شهر و جامعهعناوین اخبار

سند تحول آموزش و پرورش مدرسه را به پایگاه تربیتی مبدل می کند

محمد اعتدادی با بیان این مطلب افزود: مطالبه مهم جامعه از آموزش و پرورش هم اجرای این سند است و مهمترین مؤلفه در این سند چرخش‌های تحول‌آفرین از دیدگاه سنتی یعنی مدرسه صرف مکان آموزشی که حافظه محور و منجمد است به محل کسب تجربه‌های تربیتی و مدرسه کارآمد صحبت شده است.
وی ادامه داد: مدال را باید به دانش‌آموزی داد که دنبال گرفتن مسؤولیت اجتماعی در درون مدرسه است، جوهره و چکیده سند تحول بنیادین این است که مدرسه را به یک پایگاه تربیتی تبدیل کند، دانش‌آموز باید به یک فرد متدین، انقلابی، وطن دوست و ده‌ها هدف تربیتی دیگر برسد.

اعتدادی با بیان اینکه امید دارم با کارها و برنامه‌ریزی‌ها بتوانیم به این چکیده و مؤلفه‌ها برسیم، تأکید کرد: بعضی از اجرای سند ۲۰۳۰ در آموزش و پرورش سخن می‌گویند، اما سند ۲۰۳۰ جایگاهی در آموزش و پرورش ندارد و ما به دنبال تحقق سند بنیادین آموزش و پرورش گام‌هایی بر می‌داریم.

**۹۲۰هزار دانش آموز در استان تحصیل می کنند

مدیرکل آموزش و پرورش استان اظهار داشت: با تلاش همکاران ما دراداره کل و ادارات آموزش و پرورش استان و با کمک و همراهی قریب به ۵۶ هزار فرهنگی کار آموزش و تربیت بیش از ۹۲۰ هزار دانش آموز در تمام دوره هاو مقاطع تحصیلی در ۷هزار و ۴۰ واحد آموزشی و بیش از ۳۷ هزار کلاس درس آغاز شد.

وی افزود: طی ماه های گذشته با اقدامات خوبی که انجام شد توانستیم مشکل کمبود نیروی انسانی را به نحوی مرتفع نماییم تا مهرماه امسال کلاسی بدون معلم نداشته باشیم.

اعتدادی ادامه داد: استفاده از فارغ التحصیلان دانشگاه فرهنگیان، بازنشستگان محترم و سرباز معلم ها و نیروهای آموزشیار سواد آموزی در راستای رفع این کمبود بوده است.

وی تصریح کرد: در استان اصفهان علی‌رغم اینکه این استان به اعتقاد خیلی از مسؤولان، استانی برخوردار است اما در حوزه آموزش و پرورش به ویژه در حوزه فضای فیزیکی مدارس نواقص و کمبودهای شدیدی داریم که به لطف خدا و خیران تا پایان مهر ماه تعداد ۹۳ پروژه آموزشی و‌ پرورشی را افتتاح خواهیم کرد که شامل ۴۸۲ کلاس و ۵۷ واحد آموزشی و سالن ورزشی و نمازخانه می‌شود.

مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان با اشاره به اینکه ۱۳ مدرسه کانکسی در استان اصفهان وجود دارد، گفت: ۱۲ مدرسه کانکسی در فریدونشهر و یک مدرسه کانکسی هم در چادگان داریم که به جهت اجرای عدالت آموزشی این کانکس‌ها در سخت‌ترین جای جغرافیایی استان قرار گرفته و برای محروم نماندن کودکان از تحصیل بوده است.

اعتدادی در ادامه همچنین خبر داد که مدرسه‌ای نداریم که علمک گازی روی دیوار مدرسه رفته باشد و بخاری نفتی داشته باشد همه این مدارس در ۳ ماه تابستان گازکشی شدند، بخاری نفتی همچنان در بعضی مدارس داریم اما بخاری چکه‌ای نداریم و با نظارت و آموزشی که داده می‌شود تلاش می‌شود نگرانی‌هایی که در این رابطه وجود دارد رفع شود.

***استان اصفهان در جایگاه سوم کشوری در کنکور سراسری قرار دارد

مدیر کل آموزش و پرورش استان در رابطه با قبولی‌های کنکور استان اظهار داشت: امسال استان اصفهان ۲ دانش آموزبا رتبه تک رقمی داشت اما همه کنکور این نیست و ملاک رتبه یک تا ۱۰ نیست، خوشبختانه استان اصفهان رتبه سوم کنکور سراسری را در کشور دارد که این موضوع با تلاش و وجدان کاری فرهنگیان استان محقق شده تا در شاخص‌های ارزیابی افت کیفی نداشته باشیم، و در رتبه‌های دو رقمی و ۳ رقمی جایگاه خوبی داشتیم.
اعتدادی درباره تحقیقات پژوهشی برای معلم ها و دانش آموزان، نیز گفت: در این زمینه دو طرح مشخص برای دانش آموزان وجود دارد. طرح جابر برای دانش آموزان ابتدایی و جشنواره خوارزمی برای دانش آموزان متوسطه اجرا می شود که فعالیت های پژوهشی، ابتکار و خلاقیت دانش آموزان را در سطح استانی و کشوری به نمایش می گذارد.

***آموزش و پرورش اولویت نظام باشد

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان افزود: جدای از منابع مالی در یکی ۲ سال گذشته منابع نیروی انسانی هم به چالش‌های ما اضافه شده بود، اما شاهد بودیم بدون کمبود نیرویی مدارس را آغاز کردیم و تعمیر و تجهیز مدارس هم اتفاق افتاد، البته آنچه انجام شده است ایده‌آل ما نیست، باید شاهد این باشیم که خانواده‌ها با طیب خاطر فرزندانشان را به ما بسپارند.

وی ابراز امیدواری کرد که در کلان نظام آموزش و پرورش در اولویت قرار گیرد و به عنوان یک آموزش و پرورش پیشرو مطرح باشد و گفت: با توسعه‌یافتگی در آموزش و ‌پرورش بسیاری از مسائل و مشکلات حل خواهد شد.

مهارت‌محوری شاخصه اصلی آموزش در مدارس

ناظم‌زاده با اشاره به اینکه سمت و سوی آموزش‌ها به سمت مهارت‌محوری رفته است و برنامه بوم را در این رابطه داریم که فقط مختص هنرستان‌ها هم نیست، توضیح داد: برنامه مهارت‌آموزی جزو برنامه‌های آموزش و پرورش است و در دوره متوسطه اول طرح «ایران مهارت» را داریم.

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان در ادامه در رابطه با تنوع مدارس مطرح کرد: تنوع مدارس استانی نیست و هر کدام قانون خاص خود را دارد و کشوری هم هست، مدارس غیردولتی می‌توانند آزمون برگزار کرده و تعدادی دانش‌آموز را جذب کنند.

وی در زمینه محدوده‌بندی مدارس نیز عنوان کرد: یک سری مدارس محدوده ندارند، به عنوان مثال مدارس خاص، تیزهوشان، شاهد و غیردولتی‌ها محدوده‌بندی ندارند، اما مدارس عادی و هیأت امنایی محدوده‌بندی دارند، در این مدارس اگر فضای خالی بعد از ثبت نام دانش‌آموزان محدوده وجود داشت دانش‌آموزان دیگر ثبت نام می‌شوند.

***برون‌سپاری ۲۰ درصد آموزش‌های کاردانش

ناظم‌زاده در توضیح طرح برون‌سپاری نیز بیان کرد: طرح برون‌سپاری آموزش را در هنرستان‌های کاردانش داریم، البته فقط در رابطه با کلاس‌های مهارتی با بعضی شرکت‌ها قرارداد می‌بندیم که یا امکانات را به مدارس می‌آورند یا دانش‌آموزان به شرکت‌ها می‌روند، حدود ۲۰ درصد از آموزش‌های کاردانش از طریق برون‌سپاری است.

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان در رابطه با تعطیلی مدارس در روزهای پنجشنبه و اینکه بعضی مدارس محتوای رسمی آموزشی را برای این روز تعریف می‌کنند، تأکید کرد: هیچ مدرسه‌ای حق ندارد برنامه رسمی آموزشی خود را برای پنج‌شنبه داشته باشد‌، تأکید بر استفاده از کتب کمک آموزشی هم ممنوع بوده و اجباری در این کار وجود ندارد.

***توسعه و ترویج مهارت‌های شهروندی در نوآموزان

شهین جوانی معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان نیز در ادامه این نشست عنوان کرد: در راستای تحقق سند تحول بنیادین آموزش و پرورش چشم اندازی را این معاونت تعریف کرده تا خواستگاه محیط اخلاقی، پرنشاط با بهره‌جویی از کارکنان مهرورز و متعهد و توانمند با رویکرد مبتنی بر نظم‌پذیری و تصمیم‌ساز باشد تا بتوانند تحقق‌بخش اهداف دوره ابتدایی باشند و دانش‌آموزانی خلاق، پاسخگو و ارزیاب تربیت کند.

معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان ادامه داد: این معاونت تمام تلاش خود را می‌کند که در تمامی ساحت‌های تعلیم و تربیت ۶ گانه به هدف فراساحتی که در نظر هست و احساس می‌کنیم دانش‌آموزان باید طبق آن هدف تربیت شوند خواهد گذاشت.

وی ادامه داد: این معاونت تلاش خود را محدود به کتب درسی نکرده است چون کتاب‌های درسی به عنوان یک منبع در اختیار دانش‌آموزان است و تمامی فرصت‌های یادگیری را در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌دهد تا یادگیری برای دانش‌آموزان لذت‌بخش باشد.

جوانی اضافه کرد: در همین راستا در روز شکوفه‌ها تفاهم‌نامه‌ای با سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان امضا کردیم مبنی بر توسعه و ترویج مهارت‌های شهروندی در نوآموزان و دانش‌آموزان، بر این اساس ۴۰ مدرسه به صورت پایلوت آموزش داده می‌شوند تا نقاط قوت و ضعف طرح شناسایی شود.

معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان همچنین مطرح کرد: فرهنگ شهروندی در کلاس ششم و مهارت‌های زندگی را در پایه‌های اول تا پنجم در سطح استان عملیاتی می‌شود.

جوانی در ادامه در رابطه با سیستم مدیریت یکپارچه تأکید کرد: برای سنجش و مداخله به هنگام در دوره پیش‌دبستانی فقط بچه‌های مراکزی را می‌توانیم سنجش کنیم که مجوز لازم از آموزش و پرورش دریافت کرده باشند، دانش‌آموزان مراکزی که مجوز لازم را از آموزش و پرورش ندارند موجب سنجش قرار نمی‌گیرند و در واقع حقی از این کودکان ضایع می‌شود چون نمی‌توانند یک سال زودتر سنجش شوند و قطعاً مشکلات آن‌ها شناسایی نمی‌شود و امر مداخله به هنگام هم در مورد اینها عملیاتی نخواهد شد.

***وجود ۲ مدرسه تک دانش‌آموزی در اصفهان

وی در رابطه با عدالت آموزشی توضیح داد: این موضوع یکی در رابطه با پوشش تحصیلی است که در استان اصفهان نزدیک به ۹۹ درصد پوشش تحصیلی داریم، اما از دیدگاه کیفی و واقعی باید گام‌های بلندتری را برداریم.

جوانی ادامه داد: در حال حاضر ۲ مدرسه در سطح استان با یک دانش‌آموز داریم، ۱۹۱ مدرسه یک تا ۱۰ نفره هم داریم، مراکز اختلالات هم از ۱۹ مرکز در سال ۹۳ به ۶۰ مرکز اختلال افزایش یافته است.

معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان در ادامه تأکید کرد: برگزاری آموزش‌های غیرضروری در دوره ابتدایی ممنوع بوده و قابل برخورد است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه بیش از ۵۰ درصد از دانش‌آموزان استان در طرح جابرن حیان شرکت می‌کنند، اذعان کرد: در حال حاضر مشق شب به معنای قدیم نداریم، تکالیف مهارت‌محور را داشته و مهارت‌های شهروندی را هم در پایه اول داریم.

رتبه‌بندی معلمان در انتظار مصوبه هیأت دولت

سید محمد میرپور معاون توسعه مدیریت پشتیبانی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان در رابطه با رتبه‌بندی معلمان گفت: در این رابطه منتظر مصوبه هیأت دولت به وزارت آموزش و پرورش هستیم، این مصوبه هفته آینده در صحن هیأت دولت مصوب می‌شود، هر موقع مصوب شود تاریخ اجرا یک مهر است.

معاون توسعه مدیریت پشتیبانی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان ادامه داد: در رابطه با بسته‌های حمایتی دستگاه‌های مختلفی از جمله ادارات آب و برق و شهرداری‌ها کمک کردند، سازمان صنعت و معدن هم دفاتری در اختیار مدارس قرار داد تا بین دانش‌آموزان نیازمند توزیع شود.

وی در ادامه بیان کرد: استان اصفهان جزو ۳ استان اول کشور است که ثبت سفارش کتاب توسط آن انجام شده است، اصلاح سفارش یا تغییر پایه باید در سامانه ثبت شود تا کتاب در اختیار دانش‌آموز قرار گیرد، با توجه به مشکلاتی که در زمینه کاغذ وجود دارد همه بحث‌ها مدیریت شده و ثبت سفارش برای دانش‌آموزان خاص انجام می‌گیرد تا کتاب در اختیارشان قرار گیرد.

میرپور در رابطه با توزیع شیر در مدارس نیز عنوان کرد: توزیع شیر در مدارس مصوبه جدید هیأت دولت است و مصوبه اجرایی آن هنوز به دست ما نرسیده و ابلاغ نشده است، البته توزیع شیر در مناطق محروم و طبق اعتبار اختصاص داده شده خواهد بود.

معاون توسعه مدیریت پشتیبانی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان خاطرنشان کرد: در رابطه با نیروهای خرید خدمات برنامه آمورشی پیش‌بینی شده و‌ موظف هستند در روزهای پنجشنبه و جمعه آموزش لازم را ببینند.

وی در پایان صحبت‌های خود گفت: از سازمان امور استخدامی باید بحث خدمات را پرسید مجوزی که به ما داده شده جذب ۷۶۸ نفر از طریق ماده ۲۸ و دانشگاه است.

****انتخابات شوراهای دانش‌آموزی آبان ماه برگزار می شود
مهدی اسماعیلی معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان اظهار کرد: در تابستان ۹۷ به عنوان دستگاه برتر اوقات فراغت شناخته شدیم، هزار و ۶۲۱ پایگاه اوقات فراغت و ۱۰هزار و ۵۶۷ کلاس داشتیم، در این کلاس‌ها ۲۵۱ هزار دانش‌آموز در ۱۲۳ رشته ثبت نام کردند، این عدد ۳۵ درصد دانش‌آموزان استان است.

معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان ادامه داد: در اول آبان ماه انتخابات شوراهای دانش‌آموزی با شعار «شورای دانش‌آموزی طلایه‌دار بیانیه گام دوم» برگزار خواهد شد.همچنین از نیمه دوم آبان اعزام به راهیان نور انجام شده که حدود ۹ هزار نفر از دانش‌آموزان استان به راهیان نور اعزام می‌شوند؛ اجرایی کردن بیانیه گام دوم انقلاب به اتحادیه انجمن‌های اسلامی سپرده شده است.

اسماعیلی با بیان اینکه آموزش و پرورش با تعامل با دادگستری، بهزیستی، پلیس و ستاد مبارزه با مواد مخدر در حوزه اعتیاد کارهای خوبی انجام می‌دهد، گفت: در بیش از ۲ هزار مدرسه نماز جماعت برگزار شده که در هزار و ۸۵۰ مدرسه نماز جماعت با روحانیان برگزار می‌شود.

معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان همچنین بیان کرد: سال گذشته حدود یک میلیارد تومان در جشن عاطفه‌ها کمک جمع شد، به دنبال هستیم که مراکز نیکوکاری با کمک کمیته امداد در مناطق تشکیل شود که تاکنون هم در ۶ منطقه تشکیل شده است.

وی در پایان صحبت‌های خود اذعان کرد: در ۴۱ منطقه آموزش و پرورش مراکز مشاوره و هسته مشاوره داریم اما کمبود نیروی انسانی داریم، تعداد ۸۰۰ نفر مشاور در استان داریم که با حدود ۵ هزار مدرسه اختصاص نیرو به مدارس سخت است.

سرانه ورزشی هر دانش‌آموز در اصفهان

عبدالرضا رئیسی معاون تربیت بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان گفت: در رابطه با نیروهای متخصص تربیت بدنی هزار و ۵۰۰ نیروی متخصص داریم، در سال گذشته در طرحی کشوری بیش از ۳ هزار و ۷۰۰ معلم آموزش دیدند تا خودشان تربیت‌بدنی را نیز به دانش‌آموزان تدریس کنند.

معاون تربیت بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان با بیان اینکه سرانه آموزشی مثل گذشته نداریم و وسایل ورزشی خریده شد، گفت: حدود ۵۰۰ میلیون تومان وسایل ورزشی خریداری و در ۴۱ منطقه با اولویت مناطق محروم توزیع شد؛ ۰٫۲۵ متر سرانه ورزشی هر دانش‌آموز است حدود ۲۳ زمین چمن مصنوعی در سال جاری پیش‌بینی شده است که اجرایی خواهد شد.

اجرای طرح ضربتی آموزش سالک در مدارس

وی با اشاره به اینکه طرح حیات پویا در چند سال گذشته اجرا شد، عنوان کرد: بیش از ۹۵ درصد مدارس ابتدایی این طرح را اجرا می‌کنند، این طرح نیاز به معلم تربیت بدنی و متخصص هم ندارد؛ در رابطه با شاداب‌سازی اولویت مدارس دخترانه است و ۴ سالن ورزشی با بالغ بر یک میلیارد تومان اعتبار برای مدارس ابتدایی دختران در هفته تربیت بدنی افتتاح خواهد.

رئیسی اضافه کرد: در رابطه با ایمنی مدارس هر ساله دوره‌های آموزش ایمنی و سلامت را برای دانش‌آموزان داریم، به دانش‌آموزان مدارس حاشیه راه‌ها هم توسط اداره راهداری و پلیس آموزش لازم داده شد، کلیه کپسول‌های آتش‌نشانی هم در پروژه مهر شارژ شدند.

معاون تربیت بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان با اشاره به اینکه طرح ضربتی آموزشی سالک را امسال به خصوص در مدارس ابتدایی داریم، ابراز کرد: در طرح‌های بهداشتی مراکز بهداشت کمک کرده و از بوفه‌های مدارس بازدید شده و بوفه‌های متخلف پلمب خواهد شد، در هر کلاس هم ۳ دانش‌آموز به عنوان سفیر سلامت آموزش داده می‌شوند.

***تجهیز سخت‌افزاری ۵۰ درصد مدارس استان در راستای هوشمندسازی

غلامحسن سخایی معاون پژوهش، برنامه ریزی و نیروی انسانی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان نیزگفت: در رابطه با تحقیقات و پژوهش در حوزه دانش‌آموزی طرح جابر در دوره ابتدایی و جشنواره خوارزمی را در دوره متوسطه داریم که به صورت استانی و ‌کشوری اجرا می‌شود، در رابطه با معلمان دبیرخانه‌هایی را در راستای کارهای پژوهشی معلمان داریم، اوج آن در هفته پژوهش در آذرماه است.

معاون پژوهش، برنامه ریزی و نیروی انسانی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان با اشاره به اینکه در رابطه با هوشمندسازی مدارس تعریف جامع و کاملی نداریم، گفت: حدود ۵۰ درصد مدارس در حوزه سخت‌افزاری در رابطه با هوشمندسازی تحهیز شده‌اند، اکثر معلمان هم آموزش لازم را جهت تهیه محتوا دیده‌اند.

وی اضافه کرد: در رابطه با آموزش نیروی انسانی سربازمعلمان و خرید خدمات، سربازمعلمان در تابستان آموزش دیده و آموزش‌های ضمن خدمت هم خواهند دید، امسال نیروی جدید خرید خدمات را نداشتیم و آموزش‌های ضمن خدمت را برای اینها خواهیم داشت.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا