مسکن و عمران

حلقه‌های میانی بین سازندگان ومالکان باعث تسریع در نوسازی هستند – خبرگزاری مهر |

به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران به نقل از وزارت راه و شهرسازی، محمد آئینی مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با حضور در استودیو “برنامه ایران امروز” شبکه رادیویی ایران با اشاره به زلزله‌های روی داده در کشور و خارج از کشور، گفت: در شهر خوی ۱۶ هزار بنای ناپایدار شناسایی شده است که اگر عزم و اراده جدی برای نوسازی و مقاوم‌سازی در گذشته وجود داشت امروز شاهد خسارات مالی کمتری بودیم‌.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به مشکلات پیش‌روی نوسازی بافت‌های فرسوده کشور گفت‌: مردم ساکن در محلات هدف بازآفرینی شهری به تنهایی توانایی فنی‌، اجرایی و مالی برای نوسازی واحدهای فرسوده خود را ندارند، ضروریست تا سازندگان و توسعه‌گران به این محلات ورود پیدا کنند.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران، تسهیل‌گران را حلقه‌های واسط میانی بین سازندگان و مالکان اعلام کرد و گفت: تا زمانیکه مشارکت مردم توسط این حلقه‌های میانی تسهیل نشود، به موفقیت در امر بازآفرینی شهری نمی‌توانیم اطمینان داشته باشیم.

دبیر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار با اشاره به اینکه برای تشویق سازندگان و مالکان دربافت‌های فرسوده، بسته تشویقی مؤثری در حوزه‌های مختلف اداری، مالی و کالبدی، طراحی و تصویب شده است. گفت: مالکان برای بهره‌مندی از بسته‌های تشویقی شهر سازانه و حمایت‌های مالی باید در ابتدا از واقع بودن ملک خود در محدوده بافت فرسوده شهری اطمینان حاصل پیدا کنند.

وی افزود: متقاضیان می‌توانند به سامانه تسهیلات نوسازی سایت شرکت بازآفرینی شهری ایران (‌udrc.ir) مراجعه و با ثبت کدپستی منزل یا کد جام سند ملکی خود در این سامانه از وقوع ملک خود در محدوده‌های مصوب مطلع شوند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه در گام دوم نوسازی واحدهای فرسوده، مردم و سازندگان در مراجعه به شهرداری‌ها جهت دریافت پروانه ساخت باید از حق و حقوق خود آگاهی پیدا کنند، گفت: براساس مصوبه شورای‌عالی شهرسازی و معماری کشور، شهرداری‌ها موظف هستند پروانه ساخت واحدهای مسکونی با مساحت کمتر از ۵۰ مترمربع که امکان تجمیع ندارند را صادر کنند.

آئینی تصریح کرد، سازندگانی که پلاک‌های فرسوده آنان به حد نصاب تجمیع و به متراژ ۱۵۰ متر می‌رسد و یا بیشتر از آن‌، از یک طبقه تراکم به عنوان تشویق بهره خواهند برد.

وی گفت: سازندگانی که در مقیاس ایجاد محور اصلی محلات باعث بازگشایی گره بافت‌های فرسوده شوند علاوه بر اعطای حداکثر یک طبقه تشویقی، امکان تخصیص سطح اشغال مجاز طبقه همکف به کاربری‌های انتفاعی مشروط به تأمین ورودی مستقل برای آنان در نظر گرفته شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی اظهارکرد: برای کسانی است که در مقیاس محله‎ای و بلوک شهری اقدام به بازآفرینی شهری می‌کنند، اعطای حداکثر دو طبقه تشویقی نسبت به تراکم مجاز طرح مصوب، امکان تخصیص سطح اشغال مجاز طبقه همکف به کاربری‌های انتفاعی مشروط به تأمین ورودی مستقل، امکان تخصیص ۲۰ درصد از فضای باز غیر مسقف مجموعه به منظور تأمین بخشی از پارکینگ‌های مورد نیاز، از جمله ضوابط تشویقی نوسازی در مقیاس محله‌ای و بلوک شهری به شمار می‌رود.

آئینی با اشاره به اینکه وزیر راه و شهرسازی نگاه و توجه ویژه به امر بازآفرینی شهری و تولید مسکن در بافت‌های فرسوده دارد، گفت: بسته تشویقی کالبدی ۱۹ بندی نوسازی بافت‌های فرسوده شهری توسط وزیر راه و شهرسازی و رئیس شورای‌عالی شهرسازی و معماری به استانداران سراسر کشور ابلاغ شده است.

معاون وزیر راه شهرسازی با اشاره به اینکه شهرداری‌ها موظفند برای پروانه ساخت در بافت فرسوده از ۵۰ تا ۱۰۰ درصد تخفیف بدهند و مبلغ آن را از دولت بگیرند گفت: در بسیاری از شهرداری‌ها این تخفیف‌ها به مرز ۱۰۰ درصد رسیده است. صدور پروانه ساختمانی در این محلات و بر اساس ضوابط قانونی و اداری باید در عرض دو هفته صادر شود.

آئینی تصریح کرد؛ متقاضیان می‌توانند شکایت‌ها و گزارش‌های خود را در رابطه با عدم اعمال تخفیف یا عدم اعطای مشوق‌ها، توسط دستگاه‌های ذیربط از طریق تارنمای شرکت بازآفرینی شهری ایران به آدرس (www.udrc.ir )و یا به سامانه پیامکی ۳۰۰۰۸۶۱۲ اطلاع دهند.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران در پایان در ارتباط با نظارت بر ساخت و ساز در محدوده و محلات هدف بازآفرینی شهری، گفت: مهمترین آگاهی بخشی به مردم است، اگر خود مردم اجرای دقیق مقررات ملی ساختمان را به عنوان کارفرما و مالک پروژه‌های نوسازی از ناظران سازمان مهندسی ساختمان مطالبه کنند، یقیناً بناهای پایداری در کشور ساخته خواهد شد که تلفات جانی با وقوع زلزله بالای ۷ ریشتر هم نداشته باشیم.

منبع خبر : خبرگزاری مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا