تکنولوژی

پرتاب قدرتمندترین موشک تاریخ توسط اسپیس‌اکس؛ وعده ایلان ماسک

به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران به نقل از خبرگزاری فرانسه، اسپیس‌اکس اعلام کرده است که اگر تلاش روز دوشنبه برای پرتاب موشک به تعویق بیفتد، زمان‌های دیگری در اواخر هفته برنامه‌ریزی می‌شوند.

آژانس فضایی ایالات متحده (ناسا) برای انتقال فضانوردان خود به ماه به‌عنوان بخشی از ماموریت «آرتمیس ۳» که قرار است اواخر سال ۲۰۲۵ انجام شود، کپسول استارشیپ را انتخاب کرده است. استارشیپ از یک کپسول قابل‌استفاده مجدد که خدمه و محموله را حمل می‌کند و در ارتفاع ۵۰ متر بالای موشک فوق سنگین قرار می‌گیرد، تشکیل شده است.

 ناسا با استفاده از موشک سنگین خود به نام سیستم پرتاب فضایی (اس‌ال‌اس) که بیش از یک دهه در حال توسعه است، فضانوردان را در نوامبر ۲۰۲۴ به مدار ماه خواهد برد. با این حال، استارشیپ که برای ماموریت‌های بعدی در نظر گرفته شده، بزرگتر و قدرتمندتر از اس‌ال‌اس است.

موشک «فوق سنگین» اسپیس‌ا‌کس با روشن‌شدن همگی ۳۳ موتورش، بیش از ۷.۲۵ میلیون کیلوگرم نیروی پیش‌رانش تولید می‌کند که تقریبا دو برابر چهار میلیون کیلوگرم نیروی پیش‌رانش تولید‌شده در سامانه پرتاب فضایی اس‌ال‌اس است.

 اسپیس‌اکس پیش‌تر آزمایش‌های موفقیت‌آمیزی روی بخش‌های مختلف استارشیپ انجام داده، اما این موشک هرگز به شکل کامل به پرواز درنیامده است. هم‌زمان با شلیک این موشک که مشخص نیست تا چه میزان پیش‌بینی‌ها برای پرتاب موفقیت‌آمیز را پاسخ می‌دهد، ایلان ماسک اواخر روز جمعه توییت کرد: «موفقیت شاید؛ هیجان حتما!»

 اسپیس‌اکس اعلام کرده است در نظر دارد در ماموریت‌های آینده خود، یک استارشیپ را در مدار قرار دهد و سپس با یک استارشیپ دیگر به آن سوخت‌رسانی کند تا بتواند به سفر به مریخ یا فراتر از آن در فضا ادامه دهد.

 در میان رقابت شرکت‌های فضایی برسر ساخت محصولات قدرتمند، استراتژی ایلان ماسک، کاهش هزینه هم‌زمان با افزایش قدرت است. او اوایل سال گذشته گفت که هر پرواز استارشیپ درنهایت ممکن است «کمتر از ۱۰میلیون دلار» هزینه داشته باشد.

ساخت و توسعه استارشیپ، ایلان ماسک، میلیاردر مالک شرکت تسلا را به تحقق رویای خود برای فرستادن فضانورد به سطح ناهموار مریخ در این دهه نزدیک‌تر کرده است، رویایی با این چشم‌انداز که در‌نهایت، سیاره سرخ را مسکونی کند و حتی تا سال ۲۰۵۰، شهرهایی در دهانه‌ها و حفره‌های مریخ بنا کند. او در حال حاضر برای انجام این پروژه، یک قرارداد چهار میلیارد دلاری با ناسا بسته است.

شرکت اسپیس‌اکس در شهریور ۱۴۰۰ (سپتامبر ۲۰۲۱) توانست برای نخستین‌بار در تاریخ و در چارچوب ماموریت فضایی موسوم به «اینسپیریشن ۴»، سفینه‌ای را که تمام سرنشینان آن شهروندان عادی بودند با موفقیت به مدار زمین بفرستد.

در سفر این فضاپیما که با چهار سرنشین از کیپ‌کانارال فلوریدا راهی فضا شد، هدف بلندپروازانه‌ای مانند اینکه برای یک بیمارستان کودکان ۲۰۰ میلیون دلار پول جمع شود هم در نظر گرفته شده بود. با پخش زنده پرتاب این سفینه به فضا که اسپیس‌اکس در یوتیوب انجام داد، بیش از ۲۰۰ هزار دلار پول جمع شد. پیش از پرتاب این سفینه هم بیش از ۱۰۰ میلیون دلار جمع شده بود.

در حالی‌که عملیات اسپیس‌اکس و سایر موسسات فضایی به‌دلیل تولید «زباله‌های فضایی»، با انتقاد همراه بوده است، ایلان ماسک وعده داده که استارشیپ قادر خواهد بود زباله‌های فضایی را ببلعد.   

منبع خبر : سیتنا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا