اقتصاد کلان

تصویب دو شهرک جدید در دهگلان و سقز به مساحت ۸۵۰ هکتار

– اخبار استانها –

به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران، به نقل از خبرگزاری تسنیم از سنندج، جهانگیر الیاسی پیش‌ازظهر امروز در جلسه شورای مسکن که با حضور مسئولان در سالن شهدای گمنام استانداری کردستان برگزار شد، از تصویب دو شهرک جدید در دهگلان و سقز به مساحت ۸۵۰ هکتار در این دو شهرستان خبر داد و اظهار داشت: امیدواریم که اعضای کارگروه زیربنایی هر چه سریع‌تر پاسخ این مصوبه را داده تا بلکه موافقت شورای برنامه‌ریزی جهت اجرا را نیز بگیریم.

وی از آغاز عملیات اجرایی احداث شهرک نیشتمان به مساحت ۱۷۲ هکتار در این فصل بهار در سنندج خبر داد و گفت: قرعه‌کشی در سایت ۲ هزار واحدی شهرک وحدت مرکز استان در دو بخش مختلف و ۴۸ هکتار بلوار ساحلی و ۴۰۰ نفری در سقز انجام شده است، در همین زمینه جلساتی به منظور تسریع در پرداخت تسهیلات با مدیران بانکی برگزار شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان کردستان با اشاره به اینکه علی‌رغم افتتاح حساب بانکی و واریز وجه توسط متقاضیان، فرایند انتقال وجه از بانک مبداء به مقصد با چالش‌هایی مواجه بود که نتوانستیم پول را از حساب افراد جهت انجام کارها برداشت کنیم، افزود: تاکنون در سنندج ۵۲ میلیارد تومان، سقز ۲۳ میلیارد تومان و بیجار ۸۰۰ میلیون تومان وجه واریز شده و در دیواندره اصلاً مصوبه به نتیجه نرسیده است. انتظار می‌رود که مصوبه این بخش تا ۱۵ اردیبهشت ماه تمدید شود.

وی از برگزاری ۱۶ جلسه با ۱۹۲ مصوبه و فراخوان ۱۶ مورد ویژه طرح مسکن ملی در استان خبر داد و بیان کرد: مساحت اراضی دارای قرارداد ۳۱۵ هکتار به ارزش یکهزار و ۶۴ میلیارد تومان، مساحت اراضی تأمین شده ۸۰۰ هکتار و جزو اراضی ملی و متقاضیان تخصیص پروژه ۱۲ هزار نفر است.

الیاسی از دپوی ۲۰۰ هکتار زمین در جنوب شهری سنندج بیان کرد: این میزان جزو اراضی ملی بوده و ویژه اجرای طرح مسکن ملی مصوب خواهد شد و مشکلی در این زمینه وجود ندارد. ۴۳ هکتار از اراضی نایسر و برازان و ۲۹۴ هکتار قروه، ۴۸ هکتاری و ۲۸ هکتاری بانه جزو اراضی ملی است.

وی با اذعان به اینکه با ۱۱۰۰ نفر در قروه توافق اولیه جهت واگذاری زمین صورت گرفته اما کارها خوب پیش نرفته است، اظهار کرد: کردستان، از لحاظ تعداد متقاضیان مسکن ملی جزو استان دوم کشور است. در شهر سنندج اگر ۱۲۸۹۱ واحد را بسازیم و تحویل مردم دهیم، وعده رئیس‌جمهور در مرکز کردستان محقق خواهد شد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان کردستان از ثبت‌نام ۷۴ هزار و ۹۸۳ نفر ویژه مسکن ملی در کردستان خبر داد و اضافه کرد: از این تعداد ۴۰ هزار و ۹۰۰ تأییدشده اولیه و نهایی هستند؛ ۲۷ هزار متقاضی همچنان مورد بررسی قرار نگرفته و جزو فاز هشتم هستند. در سنندج از ۱۲۹۸۱ نفر ثبت‌نامی ۸ هزار و ۳۳ نفر در شهرک وحدت، ۲۸۰۰ نفر در ۴۸ هکتار بلوار ساحلی و مابقی آپارتمان‌سازی تخصیص پروژه داده شده و ۲۰۰ نفر نیز جزو جوانی جمعیت بوده‌اند.

وی با اشاره به اینکه تاکنون میزان درصد پیشرفت کارها در سنندج در سه سال دولت به ۶۲ درصد رسیده و یک سال از دولت باقیمانده است، اذعان داشت: از لحاظ تخصیص و شروع پروژه با برنامه پیش رفته‌ایم اما در ساخت مسکن به‌خاطر زمانبر بودن و آماده‌سازی عقب هستیم. در مریوان با کمبود شدید زمین مواجه بوده و فعلاً با توجه به وضعیت موجود ۲ تا ۳ هزار نفر را می‌توانیم ساماندهی کنیم.

مدیرکل راه و شهرسازی استان کردستان در گذشته تورم زیادی به حوزه مسکن وارد شده و متقاضیان زیادی در این حوزه هنوز تعیین تکلیف نشده‌اند، افزود: ۴۵ درصد تورم استان مربوط به حوزه مسکن است، اگر بتوانیم هزینه مسکن را پایین بیاوریم به کاهش تورم کمک کرده‌ایم؛ هزینه مسکن از سه بخش زمین، ساخت و سود ناشی از ساخت تشکیل می‌شود. 

منبع خبر : ایران اکونا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا