اخبار استان ها

افزایش ۲۰ درصدی حیوان گزیدگی در اصفهان/۲۳ هزار دُز واکسن هاری تزریق شد

به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران، از اصفهان و بنا بر اعلام معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان حدود ۷۰ درصد از موارد حیوان گزیدگی در استان در سال ۱۴۰۲ مربوط به گزش توسط سگ بوده است.

در این ارتباط رضا فدایی مدیر گروه بیماری‌های واگیردار مرکز بهداشت اصفهان اظهار کرد: حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد از موارد سگ گزیدگی مربوط به سگ‌های صاحب‌دار و ۷۰ تا ۸۰ درصد مربوط به حیوانات بدون صاحب و ولگرد بوده است.

وی با بیان اینکه میزان گزش انسان توسط گربه در سال های اخیر روند رو به رشد داشته است، خاطرنشان کرد: ۷۵ درصد موارد حیوان گزیدگی در استان در مناطق شهری و ۲۵ درصد در حاشیه شهرها و مناطق روستایی و عشایری اتفاق افتاده است.

مدیر گروه بیماری‌های واگیردار مرکز بهداشت اصفهانبا اشاره به اینکه حدود ۲۰ درصد موارد حیوان گزیدگی در استان اصفهان سال گذشته در بین افراد هفت تا ۱۸ ساله اتفاق رُخ داده است، بر لزوم ارائه آموزش به کودکان و نوجوانان در باره نزدیک نشدن به حیوانات به ویژه سگ‌های بدون صاحب تاکید کرد.

وی با بیان ضرورت جمع آوری سگ‌های بدون صاحب توسط شهرداری‌ها و دهیاری‌ها برای جلوگیری از حیوان‌گزیدگی اضافه کرد: مکاتبه های لازم در این زمینه از طرف مرکز بهداشت استان با دستگاه‌های اجرایی مربوطه صورت گرفته است.

فدایی اظهار کرد: بیش از ۲۳ هزار نفر در سال ۱۴۰۲ بدلیل حیوان گزیدگی به مراکز درمان پیشگیری هاری در استان مراجعه کردند که نسبت به سال ۱۴۰۱ حدود ۲۰ درصد افزایش یافته است.

مرگ ناشی از صدمات حمله حیوان در هنگام گزش

فدایی تاکید کرد: موردی از مرگ ناشی از هاری انسانی در استان اصفهان در سال‌های اخیر گزارش نشده اما مرگ ناشی از صدمات حمله حیوان در هنگام گزش رخ داده است.

وی با اشاره به افزایش موارد هاری حیوانی به ویژه در سگ‌ها و گربه‌ها افزود: این موضوع تهدیدی برای سلامت انسان به‌شمار می‌آید بنابراین لازم است تدابیر مورد نیاز برای رفع آن اتخاذ شود.

مدیر گروه بیماری‌های واگیردار مرکز بهداشت اصفهان با تاکید بر ضرورت واکسیناسیون و مراقبت درمانی برای حیوانات خانگی، تصریح کرد: حتی اگر حیوانات خانگی واکسیناسیون شده باشند در صورتی که توسط آنها گزش یا خراش پوستی صورت گرفت باید به مراکز خدمات پیشگیری از هاری مراجعه کرد.

تزریق حدود ۲۳ هزار دُز واکسن هاری در سال گذشته در استان

وی با اشاره به تزریق حدود ۲۳ هزار دُز واکسن هاری در سال گذشته در استان تصریح کرد: برخی افراد مراجعه‌کننده به مراکز پیشگیری هاری ممکن است بر اساس شرایط موجود نیاز به دریافت واکسن نداشته باشند.

۴۶

منبع خبر : خبر آنلاین

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا