تکنولوژی

موفقیت رقیب چینی اینترنت ماهواره ای ایلان ماسک!

به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران، ایسنا نوشت: شرکت فضایی خصوصی چینی اسپیس پایونیر(Space Pioneer) اولین استارتاپی است که در اولین تلاش خود در آخر هفته گذشته با موفقیت به مدار زمین رسید.

این استارتاپ همچنین اولین شرکت چینی بود که با استفاده از موشک سوخت مایع به مدار زمین رسید.

موشک تیان‌لانگ-۲(Tianlong-۲) متعلق به این شرکت در ساعت ۴:۴۸ صبح روز یکشنبه دوم آوریل به وقت منطقه زمانی شرقی(۱۲:۱۸ به وقت ایران) از تاسیسات پرتاب جیوکوان در شمال غربی چین بلند شد.

تاریخ سازی Space Pioneer با رسیدن به مدار در اولین تلاش

موشک تیان‌لانگ-۲ شرکت اسپیس پایونیر مستقر در پکن، یک ماهواره کوچک را به مدار خورشیدآهنگ برد. این شرکت که به شکل رسمی Beijing Tianbing Technology Co نامیده می‌شود، اولین شرکت چینی است که با استفاده از پیشران مایع موشک پرتاب می‌کند.

موشک تیان‌لانگ-۲ از اکسیژن نفت سفید مایع استفاده می‌کند، در حالی که سازمان فضایی چین معمولاً از سوخت جامد ساخته شده از سوخت و اکسید کننده‌ها استفاده می‌کند.

پیشران‌های مایع برای قابلیت استفاده مجدد که یکی از اهداف نهایی Space Pioneer است، مناسب‌تر هستند.

موشک تیان‌لانگ-۲ سه مرحله‌ای و دارای ظرفیت حمل بار ۲۰۰۰ کیلوگرم در مدار نزدیک زمین(LEO) یا ۱۵۰۰ کیلوگرم تا مدار خورشیدآهنگ با ارتفاع ۵۰۰ کیلومتری است.

در این پرتاب، ماهواره‌ای موسوم به Ai Taikong Kexue به معنی «عاشق علم فضا» توسط این موشک به مدار زمین پرتاب شد که توسط یک شرکت توسعه فناوری ماهواره به نام Hunan Hangsheng ساخته شده است و قابلیت‌های سنجش از دور را در مدار زمین آزمایش خواهد کرد.

رسیدن به مدار زمین آسان نیست

برای اینکه دستاورد مهم شرکت Space Pioneer را بیشتر درک کنیم، بد نیست بدانیم که شرکت مشهور اسپیس‌ایکس(SpaceX) که در عرصه پرتاب‌های فضایی انقلاب ایجاد کرده و توفیقات بسیاری کسب کرده چهار بار تلاش کرد تا برای اولین بار در تاریخ خود به مدار زمین برسد. حتی ایلان ماسک در آن زمان گفت که اگر چهارمین تلاش برای پرتاب نیز شکست می‌خورد، اسپیس‌ایکس ورشکست می‌شد.

مدیرعامل اسپیس‌ایکس همچنین اخیرا اعلام کرده است که نسل بعدی موشک‌های این شرکت موسوم به استارشیپ(Starship) تقریباً ۵۰ درصد احتمال دارد که در اولین تلاش خود به مدار برسد.

در عین حال، ماه گذشته شرکت Relativity Space  مستقر در کالیفرنیا اولین پرتاب خود را با موشک چاپ سه‌بعدی شده سوخت مایع خود موسوم به Terran ۱ انجام داد اما نتوانست به مدار برسد. خرابی موتور باعث شد که این موشک نتواند خود را به مدار زمین برساند. این بدان معنی است که شرکت Space Pioneer به اولین استارتاپی تبدیل شد که در اولین تلاش خود به مدار زمین رسید.

با این حال شرکت Relativity Space خاطرنشان کرد که اگرچه رسیدن به مدار به عنوان یک امتیاز تلقی می‌شد، اما از داده‌هایی که از اولین پرتاب نخستین موشک چاپ سه‌بعدی جهان به‌ دست آورده خوشحال است.

برنامهریزی برای پرتاب موشک تیان‌لانگ-۳

پرتاب روز یکشنبه نشانه دیگری از ظهور چین به عنوان یکی از قدرت‌های بزرگ فضایی جهان است. اسپیس پایونیر در سال ۲۰۱۸ تاسیس شده و طبق گزارش اسپیس نیوز، این شرکت از آن زمان تاکنون سه میلیارد یوان معادل ۴۳۸ میلیون دلار بودجه دریافت کرده است.

نقطه عطف بعدی برای این استارتاپ موفق، پرتاب موشک تیان‌لانگ-۳(Tianlong-۳) است که از یک موشک پیشران مایع بزرگتر با مرحله اول قابل استفاده مجدد استفاده می‌کند.

موشک تیان‌لانگ-۳ قادر به حمل ۱۵ تن محموله به مدار نزدیک زمین خواهد بود و شرکت سازنده امیدوار است که آن را برای اولین بار در سال ۲۰۲۴ پرتاب کند.

در همین حال، سازمان ملی فضایی چین(CNSA) به تازگی ساخت ایستگاه فضایی تیانگونگ(Tiangong) خود را به پایان رسانده و سال گذشته اولین کشف حضوری آب از سطح ماه را با کاوشگر قمری چانگ‌ای-۵(Chang’e-۵) به ثبت رساند.

منبع خبر : سیتنا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا