اقتصادی

مرکز مبادله طلا و ارز؛ ناجی بورس

 

به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران، مرکز مبادله ارز و طلا از ساعت ۱۱ صبح روز _سه‌شنبه دوم اسفندماه_ آغاز به کار کرد. قرار است این مرکز نیازهای ارزی در بخش‌های مختلف را تأمین کند. به گفته کارشناسان این اقدام بانک مرکزی به بورس سیگنال داده است به نحوی که در روز گذشته ۸۲ هزار واحد رشد کرد، موضوعی که به نظر می‌رسد از راه اندازی این مرکز ناشی شده است.

بنابر اعلام بانک مرکزی قرار است این مرکز مرجعی برای قیمت ارز باشد و با راه اندازی آن حجم معاملات رسمی افزایش یابد. همچنین دسترسی متقاضیان بازار ارز و طلا از مهم‌ترین اهداف راه اندازی این مرکز است. از آنجا که با آغاز به کار رئیس فعلی بانک مرکزی و موظف کردن شرکت‌های پتروشیمی و صادرات محور به عرضه ارز با نرخ ۲۸,۵۰۰ تومان این شرکت‌ها با کاهش قابل توجه سود مواجه شدند، اکنون با راه اندازی مرکز مبادله طلا و ارز این شرکت‌ها استقبال خوبی از مبادله ارز خود در این مرکز داشته‌اند و شاهد رشد ارزش سهام آنها در بورس بودیم.

در سومین روز از فعالیت مرکز مبادله ارز و طلای ایران، قیمت هر اسکناس دلار ۴۱ هزار و ۷۵۹ تومان و نرخ حواله دلار ۳۶ هزار و ۳۱۲ تومان اعلام شد و آنطور که وزرای صمت و نفت اعلام کردند، شرکت‌های بزرگ صنعتی و معدنی و همچنین پتروشیمی‌ها موظف شدند در ادامه همه ارز حاصل از صادرات خود را در مرکز مبادله طلا و ارز عرضه کنند.

ادامه روند مثبت بازار سرمایه با تصمیمات بانک مرکزی

سیاوش وکیلی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌گو با خبرنگار سرمایه گستران درباره آغاز به کار مرکز مبادله طلا و ارز، اظهار می‌کند: این اقدام بانک مرکزی به بورس سیگنال داده که محدودیت‌های بازگشت ارز صادراتی به قیمت نیما برای شرکت‌های بورسی برداشته شده است.

وی اضافه می‌کند: بنابراین بورس در روز گذشته روند مثبتی را در پیش گرفت و رشد کرد.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید می‌کند: اگر محدودیت‌های بازگشت ارز صادراتی برداشته شود، سودآوری شرکت‌های صادرات‌محور ازجمله پتروشیمی‌ها تغییر قابل توجهی خواهد داشت.

وی تصریح می‌کند: امید است با تصمیمات بانک مرکزی شاهد ادامه روند مثبت بازار سرمایه باشیم.

مرکز مبادله طلا و ارز مشوق صادرکنندگان می‌شود

شهرام معینی، عضو هیئت علمی اقتصاد دانشگاه اصفهان درباره آغاز به کار مرکز مبادله طلا و ارز، به خبرنگار سرمایه گستران، می‌گوید: پیش از این بانک مرکزی به دنبال آن بود که پتروشیمی‌ها و شرکت‌های صادراتی ارز حاصل از صادرات خود را به قیمت ۲۸,۵۰۰ تومان در سامانه نیما و فقط مقدار مختصری از ارز خود را در بازار آزاد، عرضه کنند.

وی اضافه می‌کند: در بازار آزاد، نرخ ارز به سرعت رشد می‌کند و بازار نیما نرخ آن را متوقف می‌کند، فقط ممکن بود برخی از کالاها به قیمت کمتری به دست مصرف کننده‌ها برسد. این کار به شرکت‌های صادراتی هزینه زیادی تحمیل می‌کرد، همچنین رانت بزرگی برای برخی از واردکنندگان به وجود می‌آمد.

این استاد دانشگاه می‌گوید: عرضه ارز در سامانه نیما منجربه افزایش تقاضا برای ارز و واردات شد و همزمان تشویقی برای شرکت‌های صادراتی در نظر گرفته نمی‌شد.

معینی اضافه می‌کند: اگر با راه‌اندازی مرکز مبادله طلا و ارز، پتروشیمی‌ها و شرکت‌های مهم صادراتی بتوانند درصد بیشتری از عرضه خود را در این بازار عرضه کنند به دلیل اینکه قیمت ارز در این بازار به بازار آزاد نزدیک‌تر است، شاهد افزایش عرضه ارز در بازار آزاد نیز خواهیم بود. همچنین شرکت‌های محدودی به نرخ ترجیحی ارز دسترسی خواهند داشت که می‌تواند توجیه پذیری واردات را نیز کاهش دهد.

وی تصریح می‌کند: راه‌اندازی مرکز مبادله طلا و ارز می‌تواند منجربه تشویق شرکت‌های صادراتی و کنترل واردات شود.

مرکز مبادله طلا و ارز جای بازار نیما را پر می‌کند

عبدالمجید شیخی، کارشناس اقتصادی در خصوص ورود بانک مرکزی به بازار ارز به خبرنگار سرمایه گستران، می‌گوید: مرکز مبادله طلا و ارز در ادامه می‌تواند جای بازار نیما را پر کند.

شیخی با تاکید بر اینکه افزایش نرخ ارز هیچ دلیل منطقی اقتصادی ندارد، اضافه می‌کند: در ۱.۵ سال گذشته، عرضه ارز در اقتصاد بیش از تقاضای آن بوده است بنابراین دلیل اقتصادی برای افزایش نرخ ارز وجود ندارد و این افزایش‌ها به دلیل خودنمایی بخش غیر مولد است که موتور محرک نرخ‌ها و ریشه تورم در بازار استT، بنابراین باید از فعالیت‌های بخش غیر مولد در اقتصاد جلوگیری شود..

شیخی اضافه کرد: باید به سراغ حذف بازار ثانویه از بازار سرمایه رفته و به دنبال حذف سود تعیینی در بازار بانک محور باشیم، به نحوی که سود بانکی تحققی و نرخ‌های بازدهی حقیقی سرمایه در این دو بازار تثبیت شود.

بانک مرکزی باید سیاست‌های اقتصاد اسلامی را پیاده کند

وی تصریح کرد: نرخ‌های سود بازار بین بانکی باید حذف شده و بانک‌ها برای قرض دادن به یکدیگر باید از سود تحققی به نسبت زمان درگیری سرمایه، سود ببرند، نه اینکه نرخ ۲۰ تا ۴۰ درصدی ناشی از مبادله پول بین بانکی تعیین کنند. این اصلاحات باید در نظام مالی و اقتصادی کشور به وجود بیاید. بازار سرمایه و بازار بانک هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند. در اقتصاد اسلامی هویتی به نام بازار پول وجود ندارد و در واقع پول رسیدی برای گردش کالاست.

این کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: بانک مرکزی باید سیاست‌های اقتصاد اسلامی را پیاده کند. باید سراغ تعریف پول پایه طلا برویم، بانک‌های خصوصی را تعطیل کنیم و خلق اعتبار توسط نظام بانکی صفر شود و بانک‌ها تنها بر اساس مانده اعتبار وام بدهند.

گزارش از: فرشته بابایی؛ ایمنا

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا