین کنترل خودروهای عبوری به یک دستگاه کامیون کشنده رنو مشکوک و آن را متوقف کردند.

وی ادامه داد: در بازرسی از این خودرو تعداد ۴۴۷ کارتن اسباب بازی خارجی بدون مدارک معتبر گمرکی کشف شد.

سرهنگ امیرخانی بیان داشت: ارزش محموله کشف شده توسط کارشناسان مربوطه سه میلیارد ریال اعلام شده است.

این مقام انتظامی افزود: در این خصوص راننده کامیون دستگیر و جهت سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی تحویل داده شد.

فرمانده انتظامی شهرستان شهرضا در پایان خاطر نشان کرد: قاچاق کالا به تولیدات داخلی کشور ضربه مستقیم می زند که از تمام مردم تقاضا می شود هر گونه اخبار در خصوص کالای قاچاق را از طریق شماره تلفن ۱۱۰ به پلیس اطلاع دهند.

**کاهش ۲۵ درصدی وقوع جرایم در ماه رمضان / اولویت کاری پلیس اصفهان در سال ۹۶ برخورد با کانون های جرم است

 فرمانده انتظامی استان گفت : انتخابات امسال یکی از بهترین رزمایش های سال بود که بدون کوچکترین مشکل امنیتی برگزار شد و اولویت کاری امسال پلیس برخورد با کانون های جرم است .

سردار “عبدالرضا آقاخانی” عصر روز گذشته در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: بحمدالله مانور سیاسی اجتماعی انتخابات با همکاری کلیه دستگاه های امنیتی و دولتی مانند سپاه پاسدارن، بسیج ،نیروی انتظامی ،اصحاب رسانه و دیگر سازمان های دخیل و دستورات سنجیده دستگاه قضائی بدون داشتن کوچکترین مشکل امنیتی برگزار شد.

سردار آقاخانی از کاهش ۲۵ درصدی وقوع انواع جرایم در ماه معنوی رمضان خبر داد و گفت :در ماه مبارک رمضان وقوع انواع بزه در استان اصفهان کاهش یافته و این مهم از برکات این ماه معنوی است و پلیس با تمهیدات بکار گرفته شده امنیت شب زنده داران لیالی قدر را تامین می کند.

این مقام انتظامی بیان داشت : در دو ماهه اول امسال با کاهش وقوع انواع جرایم نسبت به مدت مشابه سال گذشته و افزایش کشفیات روبرو بوده ایم بطوریکه کشف سرقت دو درصد ، کالای قاچاق چهار درصد و دستگیری سارقان ۳۰ درصد افزایش داشته است.

آقاخانی به افتتاح ایستگاه پلیس راهور در شهرستان مبارکه اشاره کرد و گفت : تصادفات فوتی درون شهری ۲۰ درصد ، تصادفات فوتی جاده ای سه درصدو مجموع کل حودادث رانندگی منجر به فوت در استان اصفهان ۱۰ درصد طی دو ماهه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش یافته است .

این مقام انتظامی استان اصفهان را یکی از امن ترین استان های کشور دانست و گفت : برخورد با جرایم با شیب تندتری بعد از ماه مبارک رمضان ادامه پیدا می کند و پلیس این استان اجازه جولان به مخلان نظم و امنیت عمومی جامعه را نخواهد داد.

فرمانده انتظامی استان اصفهان اظهار داشت : شهروندان اصفهانی طی دو ماهه اول امسال ۳۲۰ هزار تماس با تلفن ۱۱۰ پلیس گرفته اند که ۱۴ درصد افزایش یافته و ۱۸ هزار تماس تلفنی با سامانه ۱۹۷ پلیس ثبت شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل از رشد ۶ درصدی برخوردار است .

این مقام مسئول بیان داشت : اولویت کاری پلیس اصفهان بعد از ماه مبارک رمضان برخورد با کانون های جرم ، ناهنجاری ها ، معتادان ولگرد ، توزیع کنندگان خرد مواد افیونی ، سارقان و واردکنندگان کالای قاچاق است و این طرح ها با کمک و پشتیبانی مردم با قدرت و قوت بیشتری تداوم پیدا می کند.

 فرمانده انتظامی استان اصفهان از راه اندازی سامانه پیامکی جهت ارتباط ناشنوایان با پلیس خبر داد و گفت : یک سامانه پیامکی با شماره تلفن ۹۰۱۱۰۱۰۱۱۰ با همکاری اداره بهزیستی و شرکت ایرانسل جهت ارتباط ناشنوایان از طریق پیامک با پلیس راه اندازی شده است

سردار آقاخانی از شناسایی ساختمان های مخروبه که کانون جرم شده اند خبر داد و گفت : با همکاری شهرداری بسیاری از این اماکن شناخته شده اند و به مالکان آنها اخطار های لازم داده شده است .

این مقام ارشد انتظامی از برخورد پلیس با سارقانی که در پوشش تکدی گری سرقت می کنند خبر داد و گفت : در این خصوص طی دو ماه گذشته ۴۳ مورد دستگیر شده اند و پلیس متکدیانی را که تحت پوشش تکدی گری اقدام به سرقت یا دیگر اعمال مجرمانه می کنند شناسایی و با آنان برخورد قانونی می کند.

در ادامه نشست خبری سرهنگ “رضا رضایی” رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان اصفهان از اجرای طرح تشویق رانندگان قانونمند در اصفهان خبر داد و گفت : پلیس راهنمایی و رانندگی این استان ۱۰۰ هزار برگه تشویق رانندگان قانونمند را بین رانندگان تقسیم کرده و در همایش پنج هزار نفری که در هفته ناجا برگزار می شود از آنها تجلیل  شد.

وی در خصوص ثبت تخلفات ناوگان حمل و نقل عمومی گفت : تخلفات توسط مامور و دوربین از مرکز کنترل پلیس ثبت می شوند و تاکنون ۲۰۰ دستگاه اتوبوس دود زا شناسایی و از رده خارج شده و دو تیم گشت مشترک با سازمان اتوبوس رانی و سه تیم گشت مشترک با سازمان تاکسیرانی راه اندازی شده که تخلفات را رصد می کنند .

این مقام انتظامی از اخذ نمره منفی ۲۵ تا ۳۰ برای گواهینامه ۷۵ نفر از رانندگان در دو ماهه اول امسال خبر داد و در خصوص جرایم رانندگی گفت :مازاد دو برابری کلیه جرایم رانندگی تا پایان سال ۹۵ در صورتی که از ابتدای خرداد تا آذر امسال پرداخت شوند بخشیده می شوند.

**حجاب و امنیت اجتماعی

 مقوله «پوشش و استتار بدن» به عنوان جزء جدایی ناپذیر حیات انسانی و مصداق اصلی حجاب، امری کاملاً مشهود و بی نیاز از تعدیل است. برای حجاب کارکردهایی در دو حوزه فردی و اجتماعی، قابل تصوّر است:

الف. کارکردهای فردی:

همچون پاسخگویی به نیاز فطری «خوداستتاری» و تأمین امنیّت در برابر گرما و سرما.

ب. کارکردهای اجتماعی:

هویّت بخشی و ایجاد امنیّت اجتماعی از جمله این کارکردهاست، چراکه نوع پوشش و حجاب، نشان دهنده سنّت ها، ارزش ها و باورهای یک جامعه است.
اسلام، حجاب را از مصادیق مهمّ تحقق امنیّت اجتماعی در جامعه معرّفی کرده است و چالش ها، زمینه ها و راهبردهای بسیار مهمّی را برای شکوفایی ذهن نواندیش افراد جامعه در این مورد تبیین نموده است.
بر این اساس و به منظور آگاهی بیشتر از رابطه حجاب و امنیّت اجتماعی، ما برآنیم که در این نوشتار جنبه های مختلف این موضوع و اهمّیّت آن راتوضیح داده و تأثیر آن را در حفظ ارزش های دینی بیان کنیم.
به طور کلّی در این مقاله موارد ذیل مورد بحث و بررسی قرار گرفته است:
۱- امنیّت اجتماعی، هدف اساسی وجوب حجاب.
۲- امنیّت اجتماعی، فلسفه حقیقی وجوب حجاب.
۳-پایه های تحقق امنیّت اجتماعی در سایه حجاب بانوان.
۴- آثار و فوائد حجاب اسلامی و تحقق امنیّت اجتماعی.
۵- آثار سوء بد حجابی و انهدام امنیّت اجتماعی.
۶- بیان نتیجه و ارائه راهکارها و پیشنهاداتی جهت تثبیت امنیّت اجتماعی در سیطره حجاب اسلامی.
گوهر اسلام، سعادت و نجات آدمی است و باورهای دینی، احکام اخلاقی و فقهی در راستای این غایت مهم نازل شده اند. این آموزه های هستمندانه و بایستی از خالق حکیمی تجلّی می یابد که به نیازهای روحی و جسمی، مادی و معنوی، فردی و اجتماعی بشریّت، کاملاً آگاه است. احکام الهی مربوط به پوشش زنان نیز با این فلسفه و حکمت مدبّرانه صادر گردیده است.
زن با عنصر حجاب اسلامی، نه تنها به تهذیب، تزکیه نفس و ملکات نفسانی پرداخته و قرب الهی را فراهم می سازد، بلکه باعث گسترش روزافزون امنیّت اجتماعی و ایجاد زمینه ای جهت رشد معنوی مردان می گردد؛ همچنان که خداوند سبحان، خطاب به پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله می فرماید:
“به مردان مؤمن بگو تا چشمان خود را از نگاه ناروا بپوشانند و فروج و اندامشان را محفوظ دارند، که این بر پاکیزگی جسم و جان ایشان، بهتر است “.
همچنین می فرماید:
“به زنان و دختران خود و به زنان مؤمن بگو که خویشتن را با چادرهای خود بپوشانند که این کار برای آن است که آنها به عفّت شناخته شوند تا از تعرّض و جسارت، آزار نکشند (در امنیّت کامل باشند) ؛ خداوند در حقّ خلق، آمرزنده و مهربان است”
همان گونه که ذکر گردید، حجاب و پوشش اسلامی برای مردان و زنان، تنها از کارکرد فردی برخوردار نیست و فقط برای سامان دهی خلقیّات و ملکات نفسانی آدمیان، مؤثر نمی باشد، بلکه از کارکرد اجتماعی نیز برخوردار است.

غرایز، التهاب های جسمی و معاشرت های بی بند و بار را کنترل نموده، بر تحکیم نظام خانواده می افزاید. همچنین از انحلال کانون مستحکم و پایدار زناشویی جلوگیری نموده و امنیّت اجتماعی را فراهم می سازد.

حال اگر کسانی با نگرش دینی، اسلامی یا با رویکرد جامعه شناختی و روان شناسی به چنین کارکردها و تأثیرات مطلوب، به ویژه تأمین امنیّت اجتماعی پی ببرند، نه تنها هدفمندانه، زندگی می کنند، بلکه برای رفتارها و اندیشه هایشان دست به گزینش می زنند تا به اهداف متعالی الهی و انسانی دست یازند. از این رو به مسأله حجاب نیز به عنوان راهبردی کارساز جهت تأیید و ترویج ارزش های اجتماعی، تأمین کننده سعادت آدمی و منشأ قرب الهی می نگرند.
بنابراین، پوشش اسلامی به منزله یک حفاظ ظاهری و باطنی در برابر افراد نامحرم، قلمداد می شود که مصونیت اخلاقی، خانوادگی و پیوند عمیق میان حجاب ظاهری و بازداری باطنی و از همه مهمّ تر امنیّت اجتماعی را فراهم می سازد و پیشینه آن به اندازه تاریخ آفرینش انسان است؛ چراکه پوشش و لباس هر بشری، پرچم کشور وجود اوست. پرچمی که وی بر خانه وجودش نصب کرده است و با آن اعلام می دارد که از کدام فرهنگ تبعیّت می کند.
در سال های اخیر، روند شبهات درباره حجاب و پوشش اسلامی، شدت یافته است و مطرح شدن شبهات فراوان در زمینه حجاب برتر به همراه عوامل دیگری مانند ضعف اعتقاد و عدم شناخت کافی از این مسأله و ضرورت آن موجب تهدید امنیّت اجتماعی و اُفت روند استفاده از مصادیق چنین حجابی در جامعه شده است، که نتیجه اتّخاذ روش تخریبی بعضی مطبوعات و رواج پوشش های نامناسب در مقابل نامحرمان است؛ لذا ما به منظور اینکه اسلام، مشوّق حجاب و پوشش کامل برای زنان و دختران در برابر افراد نامحرم است، به بیان هدف و فلسفه این مصداق مهمّ اسلامی و رابطه فراگیر و تنگاتنگ آن با امنیّت اجتماعی از جنبه های مختلف می پردازیم.
امید است که راهکارهای بیان شده در این زمینه ها برای همه اقشار جامعه اسلامی به ویژه نسل جوان و اندیشمند، مفید باشد و عزمشان را برای عمل و گسترش آن، به نحو مطلوب و احسن، جزم نمایند تا امنیّت اجتماعی، تأمین شود. ثانیا نماد فرهنگی و ملّی بشریّت، درخشش روزافزون خود را حفظ نماید.

امنیّت اجتماعی، هدف اساسی وجوب حجاب

با توجه به آیات قرآن مجید، به خوبی مشخص و معیّن می گردد که هدف از تشریع وجوب حکم حجاب اسلامی دست یابی به تزکیه نفس، طهارت، عفّت و پاکدامنی جهت استحکام و گسترش امنیّت اجتماعی است.
“و اِذا سَأَلْتُموهُنَّ مَتاعا فَسْئلوهُنَّ مِنْ وَراءِ حِجابٍ ذلِکُم أطْهَرُ لِقلوبِکُم و قُلُوبِهِنَّ”
چون نگاه نامحرم توسط مردان، باعث تحریک و تهییج جنسی آنان و در نتیجه منجر به فساد و ریشه کن نمودن امنیّت اجتماعی می شود، خداوند در کنار دستور حجاب و پوشش بدن به بانوان، مردان را نیز امر به حجاب و پوشش چشم داده و نگاه به نامحرم را بر ایشان، حرام کرده است. چنانکه در این باره از امام رضا علیه السلام نقل شده است:
“حرّم النَّظَر الی شُعورِ النّساء المَحْجوبات بالاَزْواج و غَیْرهِنَّ مِنَ النّساء لما فیه مِنْ تَهْییجِ الرّجال و ما یَدْعوا التَّهْییج الی الفَساد و الدُّخول فیما لا یحلّ و لا یجمل”
“نگاه به موهای زنان باحجاب ازدواج کرده و بانوان دیگر، از آن جهت حرام شده است که نگاه، مردان را برمی انگیزد و آنان را به فساد فرامی خواند در آنچه که ورود در آن نه حلال است و نه شایسته”
از مجموع گفتار فوق روشن می گردد که هدف از وجوب حجاب اسلامی علاوه بر موارد مذکور، ایجاد صلاح و پیشگیری از فساد، جهت تأمین و گسترش امنیّت اجتماعی است.

امنیّت اجتماعی، فلسفه حقیقی وجوب حجاب

یکی از فلسفه های حقیقی وجوب حجاب، حفظ آرامش زن، مصونیّت جامعه از فساد و عمق و معنا بخشیدن به امنیّت اجتماعی با توسعه آن می باشد. زیرا نفس آدمی، دریایی موّاج از تمایلات و خواسته های اوست که مهم ترین آنها به خوراکی ها، امور جنسی و مال و جاه و مقام، مربوط می شود و بدون شک بالاترین خواسته های مردان، تمایل به جنس زن است. در سخنان عرفا آمده است:
«أعْظَمُ الشَّهْوَه، شَهْوَه النّساء
“بزرگ ترین خواسته های مرد، رغبت به زنان است”
ارائه زیبایی ها و مواضع بدن زن، به شهوت و طمع مردان، دامن می زند و آنها را به یک کانون جدّی خطر، مبدّل می سازد که به سلب آرامش زن و امنیّت اجتماعی منتهی می گردد. آنچه می تواند از این ناامنی پیشگیری کند، پوشش زن از چشمان گرسنه نامحرمان است که با حجاب کامل اسلامی، عملی خواهد شد.
پوشش دینی، پیام عفت، شخصیّت و خداترسی زن مسلمان است و مردان جامعه نه تنها به چنین بانویی چشم طمع نخواهند داشت که او را نیرویی بالفعل در هرچه وسعت بخشیدن امنیّت اجتماعی دانسته و نجابتش را می ستایند. در این صورت است که زن نه تنها در سنگر حجاب خود، از تیر نگاه های زهرآلود، سخنان آزاردهنده و برخوردهای اراذل جامعه در امان خواهد بود، بلکه امنیّت و آرامش درونی خود و اجتماع خویش را برقرار خواهد کرد.
نکته معنوی و عرفانی قابل ذکر در این باب، پیام الهی آفریدگار هستی، خطاب به زنان است:
“ای زن! آگاه باش، دنیا خراب آبادی است که هر نقطه آن به مین های شیطان و نگاه های آلوده، ناامن گشته است. اما فرشته های حجاب در محفل انس و یاد خدا در امنیّتی بی نظیر به سر می برند که دیگران از طعم آن بی خبرند”
شب تاریک و بیم موج و گردابی چنین حایل
کجا دانند حال ما سبکباران ساحل ها

پایه های تحقق امنیّت اجتماعی در سایه های حجاب بانوان

پوششی که اسلام آن را به عنوان یک حکم شرعی اعلام کرده است، یک عمل ظاهری و گسسته از عوامل و پایه ها نیست، بلکه حجاب، خیمه عفاف بانوانی است که آن را بر پایه های خود استوار نموده و باعث ترویج ارزش امنیّت اجتماعی می گردند و به تحقق آن در جامعه اسلامی، کمک می نمایند.
اکنون شایان ذکر است که این پایه های اساسی بیان گردد:

۱-ایمان به خدا و جهان آخرت

از مهم ترین عواملی که بانوان توسط آن به آرامش روحی و روانی دست یافته و امنیّت اجتماعی جامعه را فراهم می نمایند، این است که وقتی زن به خدای تعالی و علم و حکمت او ایمان آورد و معتقد گردد احکامی که برای بشریّت تشریع کرده، بودن نقص و دارای آثار مطلوبی است، از حکم الهی حجاب استقبال نموده، امنیّت اجتماعی جامعه را تضمین می کند.

۲- تقوا

پرهیزکاری بانوان، ضامن تأمین امنیّت اجتماعی است و تا این پایه محکم معنوی در قلب بانوان شکل نگیرد، حجاب را نوعی محدودیّت برای خود قلمداد نموده و امنیّت اجتماعی انسان ها را تهدید می نماید.
خانمی که بداند تقوای الهی پادزهر بیماری دل هاست که حجاب های تاریک جان را غرق می کند و لانه های هوس را برمی اندازد، آن را به کام جان خود می ریزد تا عالم جانش، گلستان گل های سلم، طاعت و تسلیم گردد و خیمه حجابش را برمی افروزد تا حافظ بوستان ارزش های خویشتن و آرامش درونی اجتماع خود شود.

۳-آگاهی

شناخت سیمای زن، حقیقت حجاب، فلسفه و آثار آن از جمله پایه های مستحکم پوشش دینی و تبلور امنیّت اجتماعی است. وقتی خانمی به پاسخ درونی خود که چرا باید پوشیده باشم نایل شود، پایه های حجاب دینی در او شکل گرفته و با آگاهی کامل به امنیّت اجتماعی ارزش می بخشد و دوام آن را تضمین خواهد کرد. به طور کلّی، آگاهی زن نسبت به آثار مطلوب حجاب و مهم تر از آنها مسأله امنیّت اجتماعی باعث می شود که نه تنها احساس سنگینی از پدیده حجاب ننماید، بلکه از آن به خوبی استقبال نموده، وسوسه های شیطانی را هیچ انگاشته و آرامش برونی و درونی اجتماع را وسعت می بخشد.
همچنین این پیام اصیل و عرفانی را همیشه آویزه گوش های خود می گرداند:
«خواهرم! سرزمین جانت را با خورشید آگاهی روشن کن تا بر زوایای وجودت بتابد و آن چنان که هستی خود را بشناسی، آنگاه دریابی که حجاب باله های شنا به سوی سرچشمه هستی امنیّت فردی و اجتماعی کامل است و پوشش های مهیّج وزنه های سنگینی است که زن را غریق ژرفای مهیب دنیا نموده، امنیّت خود و جامعه خویش را برهم می زند».

آثار و فواید حجاب اسلامی بر تحقق امنیّت اجتماعی

آثار و فواید حجاب اسلامی بر گسترش امنیّت اجتماعی، بسیار است که برخی از آنها عبارتند از:
۱- ایجاد آرامش روانی بین افراد جامعه.
۲- جلوگیری از تهییج و تحریک جنسی و خنثی نمودن لذایذ نفسانی.
۳-کاهش چشمگیر مفاسد فردی و اجتماعی در جامعه اسلامی.
۴- حفظ و استیفای نیروی کار در سطح جامعه اسلامی.
۵- حضور معنوی گرایانه زنان و مردان در محیط اجتماعی.
۶- کاهش تقاضای مدپرستی بانوان.
۷-حفظ ارزش های انسانی، مانند عفت، حیا و متانت در جامعه.
۸- مصونیّت زنان در همه زمانها و مکانها.
۹-سلامت و زیبایی موقعیّت اجتماعی و فرهنگی مردان و زنان جامعه اسلامی.
۱۰- هدایت، کنترل و بهره مندی صحیح از امیال و غرایز انسانی.
۱۱- مبارزه با تهاجم فرهنگی غرب.
۱۲- از بین بردن فشارهای اجتماعی نامشروع و نابهنجار
اکنون به توضیح برخی از فواید مذکور می پردازیم تا اثبات گردد حجاب از لوازم جدایی ناپذیر و ابزارهای اولیه و پایه ای جهت برقراری مداوم امنیّت اجتماعی است.

ایجاد آرامش روانی در افراد جامعه

نفس آدمی دریایی از خواستنی ها و تمایلات است. زمانی که به چیزی رغبت پیدا کند همانند دریا، توفانی می شود و تنها راه آرام شدن جزر و مد این دریا، رسیدن او به خواسته خویش است. لذا برای جلوگیری از چنین موقعیت مهلک و درد طاقت فرسایی، حجاب؛ داروی درمان کننده و موجد امنیّت و صفای روحی است. همانطور که یک بانوی تازه مسلمان آمریکایی می گوید: «سلامت روح مرد و جامعه با نوع و کیفیت پوشش زنان، رابطه مستقیم و غیرقابل انکار دارد(۹)».

حفظ و استیفای نیروی کار

اسلام با التفات ویژه به مسأله حجاب و پوشش زنان در محیط کار می خواهد که محیط اجتماع از لذت های ناهنجار جنسی، پاک شده و راه را جهت حفظ نیروی قدرتمند روحی و جسمی با حضوری معنوی در محل کار، بگشاید. در مقابل، بی حجابی و بدحجابی باعث سوق دادن لذت های جنسی از محیط کار و کادر خانواده به اجتماع و در نتیجه، تضعیف نیروی کار افراد جامعه و برهم زدن امنیّت اجتماعی آنان می گردد.

مبارزه با تهاجم فرهنگی غرب

مبارزه با تهاجم فرهنگی، پدیده جدیدی نیست. در طول تاریخ بشر، جنگ فرهنگی، همیشه وجود داشته است. به عنوان نمونه، فرعون در برابر موسی علیه السلام به جنگ فرهنگی متوسل شده گفت: »می ترسم آیین شما را دگرگون سازد، و یا در این سرزمین فساد برپا نماید!»(۱۱). یکی از جنبه های مهم تهاجم فرهنگی غربی ها مبارزه با حجاب و از بین بردن امنیّت اجتماعی بوده و هست و این امر، مشخصا از زمان رضاخان شروع شد. به این صورت که تحت عنوان متحدالشکل شدن، با حجاب به مبارزه برخاستند و پوشیدن لباس روحانیّت را قدغن، و مجالس عزاداری امام حسین علیه السلام را نیز ممنوع کردند.
آنها همچنین به عنوان آزادی و هنر، انواع فساد و فحشا و ابتذال را ترویج دادند و حجاب را مانع اصلی این آزادی حقیقی معرفی کردند و امنیّت اجتماعی افراد جامعه را به خطر انداختند.
حفظ حجاب و امنیّت اجتماعی و درک رابطه مستقیم و عمیق این دو مقوله، راهکارها و فواید بسیار ارزشمندی را جهت مبارزه با تهاجم فرهنگی غرب ارائه می دهند:
۱- باعث تبلیغ فرهنگ ناب اسلامی و تشویق جوانان به ازدواجِ موفقِ اسلامی می گردند.
۲- جوانان را جهت تقویت روحیه و حفظ آرامش درونی به جای سوق دادن به محیط فحشا و اعمال مبتذل، به شرکت در فعالیت های هنری، ورزشی، فرهنگی و مذهبی رهنمون می شوند.
۳- حفظ حجاب، نه تنها باعث ایجاد امنیّت اجتماعی فراگیر می شود، بلکه جهت مبارزه با تهاجم فرهنگی، مسؤولان را از واردات کالای تجملاتی، لوازم بهداشتی و آرایشی مبتذل نهی می نماید.

آثار سوء بی حجابی و زوال امنیّت اجتماعی

بی حجابی یا حضور تحریک کننده زنان در جامعه، از آثار زیانبار اخلاقی، سیاسی، آخرتی و اجتماعی مختلفی برخوردار است که یکی از مهم ترین آن ها زوال امنیّت اجتماعی است. بی حجابی با اثرات مهلک خود که در ذیل آمده و شرح داده می شود، باعث از بین رفتن بنیه اعتقادی و امنیّت اجتماعی بشریّت می گردد.

۱- سقوط شخصیّت

حجاب، قانون فطرت است و سرپیچی از قوانین فطری، زن را از هویت او خارج می سازد و خروج از هویت انسانی همان و سقوط از جایگاه بلند ارزشی شخصیتی همان. با افول شخصیّت زن، بی بندوباری در جامعه رایج و نظام خانوادگی مختل می گردد و در نتیجه امنیّت اجتماعی از افراد جامعه، سلب می شود(۱۴). سقوط شخصیت زن به دلایل زیر باعث اضمحلال امنیّت اجتماعی می شود:
الف. زن با از دست دادن شخصیت خویش، ارزشهایش منهدم شده و هوسرانی را در جامعه رواج می دهد، در نتیجه سلامت اخلاقی و به دنبال آن امنیت اجتماعی نیز کاهش می یابد.
ب. زنان، با غفلت از اصول اخلاقی اسلام، مسایل جنسی را به محیط جامعه کشانده و زمینه گسترش گناه و از هم پاشیدگی نظم اجتماع را به وجود می آورند.
ج. زنان، با بی حجابی به معصیت کبیره خودنمایی گرفتار آمده و بی حیایی را در جامعه ترویج می دهند، در نتیجه امنیّت اجتماعی، نابسامان گشته، از بین می رود.

۲- تزلزل خانواده ها

یکی از آثار زیانبار بی حجابی بانوان، تزلزل خانواده هاست، زیرا آنان با گسترش و رواج مسایل جنسی از خانواده به جامعه، مرتکب ظلمی فاحش و غیرقابل جبران اجتماعی می گردند و روابط زناشویی در خانواده ها را متزلزل می کنند، در نتیجه امنیّت خانوادگی با خطرات جدی از قبیل از هم پاشیدگی بنیان خانواده و عقده مند شدن مردان، روبرو می شود و این مشکلات زیانبار به محیط جامعه کشیده شده، امنیّت اجتماعی را در نظام اسلامی با آشفتگی جدی مواجه می سازد.
از دیگر آثار سوء بی حجابی و تأثیر آن در زوال امنیّت اجتماعی می توان به فقدان تعادل فکری، روانی و اجتماعی افراد جامعه، ایجاد احساس بی مسئولیتی در نسل جوان جامعه، از بین بردن انگیزه های ازدواج مشروع در جوانان و تقویت احساس بی ارزشی و پوچی انسان ها اشاره نمود، که به دلیل گستردگی بحث، از توضیح آنها خودداری می شود

نتیجه

از مباحث بیان شده در این مقاله، به خوبی رابطه حجاب و امنیّت اجتماعی، آشکار می گردد و نمایان می شود که اسلام، جهت حفظ امنیت اجتماعی، طرفدار حجاب بیشتر و حداکثر بانوان، به ویژه زنان و دختران جوان در بیرون از منزل و در مواجهه با نامحرم است. از دیرباز، بعضی از مصادیق حجاب برتر، مانند لباس های بلند، مقنعه و چادر مشکی، ضامن امنیت بوده و دارای اصل و ریشه قرآنی می باشند. از این مقاله به خوبی این نکته فهمیده می شود و به دست می آید که مسأله حجاب، یکی از مهم ترین چارچوب های احکام الهی جهت تضمین سعادت فردی و اجتماعی بشریّت است و اینکه عده ای با استفاده از شبهات و روش های القایی تبلیغ منفی، به جای ارائه دادن طرح مشخص و جالبی برای ترویج الگوهای مطلوب از حجاب اصیل و برتر، به جنگ روحی و روانی بر علیه زنان متدیّن و عفیف جامعه و اضمحلال امنیت اجتماعی اقدام می نمایند، به سختی در اشتباه و گمراهی آشکارند و باید بدانند که از اقدامات نابهنجار خویش سودی جز تخریب شخصیت درونی خود نخواهند برد.
با توجه به واقعیّتهای موجود از حجاب در جامعه، باید تمام ابزارهای فرهنگ ساز از قبیل کتاب، مطبوعات و صدا و سیما به سوی ارزش های اسلامی که یکی از بارزترین آنها رعایت پوشش و حجاب برتر و مطلوب و امنیت اجتماعی فراگیر است، هدایت شوند و همه افراد را به مهم ترین وجهی رهنمون گردند.

گردآوری توسط سرهنگ جهانگیر کریمی معاون اجتماعی پلیس استان اصفهان

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا