اخبار استان ها

ضعف شهرهای جدید در برقراری تعاملات اجتماعی و عملکردی

زهرا مهدوی در گفتگویی، اظهار کرد: این کارشناس شهرسازی افزود: شهرهای جدید در نظام‌های اجتماعی –اقتصادی جهان دگرگون شده و هنوز تعریف جامعی از آن به عمل نیامده است، شهر جدید، اجتماع‌های برنامه‌ریزی شده‌ای است که در پاسخ به اهداف از پیش تعیین شده ایجاد می‌شود.

وی افزود: شهرهای جدید در ایران، هم پیش از انقلاب و هم پس از انقلاب طراحی و احداث شدند، پس از انقلاب بعضی از آن‌ها به مثابه راهبرد اصلی توسعه شهر در دستور کار وزارت مسکن و شهرسازی قرار گرفتند، این‌گونه شهرها به مثابه شهرهای اقماری و برای جذب سرریزهای جمعیتی مادر شهرها و ساماندهی فضایی آن‌ها و ناحیه شهر مکان‌یابی شدند.

این کارشناس شهرسازی با بیان اینکه شهرها متشکل از عناصر، اجزا، فضاها و عملکردها بزرگترین مجموعه آثار انسانی روی کره زمین هستند، خاطرنشان کرد: امروزه با افزایش جمعیت شهرهای بزرگ و بروز مشکلات ناشی از کمبود فضا در شهرها، کارشناسان و متخصصان شهرسازی به فکر ایجاد شهرهای جدید برای اسکان سرریز جمعیت شهرها و کاهش مشکلات افتاده‌اند.

مهدوی با اشاره به مشکلات شهرهای جدید، تاکید کرد: شهرسازان به یک مسئله اساسی یعنی ساکنان شهرها و ایجاد هویت که باعث ماندگاری و حس تعلق می‌شود، توجه نکرده‌اند و با ایجاد محیط مصنوع و تقلید از قواعد زیباشناسی، زمینه را برای بروز بحران هویت فراهم کرده‌اند.

وی با بیان اینکه بحران هویت و نبود امکانات اولیه اسکان در شهرهای جدید را با مشکلاتی مواجه کرده است، اضافه کرد: در ایران برنامه اسکان جمعیت در شهرهای جدید طبق پیش‌بینی‌های به عمل آمده، انجام نشده است و مردم تمایلی برای اسکان جز از روی ناچاری ندارند.

این کارشناس شهرسازی تصریح کرد: امروزه این شهرها به محیط‌های خوابگاهی فارغ از هرگونه تعاملات اجتماعی و عملکردی تبدیل شده‌اند، شهرهای جدید نه تنها نتوانستند سرریز جمعیتی شهرهای بزرگ یا مادر شهرها را به خود جذب کنند، بلکه به علت نداشتن هویت و عملکرد تعریف شده از جذب مهاجران نیز بازماندند.

مهدوی ادامه داد: ارائه راهکارهایی برای پویا کردن فضاهای شهری جدید و جذب بیشتر جمعیت در آن و ایجاد محیطی که شهروندان در آن احساس تعلق، آرامش و امنیت کنند نیازمند توجه و همتی مضاعف است.

وی گفت: می‌توان به پویا کردن فضاهای عمومی برای تقویت روابط اجتماعی، حفظ ویژگی‌های طبیعی شهر، تقویت تأثیر آن‌ها در ساختار کالبدی شهر، ایجاد هویت در شهرهای جدید و تغییر طرح‌های شهری برای نزدیک‌تر کردن شهروندان و افزایش تعاملات و برخورد با آن‌ها در شهر استفاده کرد.

این کارشناس شهرسازی افزود: شهرهای جدید در نظام‌های اجتماعی –اقتصادی جهان دگرگون شده و هنوز تعریف جامعی از آن به عمل نیامده است، شهر جدید، اجتماع‌های برنامه‌ریزی شده‌ای است که در پاسخ به اهداف از پیش تعیین شده ایجاد می‌شود.

مهدوی اظهار کرد: شهرهای جدید در ایران، هم پیش از انقلاب و هم پس از انقلاب طراحی و احداث شدند، پس از انقلاب بعضی از آن‌ها به مثابه راهبرد اصلی توسعه شهر در دستور کار وزارت مسکن و شهرسازی قرار گرفتند، این‌گونه شهرها به مثابه شهرهای اقماری و برای جذب سرریزهای جمعیتی مادر شهرها و ساماندهی فضایی آن‌ها و ناحیه شهر مکان‌یابی شدند.

منبع خبر : ایمنا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا