اخبار صنعت، معدن و تجارت

ایران و عربستان چه کالایی رد و بدل می‌کنند؟

این‌طور که سخنگوی کمیسیون توسعه تجارت خانه صمت می‌گوید رابطه تجاری بین ایران و عربستان پیوند عجیبی با ارتباط سیاسی دو کشور دارد. در حالی که تجارت ایران با کشورهایی مانند امارات متحده عربی، ترکیه و افغانستان با وجود برخی اختلاف‌های سیاسی و مرزی همواره به شکل دو طرفه ادامه داشت اما رابطه تجاری با عربستان به شکل معناداری بیشتر از هر کشور دیگری به روابط سیاسی با این کشور وابسته است. از طرفی به دلیل ظرفیت بالای تجارت دو جانبه بین ایران و عربستان به محض بهبود رابطه سیاسی، درهای تجارت هم گشوده شده است.

اما عربستان بیشتر از هر چیز خواهان کدام کالای ایرانی است؟ وقتی کارنامه واردات عربستان از ایران در همین سه ماه اخیر را بررسی می کنیم می‌بینیم که بیشتر از ۱۴ میلیون دلار تجارت فولاد بین دو کشور انجام شده، این موضوع نکته مهمی دارد، اینکه تجارت فولاد به استمرار نیاز دارد و آنچه به نظر می‌رسد این است که گویا شرایط روابط تجاری پایدار بین دو کشور شروع شده و این می‌تواند نشانه‌هایی در مورد آینده روابط سیاسی دو کشور هم در دل خود داشته باشد البته در تجارت بین ایران و عربستان پای اقلام دیگری هم در میان است و به دلیل شرایط آب و هوایی عربستان، مواد غذایی و تولیدات کشاورزی ایرانی هم می‌توانند بازار خوبی در این کشور داشته باشند.

 از طرفی ایران می‌تواند یک ظرفیت ترانزیتی هم برای دسترسی عربستان به کشورهای آسیای غربی ایجاد کند و بین کارشناسان این امید وجود دارد که با فراهم شدن مقدمات ابتدایی همکاری‌های اقتصادی، می‌توان به گزینه‌هایی چون فعال کردن اتاق‌های بازرگانی مشترک و توسعه همکاری‌های اقتصادی در سایر سطوح هم فکر کرد. اینجاست که شاید بتوان رونق تجارت بین ایران و عربستان را به عنوان مصداقی تازه و بارز از اهمیت رفع موانع دیپلماتیک برای بهبود شرایط اقتصادی شمرد.

منبع خبر : فردای اقتصاد

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا