بازار‌های مالی ، بورس و بانک

بهترین راهکار برای تعدیل ریسک سرمایه‌گذاری در بورس چیست؟

کارشناسان معتقدند با متنوع سازی دارایی باید ریسک سرمایه‌گذاری در بورس را تعدیل کرد. اما مهمترین ابزار تعدیل ریسک در بورس چیست؟

نباید همه تخم‌مرغ‌ها را در یک سبد گذاشت

یکی از مهم‌ترین اصل‌ها برای سرمایه‌گذاری موفق، متنوع سازی دارایی‌ها است. سرمایه‌گذاری و فعالیت در بورس نیز از این قاعده مستثنی نیست. کارشناسان و معامله‌گران بورس معتقد هستند برای سرمایه‌گذاری موفق در بورس باید اصل متنوع‌سازی دارایی‌ را رعایت کنیم.

برای مثال اگر می‌خواهیم ۱۰۰ میلیون تومان در بورس سرمایه‌گذاری کنیم تمام این مبلغ را به خرید سهم‌های پرریسک اختصاص ندهیم، چرا که در نوسانات بازار ممکن است این سهم‌ها دچار افت قیمت شدید شوند، بنابراین باید ریسک را تعدیل کرد، اما چگونه می‌توان این کار را انجام داد؟

صندوق مختلط زیتون چگونه ریسک سرمایه‌گذاری در بورس را تعدیل می‌کند؟

یکی از مهمترین ابزار تعدیل ریسک در بازارسرمایه صندوق‌ مختلط زیتون است؛ چرا که این صندوق‌ به‌ صورت متعادل بر روی سهام(پرریسک) و اوراق(کم ریسک) سرمایه‌گذاری می‌کند. این ویژگی موجب می‌شود صندوق زیتون هم از رشد قیمت سهام سود ببرد، هم در دوران افت قیمت سهام حداقل بازدهی را به واسطه در اختیار داشتن اوراق درآمد ثابت داشته باشد.

یکی دیگر از مهمترین مزیت‌های صندوق مختلط زیتون عدم شکل‌گیری صف فروش مانند سهام است. این صندوق به واسطه بازارگردانی فعال، نقدشوندگی بالایی دارد و سرمایه‌گذاران می‌توانند در لحظه سرمایه خود در این صندوق را تبدیل به پول نقد کنند. بنابراین می‌توان صندوق زیتون را بهترین گزینه برای تعدیل ریسک سرمایه‌گذاری در بورس نامید.

صندوق مختلط زیتون بزرگترین و پر بازده‌ترین صندوق مختلط بورس ایران

سود یا بازدهی و حجم دارایی تحت مدیریت از مهمترین معیارهای انتخاب یک صندوق‌ سرمایه‌گذاری است، صندوق زیتون بیشترین حجم دارایی تحت مدیریت صندوق‌های مختلط بازارسرمایه ایران را با ۷ هزار و ۲۲۰ میلیارد ریال دارد.

صندوق زیتون همچنین بالاترین سود یا بازدهی را در سال ۱۴۰۱ در میان تمامی صندوق‌های مختلط بورس داشت؛ کمترین بازدهی صندوق‌های مختلط ۱۱ درصد و بالاترین بازدهی ۵۵ درصد بوده است. صندوق مختلط زیتون مجموعه مشاور سرمایه‌گذاری ترنج رتبه نخست بازدهی سالانه را با ۵۵.۲۳ درصد داشته است.

بازدهی صندوق زیتون در مقایسه با شاخص کل بورس در سال ۱۴۰۱ نیز قابل توجه است؛ شاخص کل حدود ۴۳ درصد بازدهی داشته است که صندوق مختلط زیتون با ۱۲.۲۳درصد بازدهی، بالاترین بازدهی نسبت به شاخص را در میان کل صندوق‌های مختلط داشته است.

چطور در صندوق زیتون سرمایه‌گذاری کنیم؟

صندوق زیتون از نوع قابل معامله یا ETF است و به راحتی مانند سهام قابل خرید و فروش است. با جستجوی نماد «زیتون» در پنل معاملاتی کارگزاری‌های بورس می‌توان واحدهای این صندوق را خریداری کرد.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره صندوق مختلط زیتون و دریافت مشاوره سرمایه‌گذاری در این صندوق کافی است به صفحه صندوق زیتون مراجعه کنید.

منبع خبر : خبر آنلاین

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا