گردشگری

ویژه برنامه های نوروز ۱۴۰۲ مجموعه نیاوران؛ از اجرای گروه های موسیقی آیینی تا ویژه برنامه های کودکان و نوجوانان

به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران ،به گزارش به نقل از روابط عمومی مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران، در ایام نوروز همه روزه حدود ۱۳ برنامه محیطی در نوبت‌های مختلف در مجموعه نیاوران با هدف پاسداری از میراث ملموس و ناملموس کشور و همچنین سرگرمی و ایجاد نشاط در بازدیدکنندگان و مردمی که در صفهای طولانی برای ورود به موزه ها می ایستند، اجرا می‌شود.

نواختن سازو دهل جهت استقبال از گردشگران نوروزی، نمایش خیمه شب بازی، نقالی، اجرای برنامه های مختلف و متنوع برای کودکان و نوجوانان، اجرای گروه های آیینی همچون اسب چوبی،رقص آیینی تربت جام، خراسان شمالی، کرمانجی و دف نوازان کردستان ، میز تاریخ (پاسخ به سوالات تاریخی بازدید کنندگان ) و آموزش مرمت از جمله این برنامه ها است.

ثبت بیش از ۲۱۲ هزار بازدید در شش روز اول

در این ایام ۴۰ هزار و ۲۸۵ نفر بازدید کننده وارد مجموعه نیاوران شده اند که در مجموع بیش از ۲۱۲ هزار بازدید از تمامی کاخ ها و موزه های نیاوران انجام شده است.کاخ موزه اختصاصی نیاوران با ۳۹ هزار و ۱۴۶ بازدیدکننده در رتبه نخست و موزه کوشک احمدشاهی با ۳۶ هزار و ۱۷۷ بازدیدکننده و موزه خودروهای اختصاصی نیاوران با ۳۴ هزار و ۳۰۶ بازدیدکننده، موزه جهان نما با ۳۱ هزار ۹۷۳ بازدیدکننده و موزه کتابخانه اختصاصی با ۳۰ هزار و ۱۸۹ بازدیدکننده به ترتیب در رتبه های بعدی قرار دارند.

نیاوران موزه دوستدار کودک

در نوروز سال جاری، برنامه های مختلفی جهت آشنایی کودکان و نوجوانان با میراث ملموس و ناملموس کشور و ثبت خاطره خوش از حضورشان در محیط موزه تدارک دیده شده است.

اجرای برنامه توسط گروه عموصفا و گیگیلی ها با محتوای آموزش میراث فرهنگی در قالب بازی و نمایش، بازی آموزشی-تفریحی و خانوادگی حافظان کوچک میراث با محتوای آموزش حفاظت از میراث فرهنگی و آشنایی با بناهای ثبت جهانی شده کشور در قالب بازی با زمینه مار و پله و کارگاه آموزشی مرمت و نگهداری آثار تاریخی برای کودکان و نوجوانان از جمله این برنامه ها است.

روایت قصه های آیینی عمونوروز، باران خواهی، آفتاب خواهی و … به همراه آموزش ساخت عروسک های مربوطه و نقاشی دیگر برنامه ای است که برای کودکان تدارک دیده شده است.

بازدیدکنندگان نوروزی مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران هر روز با حضور در غرفه کودک نحوه ساخت عروسک های بومی و محلی ثبت ملی شده را آموزش می بینند و سپس این عروسک ها را به عنوان یادگاری و عیدی با خود به منازل می برند. در این غرفه روزانه بالغ بر ۲۷۰ عروسک ساخته می شود و به کودکان هدیه می شود .

کارگاه آموزشی مرمت و نگهداری آثار تاریخی برای کودکان و نوجوانان دیگر برنامه تدارک دیده شده برای کودکان است. در این کارگاه نکات آموزشی در حوزه حفاظت پیشگیرانه و ایمنی میراث فرهنگی و آداب بازدید از موزه ها و اماکن تاریخی و فرهنگی و آیین نگهداری از آنها به کودکان و نوجوانان آموزش داده می شود.

اجرای نمایش خیمه شب بازی

اجرای برنامه های آیینی و رقص محلی نمایش خیمه شب بازی هر روز در دو نوبت به صورت گردشی در محوطه ضلع غربی کاخ موزه اختصاصی جهت ایجاد محیطی مفرح برای برای خانواده ها و آشنایی آنها با آداب، رسوم و قصه های ایرانی و همچنین نوروز باستانی برگزار می شود.

همچنین برنامه های آیینی و رقص محلی با حضور گروه هایی جهت اجرای آیین های اسب چوبی، تربت جامی، خراسانی، کرمانجی و دف نوازی کردستانی برنامه هایی هستند که جهت زنده نگهداشتن آیین و رسوم و ایجاد محیط شاد برای مخاطبان تدارک دیده شده است که روزانه در چند نوبت اجرا می شوند.

چو ایران نباشد تن من مباد

در ایام نوروز برنامه نقالی هرروز در چند نوبت توسط استاد مهدی چایانی، از هنرمندان پیشکسوت و مطرح عرصه تئاتر و سینمای کشور که سال‌ها در زمینه شاهنامه‌خوانی فعالیت داشته و از نقالان برجسته کشور نیز می باشد، برگزار می شود.

استاد چایانی مرشد بین المللی است که حدود ۵۰ سال تجربه نقالی دارد و در ایام نوروز در مجموعه نیاوران به نقل و اجرای شاهنامه خوانی برای بازدیدکنندگان می پردازد.

“میز تاریخ” پاسخگوی سوالات تاریخی گردشگران

طی نوروز میز تاریخ با هدف راهنمایی علاقه مندان پیرامون موضوعات تاریخی در یک فضای تاریخی و فرهنگی فعال شده است.در این اقدام فرهنگی کارشناسان حوزه تاریخ، در ساعات مشخصی از روز با حضور در پشت میزتاریخ، به سوالات بازدیدکنندگان و گردشگران با موضوع مباحث تاریخی پاسخ می دهند.

گردشگران حاضر در مجموعه نیاوران می توانند ضمن گفتگو با کارشناسان تاریخ پاسخ سوالات تاریخی خود را نیز دریافت کنند.این کارشناسان بر اساس جدول زمان بندی در ضلع جنوبی کاخ موزه اختصاصی نیاوران مستقر می باشند.

دیگر برنامه های نیاوران جهت استقبال از گردشگران

همچنین در ایام نوروز کارگاه موقت و نمایشی مرمت برای بازدیدکنندگان برپا شده است. در این کارگاه نحوه مرمت یک قاب آیینه قاجاری در حضور گردشگران به صورت زنده انجام می شود.برپایی نمایشگاه صنایع دستی و سوغات دیگر برنامه نوروزی مجموعه نیاوران جهت رفاه حال گردشگران است. این نمایشگاه با همکاری بخش خصوصی و بخشهایی از وزارتخانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در حیاط هنر مجموعه نیاوران با برپایی غرفه های متنوع برگزار شده که طی روزهای گذشته با استقبال گردشگران همراه بوده است.

گفتنی است مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران با پنج موزه فعال شامل کاخ اختصاصی نیاوران، کوشک احمدشاهی، موزه جهان نما، موزه کتابخانه اختصاصی و موزه خودروهای اختصاصی و همچنین باغ تاریخی نیاوران که روایتگر دو دوره تاریخی قاجار و پهلوی می باشند، در ایام نوروز از تاریخ یکم تا ۱۲ فروردین ۱۴۰۲ از ساعت ۱۰ تا ۲۱ میزبان علاقه مندان و گردشگران است و ورود به این مجموعه تا ساعت ۱۹ امکان پذیر خواهد بود.

۲۳۲۳

منبع خبر : خبر آنلاین

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا