شهر و جامعهعناوین اخبار

بلندترین آبشار خاورمیانه را در سرپل ذهاب مشاهده کنید

ارتفاع این آبشار که در ۹ کیلومتری سرپل ذهاب قرار دارد، بیش از ۱۰۰ متر است که از صخره های بسیار عظیم به پایین سرازیر می شود و نام آن برگرفته از روستای پیران در پایین دست این آبشار می باشد.
آبشار پیران در چهارمین همایش شورای سیاست گذاری ثبت آثار ملی کشور در لیست میراث طبیعی کشور قرار گرفت و بلند ترین آبشار خاورمیانه است.
طبیعت زیبای پیران، اثر تاریخی ویرانه های قصر یزدگرد را در کنار خود جای داده است که قدمت آن به دوران ساسانی بر می گردد که جذابیت این طبیعت خدادادی را دو چندان کرده است.
طبیعت پیران همچون بوم نقاشی است که نقاش آن جز خالق طبیعت کسی دیگر نمی تواند باشد این اثر از چنان زیبایی برخوردار می باشد که به عنوان ثبت آثار ملی در لیست میراث طبیعی کشور قرار گرفته است.
سرسبزی زیبای روستای پیران از برکات این آبشار است طراوت و باغ های انجیر، زرد آلو و انار در این منطقه بهشتی دیگر را برای انسان ترسیم می کند که ساعت ها دیدگان هر بیننده ای را خیره می کند.
اگر قصد سفر به این منطقه زیبا را دارید باید از روستای پیران در شمال شهر سرپل ذهاب وارد و بعد از یک هزار و ۵۰۰ متر پیاده روی بر روی سنگفرش های زیبا به پایین آبشار برسید و اگر مایلید این طبیعت زیبا را از بالای آبشار نظاره گر باشید باید در سه راهی ریجاب به روستای شالان بروید.

** چشمه همیشه جوشان سراب گرمیکی

چشمه همیشه جوشان سراب گرمیکی نیز از نعمت ها و جاذبه های طبیعی شهرستان سرپل ذهاب است که در پنج کیلومتری جنوب غربی شهر و در روستایی به نام سراب گرم آرام و بی صدا در حال جوشیدن است و آب آشامیدنی و قسمتی از آب کشاورزی منطقه را تامین می کند.
علاوه بر آب آشامیدنی این چشمه، طبیعت بسیار زیبا و دل فریبی در این منطقه وجود دارد با آب و هوایی بسیار مطلوب و دوست داشتنی که محلی سالم و زیبا را برای دور بودن از هرگونه دغدغه شهری برای گردشگران فراهم کرده است.
یکی دیگر از ویژگی های بی نظیر این آبشار ایجاد استخر طبیعی است، استخری که آب آن سرریز آب مازاد یکی از سدهای ایجاد شده در آن منطقه می شود و جوانان با شنا کردن در آن از گرمای بیش از ۴۵ درجه ای تابستان فارغ می شوند.
هر آنچه از این چشمه بسیار زیبا بگوییم اغراق نیست فقط کافی است که سری به این آبشار بزنید تا طبیعت زیبای آن را از نزدیک لمس کنید و به نظاره بنشینید.
سرپل ذهاب با جمعیتی بیش از ۹۰ هزار نفر در غرب استان کرمانشاه واقع است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا