شهر و جامعهعناوین اخبار

خرس نمایشنامه ای با عمیق ترین حس شوخ طبعی/کارگاه از مصاحبه تا تدوین با حضور مرتضی سرهنگی در اصفهان

به گزارش سرمایه گستران و به نقل از روابط عمومی حوزه هنری استان اصفهان به نقل از محمدرضا بزرگ زاد مجری کارشناس پاتوق یکشنبه های تئاتر حوزه هنری استان اصفهان، این  اثر که توسط احمدرضا سلیمانی خوانش شد از دسته نمایشنامه های تک پرده ای چخوف محسوب می شود که در ۱۸۸۸ منتشر و در ایران توسط هوشنگ حسامی ترجمه شده است.

نمایشنامه “خرس” بر محور دیالوگ هایی استوار است که بین سمیرنوف و خانم پوپوف رد و بدل می شود. سمیرنوف برای پس گرفتن پولی آمده است که قبل از مرگ شوهر خانم پوپوف به او قرض داده بود.

چخوف در این اثر از طریق پرداختن به تیپ هایی که برگرفته از اوضاع نابسامان روسیه در آن روزگار است عمیق ترین حس شوخ طبعی خود را به رخ می کشد. تندخویی های سمیرنوف بعنوان فردی از طبقه متوسط جامعه در برابر اشراف زاده ای که علاوه بر از دست دادن شوهرش میراث دار دیون اوست شاید کنایه ای از تقابل دو طبقه اجتماعی فئودال ها و خورده بورژوا در روسیه هزار و هشت صد و هشتاد است،  تقابلی که ریشه اصلی آن را باید در دوره اصلاحات توسط  نیکلای دوم جستجو کرد. مجری این برنامه گفت: خوانش شیوا، کم نقص و روان احمدرضا سلیمانی بیش از پیش جذابیت اثر چخوف را به رخ کشید و اهالی پاتوق را تا انتها به همراهی با این اثر واداشت.

در قسمت دوم از پنجاه و هشتمین نشست پاتوق محمدرضا بزرگ زاد ضمن ارائه مختصری  از تاریخ و اوضاع و احوال اجتماعی روسیه  در زمان نگارش نمایشنامه، توجه حضار را به ارتباط برخی کدهای بکار گرفته شده در اثر با اوضاع اجتماعی آن زمان جلب کرد.

در ادامه اهالی پاتوق به ارائه دیدگاهها و نقطه نظرات خود درباره اثر پرداختند، در پایان این جلسه از احمدرضا سلیمانی قدردانی شد

**حوزه هنری استان اصفهان برگزار می کند:

کارگاه از مصاحبه تا تدوین با حضور مرتضی سرهنگی در اصفهان

واحد آموزش و پژوهش حوزه هنری استان اصفهان، کارگاه یکروزه آموزشی “ظرایف و تکنیک ها از مصاحبه تا تدوین نهایی کتاب” را  با حضور مرتضی سرهنگی و ساسان ناطق را در میان جمعی از مصاحبه گران اصفهانی برگزار می کند.

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری استان اصفهان، محمداسماعیل حاجی علیان مدیر واحد آموزش و پژوهش حوزه هنری استان اصفهان ضمن اعلام این خبر گفت: این کارگاه که در آن به اصول مصاحبه و نکات مهم برای مصاحبه گران و همچنین مراحل رسیدن به تدوین کتاب می پردازد در ساعت ۹ صبح الی ۱۷ بعدازظهر روز چهارشنبه ۱۴ شهریور۹۷ در دفتر فرهنگ و مطالعات پایداری واقع در خیابان آبشاراول، پارک ایثارگران برگزار می شود.

گفتنی است،  مرتضی سرهنگی در سال ۱۳۳۲ در تهران متولد شد و تحصیلات خود را در مقطع کارشناسی علوم اجتماعی نیمه‌تمام رها کرد، او از سال ۵۸ تا ۶۷ با روزنامه‌های جمهوری اسلامی همکاری و از سال ۶۷ تاکنون در دفتر ادبیات و هنر مقاومت حوزه هنری مشغول فعالیت می‌باشد. او در سال ۷۵ عضو شورای سردبیری روزنامه ایران بوده و هم‌اکنون نیز سردبیر دوهفته‌نامه کمان است. از میان آثار او «اسرار جنگ تحمیلی به روایت اسرای عراقی» مقام اول انتخاب کتاب سال دفاع مقدس را کسب کرد و کتاب «پابه‌پای باران» مقام اول گزارش را به‌دست آورد.

ساسان ناطق در سال ١٣۵۴ در تبریز متولد شد . داستان‌های «وقتی جنگ تمام شود» و «ما سه نفر بودیم» نیز خاطرات کوتاه بعضی از افرادی است که بن مایه داستان‌های وی شده است. داستان های »ترسخورده»، «دقیقه های بارانی» و دو سه داستان دیگر از او حاصل تجربه اوست. ناطق نویسنده ای است که بدون تجربه جنگ وفضای مربوط به آن تقریبا تمام آثارش مربوط به جنگ است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا