اخبار استان ها

کاهش ۲۸ درصدی پرونده‌های محاکم تجدیدنظر استان خوزستان

به گزارش خبرگزاری سرمایه گستران از خوزستان علی دهقانی امروز _شنبه یکم اردیبهشت_ در دیدار با قضات دادگاه تجدید نظر استان، اظهار کرد: پاسخ کوبنده دلاور مردان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نشان از اقتدار حاکمیت نظام جمهوری اسلامی در سطح بین‌المللی و منطقه دارد، این اقدام شجاعانه موجب شکستن هیمنه پوشالی رژیم سفاک صهیونیستی شد.

وی افزود: یکی از تکالیف اصلی و مهم دستگاه قضائی در سند تحول و تعالی قوه قضائیه که از ارکان مورد توجه نظام جمهوری اسلامی محسوب می‌شود، افزایش سرعت و دقت در ارائه خدمات قضائی و تحقق عدالت قضائی است.

رئیس کل دادگستری خوزستان با بیان اینکه دادگاه‌های تجدیدنظر و کیفری یک استان، پیشانی اتقان آرا و سطح علمی مجموعه دادگستری آن است، خاطرنشان کرد: با توجه به تجربه قضات دادگاه تجدیدنظر، آرای صادره از سوی قضات این محاکم الگویی برای دادگاه‌های بدوی است.

دهقانی تصریح کرد: سال گذشته در محاکم تجدیدنظر استان و با توجه به افزایش ۱۹ درصدی ورودی و ۲۲ درصدی خروجی پرونده‌ها از شعب و کاهش موجودی ۲۳۴۵ پرونده، شاهد رشد قابل توجه عملکرد این محاکم بودیم.

وی اضافه کرد: مانده آخر دوره سال ۱۴۰۱، تعداد ۸۲۷۰ فقره پرونده بود و با وجود افزایش پرونده‌های وارده، این رقم در پایان سال گذشته به ۵۹۲۵ فقره رسید که افزایشی معادل ۲۸ درصد بوده است.

رئیس کل دادگستری خوزستان اضافه کرد: در شعب کیفری یک استان که به موضوعات خاص و مهم می‌پردازد نیز عملکرد به همین شکل بوده است و موجودی پایان سال ۱۴۰۲ نسبت به سال قبل از آن ۲۵ درصد کاهش داشته است.

دهقانی نظارت بر شرایط ماهوی پرونده از سوی دادگاه‌های عالی را بسیار مهم برشمرد و افزود: محاکم تجدیدنظر نسبت به دادگاه‌های بدوی و محاکم کیفری یک نسبت به دادسرا، باید نقش نظارتی خود را تقویت کنند.

وی با تاکید بر پرهیز از اوقات نظارت طولانی، گفت: انتظار مراجعه‌کنندگان به دستگاه قضائی این است که زمان رسیدگی در محاکم طولانی نشود و پرونده آن‌ها در زمان کوتاه‌تری تعیین تکلیف شود.

رئیس کل دادگستری خوزستان گفت: طی دو سال گذشته شش شعبه به شعب تجدیدنظر استان اضافه شد که در روند کاهش موجودی تأثیر بسزایی داشت و امیدواریم با تأمین امکانات لازم، این اتفاق در سال جاری نیز تکرار شود.

دهقانی در ادامه با توصیه به قضات در خصوص رعایت حسن خلق و تکریم ارباب رجوع، تاکید کرد: عمل احسن مورد سفارش پیامبر اکرم (ص) با دو شرط تحقق می‌یابد که یکی رفتار بر پایه عقلانیت و به دور از احساس است و دومی عمل برای رضای خداوند و خشنودی حق است و قضاوت منصبی است که باید همواره بر این دو اصل استوار باشد.

منبع خبر : ایمنا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا