اقتصاد کلان

مردم را پای کار اقتصاد بیاوریم/واگذاری مدیریت امور به مردم

به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران، به نقل از خبرنگار مهر؛ مرتضی ذاکریان ظهر پنج شنبه در دیدار با مدیرکل دیوان محاسبات استان اظهار کرد: در سال گذشته اتفاقات خوبی برای اداره کل اقتصاد و دارایی استان رخ داد.

وی عنوان کرد: یکی از این مهم‌ترین اتفاقات کارهای بر زمین مانده یک دهه گذشته را با مساعدت دیوان محاسبات استان به سر انجام رساندیم.

وی تصریح کرد: اتاق سرور و مخزن اوراق بهادار استان را در آخرین روزهای سال گذشته با حضور استاندار به بهره برداری رساندیم.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان جنوبی بیان کرد: این پروژه از پروژه‌های مهم استان بود به این جهت که ما دستگاه خدمات رسان به سایر ادارات نیز هستیم.

وی گفت: به عنوان امین اموال دولت تمامی اوراق و اسناد دستگاه‌ها را نگهداری می‌کنیم که مخزن اوراق بهادار را با استانداردهای ارائه شده به بهره برداری رساندیم.

ذاکریان گفت: در بحث درآمدهای عمومی استان نسبت رشد درآمدهای خراسان جنوبی در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال قبل از آن ۱۱۲ درصد بود در صورتی که میانگین کشوری ۷۱ درصد بوده است.

وی تصریح کرد: با پیگیری‌های انجام شده در سال جاری میانگین رشد درآمدهای عمومی در کشور ۴۴ درصد است که این رقم برای خراسان جنوبی ۲۰ درصد پیش بینی شده و خوشبختانه ۵۰ درصد پایین‌تر از میانگین کشوری هستیم.

وی عنوان کرد: برای سال ۱۴۰۲، یک هزار و ۸۳۰ میلیارد درآمد عمومی برای خراسان جنوبی پیش بینی شده است.

وی اطلس سرمایه گذاری خراسان جنوبی را از دیگر موضوعات مهم استان دانست و بیان داشت: وزیر اقتصاد پیگیر اجرای این پروژه در استان‌ها بودند که در خراسان جنوبی این مهم عملیاتی شد.

ذاکریان تصریح کرد: در در این اطلس با در نظر گرفتن تمامی قوانین و مقررات، محدودیت‌ها و مطلوبیت‌ها و از انطباق داده‌ها؛ ۱۰۰ لایه اطلاعاتی آماده شد و در سال گذشته پروژه به بهره برداری رسید.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان جنوبی با بیان اینکه اطلس سرمایه گذاری خراسان جنوبی از تعاملی ترین پروژه‌های استان است، گفت: لازمه حکمرانی تعاملی این بود که همه دستگاه‌ها را پای کار بیاوریم و سرمایه گذار را از سردرگمی و بروکراسی‌های اداری نجات دهیم.

رونمایی کتاب ۱۱۰ فرصت سرمایه گذاری خراسان جنوبی

وی ادامه داد: همچنین در حوزه سرمایه گذاری کتاب ۱۱۰ فرصت سرمایه گذاری خراسان جنوبی را در راستای معرفی فرصت‌های شناسایی شده سرمایه گذاری استان و کتاب مشوق‌های قانونی سرمایه گذاری در ایران را با توجه به آخرین دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌ها به چاپ رساندیم.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان جنوبی گفت: با دیدگاه علمی و بی‌طرفانه در اطلس سرمایه گذاری به سرمایه گذاران مشاوره می‌دهیم.

وی به نامگذاری سال از سوی مقام معظم رهبری با عنوان «مهار تورم و رشد تولید» اشاره کرد و بیان داشت: پاشنه آشیل ما در کشور از چند دهه گذشته مسئله تورم بوده که در سال‌های اخیر فشار مضاعفی بر مردم وارد کرد.

ذاکریان با بیان اینکه مجموعه امور اقتصادی و دارایی به صورت ویژه خود را مخاطب شعار سال می‌داند و تلاش خود را برای تحقق این دو مؤلفه مهم شعار سال یعنی مهار تورم و رشد تولید خواهیم داشت، گفت: کنترل تورم در سطح سیاست گذاری‌های کلان باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

به گفته وی کنترل تورم منجر به افزایش قدرت خرید و بهبود معیشت مردم، ثبات اقتصادی و رونق اشتغال شده و به رفاه بیش از پیش مردم ختم می‌شود.

ذاکریان با بیان اینکه در زمینه رونق تولید قطعاً ما می‌توانیم مؤثر باشیم، گفت: در سال گذشته تسهیلات بند الف تبصره ۱۸ را داشتیم که در مسیر تولید، اشتغال جدید و تثبیت اشتغال هزینه کردیم.

وی با تاکید بر اینکه اقتصاد باید قابل پیش بینی باشد، اضافه کرد: مردمی کردن اقتصاد یکی از مهمترین راهکارهای تحقق شعار سال است و در این زمینه اقتصاد مقاومتی که یک اقتصاد مردم پایه و با مشارکت مردم است و در سال‌های گذشته مقام معظم رهبری بارها به آن اشاره داشته‌اند می‌بایست نرخ مشارکت مردم افزایش یابد.

وی با تاکید بر اینکه مردم را باید پای کار اقتصاد بیاوریم و از ظرفیت نخبگانی استفاده شود، ادامه داد: علاوه بر مالکیت اسمی باید تلاش شود تا مدیریت و عاملیت را هم به مردم واگذار کنیم.

تیم‌های اقتصادی و اجرایی هماهنگ‌تر عمل کنند

مدیرکل دیوان محاسبات خراسان جنوبی نیز در این جلسه اظهار کرد: ما اداره کل امور اقتصادی و دارایی را از جنس خودمان می‌دانیم باید با همدیگر هماهنگ باشیم تا یکپارچگی حفظ شود.

جمالی با بیان اینکه از روند اجرای مولد سازی رضایت نداشتیم، تصریح کرد: در حوزه تسهیلات تبصره‌ای باید بررسی ویژه شود که ببینیم به هدف رسیده است.

وی با بیان اینکه هماهنگی منسجمی بین ارکانی که در چرخه ارائه تسهیلات هستند وجود ندارد، گفت: باید انسجام ایجاد شود تا شاهد به ثمر نشستن ارائه این تسهیلات و ایجاد تسهیلات و رونق تولید باشیم.

وی تاکید کرد: باید تیم‌های اقتصادی و اجرایی هماهنگ‌تر عمل کنند.

منبع خبر : ایران اکونا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا