بازار‌های مالی ، بورس و بانکپیشخوانعناوین اخبار

افت ۷۴۰ واحدی شاخص کل/سهامداران از رفتار احساسی و هیجانی پرهیز کنند

به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران، شاخص بازار امروز نیز کاهش قابل توجهی یافت . این کاهش در حالی رخ داد که در معاملات امروز، حجم و تعداد معاملات نسبت به روزهای گذشته افزایش داشت ،به طوری که بیش از ۹۲۰ سهم و حق تقدم به ارزش ۲ هزار و ۱۶ میلیارد ریال در ۶۲ هزار و ۷۵۲ نوبت دادوستد شد.
گروهای خودرویی، پالایشی و پتروشیمی سهم اصلی را در افت امروز شاخص بورس داشتند و نمادهای شبندر، خودرو، خساپا، پارسان، شپنا، فارس و رمپنا باعث کاهش رقم شاخص شدند.
بررسی شاخص های اصلی بازار سرمایه نیز نشان می دهد که همه این شاخص ها امروز با کاهش مواجه شدند، بر این اساس، شاخص قیمت (وزنی-ارزشی) ۲۶۹ واحد، شاخص کل (هم وزن) ۱۰۸ واحد، شاخص قیمت (هم وزن) ۸۸ واحد، شاخص آزاد شناور ۱۰۸۹ واحد، شاخص بازار اول ۶۳۹ واحد و شاخص بازار دوم ۸۹۹ واحد کاهش یافت.
بیشترین رشد قیمت در معاملات امروز به فراوری مواد معدنی ایران، ایران ارقام، ریخته گری تراکتورسازی ایران، فراورده های غذایی و قندی پیرانشهر و تولیدمحور خودرو تعلق داشت.
حق تقدم محورسازان ایران خودرو، حق تقدم پتروشیمی شازند، حق تقدم توریستی و رفاهی آبادگران، حق تقدم بیمه ملت و حق تقدم صنایع کاشی و سرامیک سینا نیز با بیشترین کاهش قیمت مواجه شدند.
شاخص کل بورس و اوراق بهادار در روز شنبه نیز سقوط بزرگی را تجربه کرد به گونه ای که با با یک هزار و ۲۶ واحد افت، به کانال ۷۴ هزار واحدی عقب نشینی و رقم ۷۴ هزار و ۸۵۰ واحد را ثبت کرده بود.

** سهامداران از رفتار احساسی و هیجانی خودداری کنند
محسن نقدی بابایی، تحلیلگر بازار سرمایه به پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا) گفت: انتظاراتی که عموماً با واقعیت بازار فاصله بسیاری دارد و عملا توجیه سرمایه گذاری را زیرسوال می برد به یکی از بزرگترین مشکلات در بازار فعلی تبدیل شده است و شاهد خرید و فروش های بی برنامه در بین این افراد هستیم که عموما به ضررهای سنگین ختم می شود.
وی در ادامه افزود: یک سرمایه گذار باید پیش از هر اقدامی با درک صحیح از وضعیت اقتصادی کشور یک چشم انداز مناسب در سرمایه گذاری برای خود ترسیم کند تا به یک بازدهی مطلوب و کارشناسی در بلند مدت دست پیدا کند.
این تحلیلگر اضافه کرد: آنچه سهامداران باید در نظر داشته باشند این است که آینده گروه ها و صنایع مختلف بورسی با توجه به حل و فصل مسائل هسته ای و به تبع آن رفع مشکلات شرکت ها در زمینه تجارت جهانی و از طرفی کاهش نرخ تورم در بازار داخلی بسیار روشن و بدون ابهام است.
نقدی بابایی گفت: واضح است که این آثار مثبت اقتصادی در صورت های مالی شرکت ها به مرور زمان اتفاق می افتد که یک بازه زمانی حداقل یکساله را می طلبد و نباید انتظارات خارج از عرف از عملکرد شرکت ها در مدت زمان کوتاهی داشت.
وی، عدم نوسان گیری و پرهیز از رفتارهای احساسی در شرایط کنونی را راهکار مناسبی برای کمک به سهامداران برای حفظ سرمایه شان خواند و گفت: با توجه به جذابیت و قابلیت بالای بازار سرمایه نسبت به دیگر بازارهای موازی برای سرمایه گذاران، همواره باید با نگاه کارشناسی تر و بر پایه واقعیات موجود به سرمایه گذاری در آن پرداخته شود.
نقدی بابایی، درباره آسیب شناسی شرایط منفی بازار به تأثیر شبکه های اجتماعی اشاره کرد و اضافه کرد: عامل اصلی اتفاقات بوجود آمده را می توان تا حدود زیادی در فضاهای مجازی بویژه گروه ها و کانال های تلگرامی جست وجو کرد.
وی گفت: ابزاری که می توان از آن در جهت آموزش بهتر برای سرمایه گذاران استفاده کرد هم اکنون به تهدید بازار سرمایه تبدیل شده است و فقط با نظارت کافی می توان جلوی سواستفاده عده ای سودجو را که در قالب کارشناس به ارائه سیگنال های جهت دار و بعضا اخبار کذب و ایجاد شایعه در بازار می پردازند، گرفت.
نقدی بابایی گفت: به همه سهامداران بویژه افراد مبتدی و تازه وارد توصیه می شود ضمن داشتن یک سبد سهام متنوع که از سهم های بنیادی تشکیل شده است با اختصاص بخشی از دارایی خود به صندوق های سرمایه گذاری که عموما توسط کارشناسان خبره بازار اداره می شوند از ریسک خود در این بازار بکاهند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا