باشگاه مدیرانعناوین اخبار

مجلس: دولت لجاجت نکند بودجه چند دوازدهم بدهد/ دولت: اصراری بر بودجه چند دوازدهم نداریم

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی سرمایه گسترانوبه نقل از اقتصاد نیوز  ،اگرچه سخنگوی دولت گفته بود محلس کلیات بودجه ۹۵ را تصویب کرده بوده و سخنگوی کمیسیون تلفیق با تایید همین مطلب از همکاری مجلس با دولت سخن گفته، اما به نظر می‌رسد امسال اختلاف دولت و مجلس در بودجه نه بر سر کلیات و نه جزئیات است، اختلاف بر سر لایحه چند دوازدهم است که مجلس اصرار بر آن دارد و دولت زیر بار نمی‌رود. 

محمد رضا پورابراهیمیف سخنگوی کمیسیون تلفیق که در برنامه تیتر امشب شبکه خبر حاضر شده بود از تصویب برخی از کلیات بودجه ۹۵ ازج مله قیمت نفت در بودجه و میزان درآمدهای نفتی خبر داد. 

به گفته پورابراهیمی تا کنون پیشنهاد دولت مبنی بر نفت ۴۰ دلاری در بودجه ۹۵ و افزایش سقف تولید به دو میلیون و ۲۵۰ هزار بشکه در روز تصویب شده است. با این حساب پیشنهاد ۶۸ هزار میلیارد تومانی دولت از محل فروش نفت توسط نمایندگان تایید شده است. 

اما این بار بحث مجلس و دولت تصویب جزئیات و کلیات و یا اختلاف بر س اعداد و ارقام نیست. بحث بر سر این است که آیا نمایندگان مجلس که تا هفته گذشته درگیر مبارزات انتخاباتی مجلس دهم بودند می‌توانند کلیات و جزئیات بودجه‌ای را که دولت به دلیل اجرای برجام با ۴۲ روز تاخیر به مجلس فرستاد را تصویب کنند یا نه؟

تاخیر در بودجه؛ تقصیر دولت یا مجلس
دولتی‌ها می‌گویند مبارزات انتخاباتی مجلس دهم کار تصویب لایحه بودجه را با مشکل مواجه کرده است. اما نمایندگان مجلس معتقدند تاخیر ۴۲ روزه دولت در ارائه لایحه بودجه ۹۵ و همزمانی ارائه آن با برنامه ششم توسعه کار نمایندگان را سخت کرده و زمان آنها را گرفته است. دولت تاخیر بی‌سابقه ۴۲ روزه خود را مشخص شدن مساله برجام می‌داند اما نمایندگان مجلس معتقدند بودجه ۹۴ (سال قبل از توافق) و بودجه ۹۵ (سال بعد از توافق) هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند و تنها تفاوت به میزان فروش نفت باز می‌گردد. 

به گفته پورابراهیمی قبل از توافق هسته‌ای میزان فروش نفت یک میلیون و ۱۰۰ بشکه در روز بوده و اکنون به دو میلیون و ۲۵۰ هزار بشکه در روز رسیده است. پس دولت می‌توانسته یک بودجه دو سقفی پیشنهاد دهد. نه آنکه با ۴۲ روز تاخیر در ارسال لایحه بودجه زمان‌بندی را از مجلس بگیرد. 

سخنگوی کمیسیون تلفیق می‌گوید: همانطور که صحبت شده مجلس نمی‌تواند‌ تصویب بودجه را تا پایان امسال انجام دهد و ما منتظر می‌مانیم که دولت لایحه چند دوازدهم ارادئه کند. 

اما دولت پیش از این بارها اعلام کرده که بودجه چند دوازدهم اعلام نمی‌کند. پورابراهیمی می‌گویدک مجلس با کمترین تغییری پیشنهادات دولت را تصویب می‌کند. دولت هم لجاجت به خرج ندهد و براساس ضوابط و مقررات خود را دچار مشکل نکند زیرا هر یک ریالی که از ابتدای سال آینده بخواهد بدون مجوز پرداخت کند دخل و تصرف در اموال عمومی محسوب می‌شود. 

اما معاون سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی با اشاره به مخالفت دولت با ارائه لایحه بودجه چند دوازدهم می‌گوید: لایحه دو دوازدهم و یا چند دوازدهم به سرمایه‌گذاران سیگنال های خوبی نمی‌دهد از این رو اصراری به دادن آن نیست .

علیرضا صالح هم در برنامه تیتر امشب درباره علت تاخیر ارائه لایحه بودجه گفته: قبل از تعیین تکلیف شدن بحث برجام و عملیاتی شدن آن نمی‌توانستیم درباره فروش نفت تصمیم بگیریم و بلافاصله پس از آنکه موضوع انجام شد منابع را بر فروش دو میلیون و ۲۵۰ هزار بشکه گذاشتیم.

البته دولت با روی گشاده پذیرفت که بررسی برنامه ششم توسعه از مجلس نهم به دهم منتقل شود. چون مجلس نهم و دولت یازدهم خاطرات خوش زیادی با یکدیگر نداشته اند. اما مساله بودجه ۹۵ کمی متفاوت است. چون دولت به خصوص در مورد افزایش حقوق بازنشسته ها -که چندی پیش محمد باقر نوبخت وعده آن را داد- نیاز به مجوز مجلس و در نتیجه تصویب لایحه بودجه دارد.

نمایندگان اما میگویند فرصت بررسی لایحه را ندارند. چون تنها ۱۵ روز و ۹ روز کاری تا پایان سال ۹۵ زمان باقی است. احتمالا مجلس یا باید به دولت برای ارائه لایحه چند دوازدهم فشار وارد کند یا آنکه در مدت باقیمانده همه پیشنهادات بودجه ای دولت را بپذیرد و سریعا لایحه بودجه را تصویب کند

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا