اقتصاد پرداخت و بانکتیتر دوعناوین اخبار

بانک مرکزی تکلیف حساب های تعاونی اعتبار ثامن الحجج تا سقف ۳ میلیارد ریال را مشخص کرد

 به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران و بر اساس اطلاعیه شماره ۱۰ بانک مرکزی، مقرر شد در ادامه مرحله دوم طرح تعیین تکلیف و بازپرداخت وجوه سپرده گذاران تعاونی ثامن الحجج  و پس از تعیین تکلیف حساب های تا سقف یک میلیارد ریال؛ بر اساس تصمیم های کارگروه ویژه سامان دهی تعاونی یاد شده و موافقت مرجع قضائی از هفدهم مهرماه امسال، سقف مبالغ مذکور از یک به ۲ میلیارد ریال و از بیست و هفتم مهرماه به سه میلیارد ریال افزایش یابد.
در این مرحله تا سقف قابل پرداخت پیشین (۳۵۰میلیون ریال) به هر مشتری پرداخت می شود مشروط بر این که مشتریان، تعهدی مبنی برنبود مطالبه باقیمانده وجوه خود طی بازه زمانی مشخص (به ترتیب ۱۴ ماه برای حساب های تا سقف ۲ میلیارد ریال و ۱۷ ماه برای حساب های تا سقف ۳ میلیارد ریال) به بانک عامل ارایه کنند تا فرصت کافی برای تبدیل دارایی های تعاونی و تامین وجوه نقد مورد نیاز برای پرداخت مطالبات سپرده گذاران در اختیار آن بانک قرار گیرد.
در این اطلاعیه آمده است: همچون مراحل گذشته، هرگونه تصمیم گیری در خصوص پرداخت سود به قراردادهای مشتریان در بانک عامل به پس از نتایج ارزیابی املاک تعاونی و حصول اطمینان از تکافوی دارایی ها برای بازپرداخت اصل وجوه حساب های سپرده گذاران و اخذ مجوزهای لازم موکول خواهد شد.
براساس این اطلاعیه ، همچنین مقرر شد، مشتریانی که در قبال سپرده، تسهیلات دریافت کرده اند، می بایست نخست با مراجعه به شعب تعاونی، نسبت به تهاتر سپرده و تسهیلات، اقدام و خالص مطالبات خود را به صورت گواهی تسویه حساب برای انتقال به بانک عامل ارایه کنند.
این اطلاعیه افزود: بدیهی است تمهیدات لازم برای تسریع در کار و کاهش مشکل های احتمالی مشتریان از قبیل رفع مغایرت های هویتی، حساب های مشترک و تسهیلات تهاتر شده در قالب ویرایش جدید شیوه نامه اندیشیده شده و به بانک عامل و تعاونی ابلاغ خواهد شد.حساب های تعاونی اعتبار ثامن الحجج از یک میلیون و ۲۵۷ هزار فقره به ۳۳ هزار فقره کاهش یافته و بیش از ۹۷ درصد حساب های تعاونی تاکنون تعیین تکلیف شده است که با احتساب سقف جدید اعلام شده، این میزان از ۹۹ درصد نیز فراتر خواهد رفت.
در ادامه اطلاعیه فوق آمده است:حدود ۴۰۰ شعبه تعاونی برای کاهش هزینه های غیر ضروری و جلوگیری از اتلاف منابع، تاکنون تعطیل شده و تعداد شعب تعاونی ثامن الحجج از ۴۸۱ به ۷۵ شعبه کاهش یافته است.
به گزارش ایرنا، مدتی پیش و با وقوع بحران مالی تعاونی اعتبار غیرمجاز ثامن الحجج و ناتوانی آن در بازپرداخت وجوه سپرده گذاران، موضوع سامان دهی تعاونی یاد شده در جلسه های شورای پول و اعتبار مطرح و تودیع سپرده های مردمی با نظارت بانک مرکزی و همکاری موثر قوه قضائیه و سایر نهادهای نظارتی از۱۳ بهمن ماه سال گذشته توسط بانک عامل، آغاز شد و تاکنون نیز بیش از ۹۰ درصد حساب های تعاونی تعیین تکلیف شده است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا